direct naar inhoud van 2.2 Bestaande situatie
Plan: Nieuw Frankhuis
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0193.BP12014-0004

2.2 Bestaande situatie

In deze paragraaf wordt achtereenvolgens de bestaande situatie beschreven met betrekking tot de archeologische en de ruimtelijke structuur.

2.2.1 Archeologische structuur

In 2000 heeft het college van burgemeester en wethouders opdracht gegeven om een archeologische
waarderingskaart te maken voor het gemeentelijke grondgebied. Met behulp van deze
beleidsadvieskaart, die in september 2003 in gebruik is genomen, kunnen tijdig maatregelen genomen
worden bij planologische procedures. Het is een onontbeerlijk instrument om actief beleid op te baseren,
waardevolle gebieden aan te wijzen en bouwplannen in een vroeg stadium te toetsen.

De archeologische dienst van de gemeente Zwolle heeft de Archeologische Waarderingskaart Zwolle
(AWZ) opgesteld, die fijnmazig van karakter is. De binnenstad is vrij gedifferentieerd gewaardeerd terwijl
het buitengebied qua potentieel vrij nauwkeurig in kaart is gebracht.
Het archeologisch potentieel van de verschillende gebieden is in de volgende percentages uitgedrukt:

  • 0%: archeologisch leeg; geheel verstoord of reeds opgegraven;
  • 10%: archeologische waarde onbekend; proefonderzoek wordt aanbevolen;
  • 50%:archeologisch waardevol; een opgraving is noodzakelijk en de vondstkans is 1:2;
  • 90%: archeologisch zeer waardevol; een opgraving is noodzakelijk en de vondstkans is nagenoeg 100%;
  • 100%: archeologische toplocatie; indien bescherming niet kan, dan is een opgraving altijd noodzakelijk,de vondstkans is 100%.

Het voorliggende plangebied heeft voor het overgrote deel een verwachtingswaarde van 10%. Voor een klein deel een 100 % gebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0193.BP12014-0004_0003.png"

329

Wijk: Frankhuis

Waardering: 100 %

In dit gebied ligt het sluizencomplex het Rademakerszijl. In 1363 wordt al melding gemaakt van een sluis op deze plek. De huidige sluis is in 1783 gebouwd.

2.2.2 Cultuurhistorie

In ons gecultiveerde landschap verwijzen nog vele structuren en objecten naar de historische ontwikkeling van een gebied. Door deze elementen herkenbaar te behouden, blijft de identiteit en belevingswaarde van de fysieke leefomgeving in stand. Cultuurhistorie is daarom nauw verbonden met ruimtelijke kwaliteit.

Voor dit specifieke plangebied is geen afzonderlijke cultuurhistorische analyse uitgevoerd. Het plangebied valt (deels) binnen de in 2009 uitgevoerde cultuurhistorische analyse Frankhuis en de in 2010 uitgevoerde cultuurhistorische verkenning en kansenanalyse Zwarte Water. De onderzoeken geven inzicht in de cultuurhistorische waarden. Beoordeeld zijn de historische wegenstructuur, de historische groenstructuur, het historisch water en de historische bebouwing. Deze waarden kunnen dienen als randvoorwaarde en inspiratie bij ruimtelijke opgaven en als input bij een bestemmingsplan.

Binnen het plangebied zijn op grond van de cultuurhistorische analyse een drietal cultuurhistorische waardevolle elementen c.q. structuren te benoemen. Het betreft de historische dijkstructuur, een deel van het karakteristieke weide- of bouwland en Hasselterdijk 40-40a.

Zwarte Water en bedijking

De loop van het Zwarte Water is vastgelegd door de bedijking sinds de middeleeuwen. Het lange, loom slingerende waterlint met de daarlangs opgeworpen dijken en kaden verbindt de stad Zwolle, waar het Zwarte Water ontstaat, met het buitengebied en uiteindelijk de nationale en internationale wateren. In de door mensenhand opgeworpen dijken weerspiegelt zich de strijd tegen het water. Doorbraakkolken, noodzakelijke dijkverleggingen en nieuw opgeworpen kades bewijzen, dat het water ook na de bedijking nog lang niet bedwongen was.

Weiden en akkers

Ten noorden en zuiden van het westelijke deel van de Frankhuisweg bleven tussen en achter de huizen percelen bouw- en weideland intact, karakteristieke relicten van het open weidelandschap van weleer. Vanaf de Frankhuisweg zijn er aantrekkelijke vergezichten over deze open ruimten, die het karakter van Frankhuis als dijknederzetting in het (voormalige) buitengebied versterken. Aan de noordzijde van de Frankhuisweg markeren enkele sloten de historische verkavelingsstructuur die hier bewaard bleef.

Hasselterdijk 40-40a

Uit de late 19de eeuw daterende dijkbebouwing die evenwel in de late 20ste eeuw is uitgebreid. De van zadeldaken voorziene dijkhuisjes liggen vlakbij het Rademakerszijl en maken tezamen met dit sluisje deel uit van een markant historisch ensemble dat karakteristiek is voor de historische bebouwing langs de Hasselterdijk (Mastenbroekerpolder). Historisch-situationele waarde

2.2.3 Ruimtelijke structuur

In deze paragraaf wordt de bestaande ruimtelijke structuur van het plangebied omschreven.

