direct naar inhoud van 1.1 Samenvatting
Plan: Spoorzone
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0193.BP12005-0004

1.1 Samenvatting

Inleiding

Dit conserverende bestemmingsplan voor de Spoorzone is het 18e en laatste plan dat is opgesteld in het kader van het project Zwolle op Orde. Het plan van aanpak voor dit project is op 23 september 2003 vastgesteld door de raad.

Voor de Spoorzone gelden momenteel nog delen van 7 oude bestemmingsplannen. Het oudste plan Zwolle-Zuid stamt uit 1974, het jongste plan Assendorp-Pierik uit 1999.

Beoogd effect

Met dit plan wordt een nieuw conserverend bestemmingsplan voor de Spoorzone tot stand gebracht.

Argumenten

Het plan geeft uitvoering aan het project Zwolle op Orde dat erop gericht is voor het jaar 2013 over moderne bestemmingsplannen te beschikken.

In dit conserverende plan voor de Spoorzone worden de huidige functies van het gebied vastgelegd in een modern digitaal bestemmingsplan gemaakt volgens de landelijke standaarden.
De verouderde regeling voor de bedrijven in het plangebied wordt vervangen door een moderne milieuplanologische regeling.
De standaard bijgebouwenregeling is nu opgenomen voor de woonbestemmingen in het plangebied.
Hierdoor wordt het beheer van het plangebied vergemakkelijkt.

Door vaststellen van het plan is het innen van leges voor 10 jaar veilig gesteld.

In de Spoorzone wordt het station ingrijpend verbouwd en worden een aantal andere ontwikkelingen voorbereid. De voorbereiding van deze ontwikkelingen is echter nog niet zo ver dat deze nu al in een bestemmingsplan kunnen worden vastgelegd.
Op grond van het overgangsrecht van de op 1 juli 2008 ingevoerde nieuwe Wet ruimtelijke ordening vervalt op 1 juli 2013 het recht op leges voor gebieden, waar bestemmingsplannen gelden die ouder dan 10 jaar zijn. Om het recht op leges veilig te stellen kan nu niet langer gewacht worden op de totstandkoming van een nieuw bestemmingsplan waarin alle voor de komende 10 jaar beoogde ontwikkelingen zijn vastgelegd.

De huidige verbouwing van het station wordt in dit conserverende plan uiteraard wel mogelijk gemaakt.

Om nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken zullen later aparte planologische procedures worden gevolgd.

Het digitaal vervaardigde plan zal gemakkelijker kunnen worden bijgesteld.

Het later opnemen van nieuwe ontwikkelingen zal gemakkelijker kunnen plaatsvinden met dit digitale plan als basis.

Verdere bescherming van cultuurhistorische waarden zal later plaatsvinden.

Door de wijziging van het Besluit ruimtelijke ordening op 1 januari 2012 moet bij het vaststellen van bestemmingsplannen rekening worden gehouden met cultuurhistorische waarden. Daartoe is voor de Spoorzone een cultuurhistorische analyse opgesteld. In deze analyse is een aantal bouwwerken als cultuurhistorisch waardevol aangemerkt. Er is echter nader onderzoek nodig naar de wijze en mate van verdere bescherming. Hierop kan niet meer gewacht worden.
Verdere bescherming zal daarom later plaatsvinden door middel van een partiƫle planherziening, waarbij de op verdere bescherming gerichte dubbelbestemming Waarde - Cultuurhistorie met bijbehorende regels zal worden toegevoegd.

Financiƫn

Er zijn geen kosten voor de gemeente.

Het conserverende bestemmingsplan voor de Spoorzone brengt geen extra kosten voor de gemeente met zich mee. Het is niet nodig voor dit bestemmingsplan een exploitatieplan op te stellen.

Communicatie

De opmerkingen van de overleginstanties hebben niet tot wijzigingen geleid.

In het kader van het verplichte vooroverleg op grond van artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening is het plan toegezonden naar 28 instanties met het verzoek om uiterlijk op 15 januari 2013 te reageren. De provincie Overijssel deelde mee de actualisering toe te juichen, omdat niet alleen meer rechtszekerheid wordt geboden, maar er ook een goede basis ontstaat voor het handhavingsbeleid. Het plan draagt bij aan het ruimtelijke beleid van de provincie.
Voor verdere details over het vooroverleg wordt verwezen naar hoofdstuk 8 van de toelichting.