Plan: | Kraanbolwerk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP11014-0004 |
Woonvisie; Woonplan 2011-2015
Het Zwolse beleid op het terrein van het wonen is vastgelegd in de Woonvisie (2005) en de actualisering van de Woonvisie (Woonplan 2011-2015). Bij deze actualisering zijn de inzichten meegenomen die uit het landelijke Woononderzoek (WoOn) in 2009 naar voren zijn gekomen.
In de provinciale omgevingsverordening is het volgende opgenomen
“2.2.2 Nieuwe woningbouwlocaties
Bestemmingsplannen en projectbesluiten voorzien in de totstandkoming van nieuwe woningbouwlocaties voor zover de nieuwe woningbouwlocatie naar aard, omvang en locatie in overeenstemming is met een woonvisie waarover overeenstemming is bereikt met de buurgemeenten en met Gedeputeerde Staten van Overijssel.”
De provincie Overijssel heeft in december 2011 ingestemd met het Woonplan 2011-2015.
De provincie heeft verklaard dat het Woonplan past binnen het provinciaal beleid, dat er is voldaan aan de afstemmingsverplichting met buurgemeenten en de overige aspecten in de provinciale omgevingsverordening, en dat het Woonplan past binnen de Prestatieafspraken Wonen tussen de gemeente en de provincie Overijssel. Gelet op het belang dat in het Woonplan wordt gehecht aan de ontwikkeling van het Kraanbolwerk kan worden vastgesteld dat bedoelde ontwikkeling in overeenstemming is met de provinciale omgevingsverordening.
In het Woonplan 2011-2015 wordt een zestal volkshuisvestelijke thema's onderscheiden: de nieuwbouwopgave van Zwolle, de aandacht voor de sociale voorraad, de duurzaamheid en energiebesparing, de woonconsument aan zet, de doorgaande herstructurering van de voorraad, en tenslotte wonen & zorg.
Binnen het thema 'de bouwopgave van Zwolle' wordt in het Woonplan 2011-2015 geconstateerd dat Zwolle groeit en volgens de demografische prognoses blijft groeien, maar dat veranderende marktomstandigheden nopen tot meer kwaliteit en een preciezere aansluiting op de marktvraag.
Met betrekking tot centrumstedelijke woonmilieus wordt in deze bovenbedoelde beleidskaders gesignaleerd dat de stad als stedelijk centrum van de regio fungeert en als zodanig weinig concurrentie in de nabije omgeving kent. Er is daardoor veel vraag naar centrumstedelijk woonvormen in Zwolle. Bovendien versterkt het centrumstedelijk wonen de vitaliteit en de aantrekkingskracht van de stad. Het realiseren van centrumstedelijke woonmilieus is dan ook als een belangrijk speerpunt opgenomen in de nieuwbouwopgave van Zwolle.
De huidige voorraad centrumstedelijk wonen is beperkt (circa 5%). Op dit moment is de vraag groter dan het aanbod, zij het dat na 2009 vraaguitval is opgetreden als gevolg van economische teruggang.
De kwaliteit van centrumstedelijk wonen wordt in sterke mate bepaald door een combinatie van grote dichtheid, diversiteit c.q. functiemenging (zich niet alleen uitend in de commercieel meest aantrekkelijke functies), kwaliteit van de collectieve omgevings-elementen (architectuur, bijzondere voorzieningen) en eigenheid (herkenbaarheid, robuustheid en monumentaliteit).
Locaties van enige omvang in de binnenstad zijn niet meer aanwezig, na de realisatie van Maagjesbolwerk en Eiland, en van kleinere projecten op het Noordereiland (Ritmeestershof en Twaalf Apostelen). In de directe omgeving van de binnenstad doen zich de komende jaren nog kansen voor, bijvoorbeeld bij de herstructurering van de Kamperpoort, bij het op termijn vrijkomen van de locatie Wezenlanden van de Isala-klinieken en wellicht - ook op langere termijn - bij herstructurering van de 'belastingdriehoek' (hoek Burgemeester Drijbersingel-Van Wevelinkhovenstraat). De potentiële woningbouwontwikkellocatie ter plaatse van het parkeerdek Noordereiland is opgeschort.
De hier bedoelde locaties verschillen echter met de locatie Kraanbolwerk op het punt van omgevingskwaliteit.