2.2.3.1 Algemene beschrijving

In 2007 is het Stedenbouwkundig plan voor Frankhuis vastgesteld. Op basis van dit plan is het gebied bouwrijp gemaakt en zijn de wegen aangelegd. In verband met het verleggen van de primaire waterkering richting het Zwarte Water zijn damwandconstructies in de bodem aangebracht. Met deze maatregel heeft het gedeelte van de Hasselterdijk liggend in het plangebied, niet meer de functie van primaire waterkering.

Aan de Ravelijnstraat zijn woningen gerealiseerd. De rest van het plangebied ligt braak.

2.2.3.2 Verkeersstructuur

Categorisering van wegen

Nieuw Frankhuis wordt ontsloten via de Frankhuizerallee en de Hasselterdijk. Via een rotonde in de bocht van de Frankhuizerallee sluit het plan aan op de wijkontsluitingswegen van Stadshagen. Op de Frankhuizerallee geldt een maximum snelheid van 50 km per uur. Alle overige wegen in het plangebied fungeren als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km per uur.

Openbaar Vervoer

Het plangebied wordt ontsloten door de stadsbus. De wijk Stadshagen wordt aangedaan door de stadsbus, die rijdt tussen het station, centrum van Zwolle, Holtenbroek en Stadshagen. De bus rijdt door het plangebied over het Twistvlietpad met een frequentie van vier keer per uur tot 19 uur en 2 keer per uur na 19.00 uur. Het profiel van deze wegen is qua breedte en verharding geschikt voor de bus.

Fietsverkeer

De fietsers hebben in Nieuw Frankhuis een streepje voor. Een van de belangrijkste uitgangspunten op het gebied van verkeer en vervoer is namelijk dat het autoverkeer in principe een langere weg moet gaan naar bestemmingen in de stad dan het fietsverkeer. Ook binnen de wijk zijn de fietsverbindingen korter dan de autoverbindingen. Zo zijn er fietsvriendelijke, directe verbindingen met de wijkvoorzieningen en de fietsinfrastructuur voor de grotere fietsafstanden. Het Twistvlietpad is de directe fietsverbinding met het centrum van Stadshagen, Holtenbroek en het centrum van Zwolle. Verder voorziet de loopbrug bij het buurtschap Frankhuis en de Hasselterweg (onder de Westenholterbrug door) in een ontsluiting naar het centrum van Zwolle. Westenholte is bereikbaar via de Westenholterbrug en de Rozentunnel.

2.2.3.3 Groenstructuur

In het plangebied is de groenstructuur nog niet gerealiseerd.

De zone langs het Zwarte Water, inclusief de Hasselterdijk en de Frankhuisweg in het buurtschap Frankhuis is een belangrijk onderdeel van de Stedelijke Hoofdgroenstructuur van Stadshagen.

2.2.3.4 Waterstructuur en riolering

Waterstructuur

In 1996 is begonnen met de aanleg van de waterstructuur voor Stadshagen I. Voor de vormgeving van de ruimtelijke waterstructuur is zowel aangesloten op de bestaande hoofdwatergangen als op aanwezige verschillen in bodemopbouw en hoogteligging.

In het plangebied ligt een watergang. Deze watergang vormt een verbinding tussen het buurtschap Frankhuis en het Rietpark. De waterhuishouding in het stedelijk gebied is losgekoppeld van het Zwarte Water en van het oppervlaktewater in het agrarisch deel van de polder Mastenbroek. Het loskoppelen van de stedelijke en landelijke waterstructuur leidt ertoe dat water van een mindere kwaliteit (voedselrijk) uit het oppervlaktewatersysteem van de woonwijken geweerd wordt.

Uit oogpunt van een duurzame ontwikkeling van de wijk wordt er naar gestreefd zoveel mogelijk gebiedseigen water van goede kwaliteit in het stedelijk gebied vast te houden. Een mogelijkheid om dit te realiseren is het mee laten stijgen en dalen van het oppervlaktewater met het seizoen. Het overtollige water wordt via de Oude Wetering onder vrij verval afgevoerd richting de polder Mastenbroek. Voor de beheersing van de afvoer van het water vanuit het plangebied, zijn in de hoofdwatergangen stuwen geplaatst.

Peilbeheer

In Nieuw Frankhuis wordt een zomerpeil gehanteerd van NAP -0,50 meter en een winterpeil van NAP -0,70 meter. Samen met het waterschap Groot Salland wordt bekeken of het mogelijk is voor het plangebied één waterpeil te hanteren.

Drooglegging

In het plangebied wordt een minimale ontwateringsdiepte van 0,70 meter gehanteerd. De maaiveldhoogte in het deel ten oosten van de Hasselterdijk bedraagt NAP + 1,70 meter en het deel ten westen bedraagt NAP + 0,70 tot + 0,80 meter.

Riolering

In het gebied is een duurzaam gescheiden rioolstelsel aangelegd. Het hemelwater van de daken en wegen wordt geïnfiltreerd in de bodem. Overtollig water wordt met behulp van regenwateroverstorten afgevoerd naar het oppervlaktewater.

Het afvalwater wordt met behulp van rioolgemalen en persleidingen afgevoerd naar een persleiding in de Klipperweg. De persleiding in de Klipperweg is eigendom van het waterschap Groot Salland.