Plan: | Binnenstad en omgeving |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP12001-0004 |
Mobiliteitsvisie
De Mobiliteitsvisie is door de gemeenteraad vastgesteld op 2 februari 2009 en wil bereiken dat de kwaliteiten van Zwolle als bereikbare en gezonde stad vastgehouden worden, mede door de samenleving te mobiliseren om de groeiende vraag naar mobiliteit om te buigen in een duurzame richting.
De verwachting is dat in de loop van de planperiode de routes gaan wijzigen van de buslijnen die in de huidige situatie gebruik maken van de Eekwal. Dit volgt uit de keuze van de raad voor de locatie van het busstation binnen de spoorzone (2009) en zijn keuze voor het voorkeursmodel in het project In de Ban van de Ring (2012). Op kaart 7a (in paragraaf 2.2.3.1) staan de bestaande busroutes weergegeven.
Beleid Prioteitswegen
Aanvullend hierop is in het beleid Prioriteitswegen Zwolle aangegeven welke wegen van belang zijn als route voor de hulpdiensten. In de binnenstad geldt voor alle straten dat bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden en evenementen vooraf afstemming met de hulpverleningsdiensten dient plaats te vinden.
Parkeerbeleid
Het parkeerbeleid ten aanzien van de binnenstad is vastgelegd in het Koersdocument Parkeren en het Implementatieplan Parkeren (beide 2011). In deze plannen wordt ingezet op gastheerschap door doelgroepen te bedienen met bereikbaarheidsarrangementen waar parkeren onderdeel van uitmaakt.