Plan: | Bagijneweide |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP11004-0005 |
Het verkeer en vervoerbeleid van de provincie staat weergegeven in de Omgevingsvisie Overijssel (2010). In deze omgevingsvisie heeft de provincie als ambities geformuleerd:
In de omgevingsvisie zijn als hoofdlijnen van het provinciaal beleid opgenomen:
Mobiliteitsvisie (2009)
In maart 2009 is door de gemeenteraad van Zwolle de Mobiliteitsvisie vastgesteld. De Mobiliteitsvisie richt zich vooral op niet-infrastructurele aspecten omdat dit tot op heden onderbelicht gebleven in het mobiliteitsbeleid van de gemeente.
In de Mobiliteitsvisie is het gehele plangebied gecategoriseerd als een 30 km zone.
Koersdocument parkeren: schilwijken
De schilwijken van Zwolle kennen een gefiscaliseerd parkeerregime (met uitzondering van de Stationsbuurt, de Bagijneweide, Philosophenallee en Schmmrmanstraat). In de gefiscaliseerde gebieden zijn alle parkeerplaatsen beschikbaar voor betalende bezoekers tot een maximum tijdsduur van veelal 2 uur. De bewoners of anders belanghebbenden kunnen een vergunning aanvragen, waarmee zij geen parkeergeld hoeven te betalen. Voordelen hiervan zijn dat de parkeerplaatsen beter benut worden en dat ondernemers eenvoudig hun klanten/gasten kunnen ontvangen. Eventueel kunnen ondernemers hun klanten/gasten korting geven op het parkeertarief.
Er zijn nadelen aan dit systeem. Er moeten overal parkeerautomaten geplaatst worden. Uit analyse van het systeem blijkt dat de automaten die verder van de binnenstad afliggen nauwelijks geld opbrengen terwijl de kosten van deze automaten (aanschaf, beheer en onderhoud) wel doorlopen.Vanuit financieel oogpunt zit het gefiscaliseerde regime aan de grens. Verder uitbreiding van gefiscaliseerd parkeren aan de randen van de schil zal leiden tot een negatief saldo.
Wat de vraag om uitbreiding betreft is hier de grens bijna bereikt. In de randen van de schilwijken is nog de wens tot uitbreiding, het gaat daarbij met name om de omgeving van de Bagijneweide. Hierbij worden de Philosophenallee en Schuurmanstraat betrokken. Grote gebieden zijn niet langer ter sprake.