direct naar inhoud van 3.3 Verkeersbeleid
Plan: Bagijneweide
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0193.BP11004-0005

3.3 Verkeersbeleid

3.3.1 Provinciaal beleid

Het verkeer en vervoerbeleid van de provincie staat weergegeven in de Omgevingsvisie Overijssel (2010). In deze omgevingsvisie heeft de provincie als ambities geformuleerd:

  • Een vlotte en veilige reis over weg, water, spoor en per fiets van en naar stedelijke netwerken en streekcentra binnen en buiten Overijssel.
  • Goede bereikbaarheid voor het autoverkeer van en naar de stedelijke netwerken en streekcentra.
  • Vergroten van kwaliteit en aandeel van het openbaar vervoer.
  • Vergroten van de kwaliteit en het aandeel van het fietsverkeer.

In de omgevingsvisie zijn als hoofdlijnen van het provinciaal beleid opgenomen:

  • Een gedifferentieerde bereikbaarheid, de ontwikkeling van de hoofdinfrastructuur en een integraal verkeer en vervoersysteem met een multimodale netwerkaanpak van het hogere en onderliggende wegennet.
  • Het buitengebied wordt vanaf de hoofdinfrastructuur ontsloten met gebiedsontsluitingswegen naar locaties en gebieden met bovenlokale verkeersbewegingen. Vorm en functie van wegen in het buitengebied voegen zich naar de gebiedskenmerken en versterken de leefbaarheid.
  • Een integraal openbaarvervoersysteem, gericht op vervoer van deur tot deur, met aandacht voor verschillende doelgroepen. We zetten in op hoogwaardige internationale en regionale verbindingen en een doorontwikkeling van het openbaar vervoer naar lightrail- en tramsystemen.
  • Goede aansluiting van het aanvullende openbaar vervoernet op hoofdverbindingen van en naar stedelijke centra en streekcentra. Stimuleren van de deur-tot-deur-benadering met hoogwaardige overstappunten en OV-fiets bij regionale stations.
  • Een samenhangend fietsroutenetwerk met een goede aansluiting van utilitaire en recreatieve fietspaden op hoofdfietsroutes, (regionale) stations en knooppunten van en naar stedelijke netwerken en streekcentra. Van-deur-tot-deur-benadering met OV-fiets.
  • Investeren op de hoofdfietsroutes in en naar stedelijke centra in fietssnelwegen en hoogwaardige fietsroutes.
  • Een kwaliteitsimpuls aan stallingvoorzieningen en uitbreiding van OV-fietsconcepten.
3.3.2 Gemeentelijk beleid

Mobiliteitsvisie (2009)

In maart 2009 is door de gemeenteraad van Zwolle de Mobiliteitsvisie vastgesteld. De Mobiliteitsvisie richt zich vooral op niet-infrastructurele aspecten omdat dit tot op heden onderbelicht gebleven in het mobiliteitsbeleid van de gemeente.

In de Mobiliteitsvisie is het gehele plangebied gecategoriseerd als een 30 km zone.

Koersdocument parkeren: schilwijken

De schilwijken van Zwolle kennen een gefiscaliseerd parkeerregime (met uitzondering van de Stationsbuurt, de Bagijneweide, Philosophenallee en Schmmrmanstraat). In de gefiscaliseerde gebieden zijn alle parkeerplaatsen beschikbaar voor betalende bezoekers tot een maximum tijdsduur van veelal 2 uur. De bewoners of anders belanghebbenden kunnen een vergunning aanvragen, waarmee zij geen parkeergeld hoeven te betalen. Voordelen hiervan zijn dat de parkeerplaatsen beter benut worden en dat ondernemers eenvoudig hun klanten/gasten kunnen ontvangen. Eventueel kunnen ondernemers hun klanten/gasten korting geven op het parkeertarief.

Er zijn nadelen aan dit systeem. Er moeten overal parkeerautomaten geplaatst worden. Uit analyse van het systeem blijkt dat de automaten die verder van de binnenstad afliggen nauwelijks geld opbrengen terwijl de kosten van deze automaten (aanschaf, beheer en onderhoud) wel doorlopen.Vanuit financieel oogpunt zit het gefiscaliseerde regime aan de grens. Verder uitbreiding van gefiscaliseerd parkeren aan de randen van de schil zal leiden tot een negatief saldo.

Wat de vraag om uitbreiding betreft is hier de grens bijna bereikt. In de randen van de schilwijken is nog de wens tot uitbreiding, het gaat daarbij met name om de omgeving van de Bagijneweide. Hierbij worden de Philosophenallee en Schuurmanstraat betrokken. Grote gebieden zijn niet langer ter sprake.