direct naar inhoud van 6.1 Uitkomsten overleg
Plan: Nationaal Landschap IJsseldelta
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0193.BP11010-0005

6.1 Uitkomsten overleg

Nota van Uitgangspunten

Het opstellen van een bestemmingsplan voor een buitengebied is een redelijk omvangrijk en meerjarig traject. Een Nota van Uitgangspunten (NvU) is een belangrijke eerste inhoudelijke stap in het totstandkomingsproces. bij het actualiseren van diverse oudere bestemmingsplannen.

Tijdens het opstellen van de uitgangpunten heeft regelmatig overleg en afstemming plaatsgevonden met de LTO, de Stadserven, de Pachtersbond en Overijsselse stichting Natuur en Milieu middels diverse overleggen in klein verband (bijv. met bestuur LTO) en presentaties in groot verband (informatieavond voor alle LTO-leden januari 2011). Op 18 oktober 2010 is een speciale dag georganiseerd over agrarische bouwvlakken en nieuwe activiteiten. Ambtenaren van de drie gemeenten, het waterschap en de Provincie en agrarisch ondernemers discusseerden over mogelijkheden van maatwerk voor bouwvlakken en de niet-agrarische activiteiten, gekoppeld aan de landschappelijke kernkwaliteiten.

Eind 2011 zijn de concept-uitgangspunten gepresenteerd aan het ambtelijke uitvoeringsteam, het bestuurlijk Kernteam en de Adviesraad van het Nationaal Landschap IJsseldelta.

Verder zijn diverse projecten van het Uitvoeringsprogramma IJsseldelta, die van belang zijn voor het bestemmingsplan buitengebied, ook actief gecommuniceerd en in gezamenlijkheid opgepakt. Via de projecten Streekeigen Huis, Streekeigen Stallenbouw, de ervenconsulent, de gebiedsmakelaar, de Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving en de groen-blauwe diensten heeft veel communicatie plaatsgevonden die waardevol is voor de evenwichtige ontwikkeling van het gebied.

Waterparagraaf

Dit geactualiseerde bestemmingsplan buitengebied betreft een conserverend plan voor het buitengebied, waarin we geen grootschalige, nieuwe ontwikkelingen mogelijk maken. Omdat het een betrekkelijk groot gebied betreft waarin wateraspecten van groot belang zijn, is een volledige watertoetsprocedure van toepassing.

Vanwege de gezamenlijke aanpak voor het NLIJ is er gedurende het gehele totstandkomingsproces van dit bestemmingsplan ambtelijk overleg gevoerd met het waterschap en de provincie in een werkgroep.

De paragraaf over water (3.7) over de situatie, het relevante beleid en de uitgangspunten voor de diverse waterfuncties is in gezamenlijkheid geformuleerd.

De uitgangspunten hebben betrekking op het oppervlaktewater, de rivieren, de waterveiligheid, drinkwaterwinning en de toename van verhard oppervlak en compenserende waterbergingen. De beschermingszones van primaire, regionale en overige waterkeringen zijn als dubbelbestemming opgenomen binnen het bestemmingsplan vanwege de signaalfunctie.

De diverse wateraspecten worden in het bestemmingsplan buitengebied geborgd voor zover ze ruimtelijk van belang zijn. Hiermee wordt dubbele regelgeving voorkomen.

Vooroverleg

Dit intensieve proces heeft geresulteerd in een bestemmingsplankaart die zorgvuldig en in overleg met betrokkenen tot stand gekomen is. Natuurlijk blijven er altijd punten waarop de gemeente van mening verschilt met belanghebbenden, vanwege de verschillende invalshoeken en verantwoordelijkheden. Wel is in de afgelopen tijd is de inzet van beide kanten voor draagvlak en afstemming groot geweest.

Het voorontwerpbestemmingsplan is in het kader van het overleg als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening naar een aantal instanties verzonden met het verzoek schriftelijk te reageren. Het betrof Tennet, Enexis, KPN, Rijkswaterstaat, gemeente Kampen, gemeente Zwartewaterland, LTO Noord, Ministerie van Defensie, Gasunie, de rijksdiensten, Prorail, Provincie Overijssel en het Waterschap Groot Salland.

Inhoudelijk gereageerd hebben de provincie Overijssel en Rijkswaterstaat.

De overige instanties hebben niet gereageerd..

Van de instanties die inhoudelijk gereageerd hebben zijn de opmerkingen samengevat en vervolgens van commentaar voorzien.

Rijkswaterstaat

  • a. Klopt het dat het bestemmingsplan Dijkverlegging Westenholte onderdeel uitmaakt van dit bestemmingsplan?
  • b. Verzocht wordt om in de dubbelbesteming Waterstaat-Waterkering meer tot uitdrukking te brengen dat deze dubbelbestemming ook een waterstaatkundige functie heeft.
  • c. In dit artikel wordt waterschap Groot Salland als waterbeheerder genoemd, terwijl Rijkswaterstaat dat ook is. Verzocht wordt om dit aan te passen.

Reactie Gemeente

Ad a.

Dat is correct

Ad b.

In de dubbelbestemming Waterstaat-Waterkering is reeds vermeld dat de betreffende gronden mede bestemd zijn voor de waterhuishouding. Dat is daarmee voldoende duidelijk.

Ad c.

In regels is sprake van "de betrokken waterstaatsbeheerder". Dat heeft betrekking op zowel het Waterschap als Rijksvwaterstaat.