Plan: | Nieuw Frankhuis |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP12014-0004 |
Het gemeentelijke volkshuisvestingsbeleid is er op gericht om kwantitatief en kwalitatief voldoende woonmogelijkheden te bieden voor hen die in Zwolle wonen of willen wonen. De blik is daarbij niet alleen gericht op de uitbreiding van het aantal woningen door nieuwbouw in uitleggebieden, maar zeker ook in de bestaande stad en in de bestaande woningvoorraad.
Woonvisie; Woonplan 2011-2015; Woonagenda 2013
Het Zwolse beleid op het terrein van het wonen is vastgelegd in de Woonvisie (2005) en de actualisering van de Woonvisie (Woonplan 2011-2015). Bij deze actualisering zijn de inzichten meegenomen die uit het landelijke Woononderzoek (WoOn) in 2009 naar voren zijn gekomen. Het Woonplan 2011-2015 heeft in december 2011 de instemming van de provincie Overijssel verworven.
In het Woonplan 2011-2015 wordt een zestal volkshuisvestelijke thema's onderscheiden: de nieuwbouwopgave van Zwolle, de aandacht voor de sociale voorraad, de duurzaamheid en energiebesparing, de woonconsument aan zet, de doorgaande herstructurering van de voorraad, en tenslotte wonen & zorg. In het bestemmingsplangebied Nieuw Frankhuis gaat het vooral om het thema 'de nieuwbouwopgave van Zwolle' met in het verlengde daarvan de aandacht voor de sociale voorraad, duurzaamheid en energiebesparing, en de woonconsument aan zet.
Binnen het thema 'de bouwopgave van Zwolle' wordt in het Woonplan 2011-2015 geconstateerd dat Zwolle groeit en volgens de demografische prognoses blijft groeien, maar dat veranderende marktomstandigheden nopen tot meer kwaliteit en een preciezere aansluiting op de marktvraag. De sinds 2008/2009 ingetreden crises hebben de vraag naar woningen sterk beïnvloed. Na een decennium van prijsstijgingen zijn prijsdalingen en financieringsproblemen aan de orde van de dag. Dit heeft de gemeenteraad er toe gebracht om in de beleidsvoering het accent te verleggen van programmeren naar faciliteren. Zonder tot een gehéél ander woonbeleid te willen geraken, is er toch aanleiding om nieuwe accenten te leggen. Dat zal gebeuren in de komende 'Woonagenda 2013'. Daarbij zal tevens antwoord worden gegeven op twee recente belangrijke onderzoeken, te weten het WoOn2012 en het rapport van Companen naar de in Zwolle gewenste omvang van de sociale (huur- en koop-) voorraad.
Ontwikkelingen
De woningmarkt is vanaf 2009 sterk veranderd van een aanbodmarkt naar een vraagmarkt. De aanvankelijke gedachte dat de banken- en kredietcrisis van 2008 slechts een tijdelijke dip in de woningproductie zou veroorzaken, heeft inmiddels plaatsgemaakt voor het besef dat er een structurele verandering is ingetreden en ook, dat de in het verleden 'normaal' geachte woningproductiecijfers van plm 800 woningen per jaar, niet meer terugkeren. De gemeenteraad heeft de verwachting uitgesproken dat de woningproductie in de eerstkomende vijf jaar (2013-2017) zich op het niveau van ca 400 woningen per jaar zal bevinden, waarvan 180 in Stadshagen. In de periode 2018-2022 zal het naar verwachting om 500 respectievelijk 225 woningen per jaar gaan. De jaren ná 2022 zijn op dit moment te ver weg om nog verstandige uitspraken over te kunnen doen. Tegelijkertijd heeft de raad besloten om uit het programma voor heel Stadshagen (dus inclusief StadshagenPlus) 600 appartementen te schrappen en ook het aantal dure eengezinswoningen met 500 terug te brengen.
Niet programmeren maar faciliteren
Deze structurele veranderingen hebben betrekking op de positie en rollen van zowel de gemeente, als de ontwikkelaars en de woon'consumenten'. Eén van de structurele veranderingen houdt in dat de gemeente het programmeren-vooraf heeft losgelaten. Met programmeren-vooraf wordt de werkwijze bedoeld waarin van alle te bouwen woningen in het plangebied vooraf werd bepaald om welk type, prijscategorie, eigendomscategorie (huur of koop) het zou moeten gaan. Deze werkwijze is gebleken niet meer te werken. In de plaats daarvan zal de gemeente zich toeleggen op het faciliteren van initiatieven van ontwikkelaars en particulieren. Dit is niet synoniem aan een passieve benadering van de bouwopgave. Het gaat juist om een andere rolneming van de gemeentelijke overheid, die van stimulator en verbinder, die vanuit een brede flexibele opstelling maatwerk levert bij de bouwopgave.
Nieuw Frankhuis
Voor het bestemmingsplan Nieuw Frankhuis betekent het voorgaande dat er gekozen is voor een meer globale aanduiding, waarbij niet langer de afzonderlijke woningen alvast planologisch geregeld zijn. Dit maakt het mogelijk om samen met ontwikkelaars en andere initiatiefnemers te komen tot optimale invulling van het plangebied. Dit geldt het sterkst voor het gebied ten zuiden van de Twistvlietbrug, echter met uitzondering van de reeds gerealiseerde bebouwing aan de Ravelijnstraat. Voor het gebied ten noorden van de Twistvlietbrug zijn de plannen al zover uitgekristalliseerd dat de bestemmingen meer gedetailleerd kunnen worden aangegeven op de plankaart.