Plan: | Kraanbolwerk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP11014-0004 |
Het verkeer en vervoerbeleid van de provincie staat weergegeven in de Omgevingsvisie Overijssel (2010). In deze omgevingsvisie heeft de provincie als ambities geformuleerd:
De herontwikkeling van het Kraanbolwerk sluit aan bij de laatste twee ambities van het provinciaal beleid, omdat herontwikkeling van binnenstedelijke locaties bijdraagt aan het compact houden van de stad. Compacte steden werken positief uit voor het langzaam verkeer en het gebruik van het openbaar vervoer.
GVVP en Mobiliteitsvisie
Het verkeer en vervoerbeleid van de Gemeente Zwolle is vastgelegd in het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan ( 2001 ) en de Mobiliteitsvisie ( 2009 ). Het GVVP richt zich vooral op de infrastructurele aspecten. De Mobiliteitsvisie is aanvulling op en update van het GVVP en richt zich vooral op niet-infrastructurele aspecten van het mobiliteitsbeleid.
Conform de classificatie van wegen uit het GVVP is het plangebied in zijn geheel onderdeel van de 30 km zone die de historische binnenstad omvat.
Bereikbaarheidsplan Binnenstad
In het Bereikbaarheidsplan Binnenstad (2006) en het bijbehorende Meerjaren Uitvoering Programma (MUP) is het beleid geformuleerd om door middel van een autoluwe binnenstad te komen tot een aantrekkelijker verblijfsklimaat. Het Bereikbaarheidsplan Binnenstad bevat een aantal concrete maatregelen om te komen tot een autoluwe binnenstad, zoals het verminderen van het aantal parkeerplaatsen op straat en het onmogelijk maken van doorgaande routes door de binnenstad.
De herontwikkeling van het Kraanbolwerk heeft op twee punten een raakvlak met het MUP.
Ten eerste is in het MUP al vastgelegd dat in het plangebied 25 openbare parkeerplaatsen verdwijnen ten dienste van de herontwikkeling van het Kraanbolwerk.
Ten tweede is de doorgaande route Dijkstraat – Buitenkant – Jufferenwal onderbroken met het plaatsen van een poller op het Rodetorenplein en het uitbreiden van het voetgangersgebied tot en met het Rodetorenplein (2009) en een deel van de Jufferenwal (2010). Dit heeft geleid tot een aanzienlijke afname van de hoeveelheid verkeer op de Dijkstraat. Deze afname is veel groter dan de toename van verkeer ten gevolge van de bouw van de woningen op het Kraanbolwerk.
Prioriteitwegen
Op 21 september 2010 heeft het college van burgemeester en wethouders prioriteitwegen vastgesteld. Prioriteitwegen zijn wegen die die door de hulpverleningsdiensten primair gebruikt worden om tijdig (binnen de gestelde zorgnormen) op de plaats van een incident te kunnen zijn.
Hoofdroutes zijn:
Op deze wegen kan tenminste 50 km/u gereden worden. De snelheid van de hulpverleningsdiensten bij calamiteiten en hulpverleningen is zo mogelijk tot 20 km/u hoger dan de snelheid van het overige verkeer. Voor de hulpverleningsdiensten moet er ruimte zijn om zowel het verkeer op dezelfde baan als het tegemoetkomende verkeer te passeren.
Vervolgroutes zijn:
Binnen het plangebied liggen geen hoofdroutes of vervolgroutes, zoals aangeduid in het besluit van het college. In het beleid ten aanzien van prioriteitswegen neemt de binnenstad echter een bijzondere positie in. Voor alle wegen in de binnenstad is in het beleid vastgelegd dat in geval van wegwerkzaamheden, evenementen e.d. vooraf afstemming plaatsvindt met de hulpverleningsdiensten.