Plan: | Ceintuurbaanzone |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP11002-0004 |
Dit plan is gebaseerd op beleid neergelegd in diverse vastgestelde beleidsuitspraken (zie Bijlage 1 Overzicht beleidsnota's). Voor een aantal voor dit plan relevante onderwerpen wordt het beleid hierna nader toegelicht.
Structuurplan Zwolle 2020
Het structuurplan dat op 16 juni 2008 door de raad is vastgesteld geeft de gemeentelijke visie op de gewenste sociale, economische en ruimtelijke structuur in 2020 weer. Het Structuurplan verwoordt niet alleen een kwantitatieve opgave, maar heel nadrukkelijk ook een kwalitatieve opgave. De visie wordt uiteengerafeld in programma´s voor de verschillende beleidsterreinen. De globale visies op de toekomstige sociale, economische en ruimtelijke structuur zijn uitgewerkt tot de kern van het structuurplan: de plankaart met een beschrijving in hoofdlijnen van de meest gewenste ontwikkelingen voor de komende vijftien jaar. De plankaart geeft zo een integraal beeld van de beoogde functies van stad en ommeland tot 2020.
De Ceintuurbaan is aangeduid als onderdeel van de buitenring van de Zwolle. De buitenring geeft aansluiting op de A28 en er komen provinciale wegen op uit. De buitenring zal in de toekomst nog intensiever gebruikt. De doorstroming van auto's en de veiligheid van overstekende fietsers komt hierdoor in het geding. Daarom zijn er nieuwe fietsbruggen of fietstunnels voorzien. Het structuurplan geeft bij drie plekken op de Ceintuurbaan aan dat een fietsroute met tunnel gewenst is. Dit zijn de kruising met de Dokter Spanjaardweg - Leo Majorlaan, de kruising met de dokter van Heesweg - Tesselschadestraat en de kruising met de Meppelerstraatweg - Oude Meppelerweg.
De kantorenlocatie Oosterenk en de locatie van het Oosterenk Stadioncomplex zijn op de structuurplankaart aangeduid als 'centrumstedelijk gebied'. Centrumstedelijk gebied is gebied met gemengde functies zoals werken en voorzieningen. Het Structuurplan geeft aan dat versterking van dit centrumstedelijk gebied gewenst is bij onder andere Oosterenk en Oosterenk Watersteeg. Aangegeven wordt dat Oosterenk als werklocatie belangrijk is voor de solide economische structuur van Zwolle. Het is een werklocatie met een mix van regionale en stedelijke functies als kantoren, dienstverlening, onderwijs, gezondheidszorg, aangevuld met detailhandel en voorzieningen op het gebied van vrije tijd en uitgaan. Het Oosterenk stadioncomplex wordt genoemd als een belangrijke voorziening voor de Zwolse inwoners. Het structuurplan geeft aan dat Oosterenk niet geschikt is als woonlocatie.
Het structuurgroen in het plangebied bestaat uit de sportvelden achter het Oosterenk stadioncomplex, de groenvoorzieningen langs de Ceintuurbaan en de Wipstrikkerallee en de kades van de Nieuwe Vecht.
Het woongebied Wipstrikpark is aangeduid als stedelijk woonmilieu. Dit woonmilieu komt vooral voor in overgangsgebieden van centrumstedelijk naar monofunctionele woongebieden. De diversiteit binnen dit gebiedstype is groot. De naoorlogse wijken bestaan vooral uit gestapelde woningen afgewisseld met grondgebonden woningen en er is veel openbaar groen.
Verder voorziet het structuurplan voor de komende periode (tot 2020) geen ontwikkelingen die zullen leiden tot grote veranderingen van het bestaande plangebied. De gemeentelijke opgave ligt dan ook met name op het beheer van het gebied. Een belangrijk onderdeel van dit beheer is gericht op het bewaken van de bestaande ruimtelijke kwaliteit.
Om die reden zijn in dit bestemmingsplan geen structurele veranderingen opgenomen. Het plan heeft een conserverend karakter en is in eerste instantie gericht op planologisch beheer. Daarbij worden de te handhaven ruimtelijke en functionele aspecten zo objectief mogelijk vastgelegd, zowel kwalitatief als kwantitatief.
Uitvoeringsprogramma Structuurplan Zwolle 2020
Het uitvoeringsprogramma structuurplan is door de gemeenteraad vastgesteld op 14 september 2009 en geeft de voortgang in de structuurplandoelstellingen weer. Verder geeft het uitvoeringsprogramma aan hoe de doelstellingen op het gebied van wonen, kantoor, bedrijven, groen, bereikbaarheid, water en duurzaamheid bereikt kunnen worden en welke projecten hiervoor gepland staan.
Wat betreft de bereikbaarheid wordt aangeven dat de verbreding van onder andere de Ceintuurbaan in uitvoering is. In de herprofilering van de Ceintuurbaan zijn fietstunnels opgenomen.
Voor wat betreft kantoren wordt aangegeven dat de doelstelling is om circa 300.000 m2 BVO te realiseren tot en met 2020. Geconcludeerd wordt dat kwantitatief nu al voldoende kantoorlocaties in ontwikkeling zijn in Zwolle om deze doelstelling te behalen. Voor het lopende uitbreidingsprogramma met kantoren op de Oosterenk (gebied Watersteeg) worden vooralsnog geen problemen voorzien.
Algemeen
De welstandsnota is op 7 juni 2004 door de gemeenteraad vastgesteld. Het doel van de Welstandsnota is het bieden van een toetsingskader voor de ruimtelijke kwaliteit van de stad. De nota kent twee belangrijke gebruikers. Voor de overheid biedt de nota een toetsingskader voor ingediende bouwinitiatieven. Voor de burger biedt de welstandsnota vooraf het kader en de randvoorwaarden voor de ontwikkeling van nieuwe bouwinitiatieven.
De welstandstoets wordt uitgevoerd op basis van relatieve criteria. Eigen aan het gebruik van 'relatieve' criteria is dat zij niet uitkomen op één resultaat, maar dat zij meerdere uitkomsten mogelijk maken.
Relatieve criteria vragen dus om nadere oordeelsvorming, bijvoorbeeld de bepaling dat kleurgebruik van een bijgebouw hetzelfde karakter moet hebben als dat van het hoofdgebouw. Om een goede kwaliteit van de ontwerpresultaten te bevorderen, kunnen er aanvullende richtlijnen worden geformuleerd.
Het bestemmingsplan is altijd kaderstellend voor de welstandstoetsing. Wat in het bestemmingsplan is toegelaten of is voorgeschreven aan bouwhoogte, bouwvolume, functie enzovoorts, kan door het welstandsbeleid niet worden ingeperkt. Soms gaan bestemmingsplannen verder en worden ook regels gegeven voor bijvoorbeeld plaatsing in de rooilijn of voor kappen en dakkapellen. Dan is er sprake van enige overlap met welstand.
Door het relatieve karakter van de welstandscriteria ontstaat er geen strijdigheid met eventuele bestemmingsplaneisen. Bij de herziening van bestemmingsplannen, zoals dit plan voor de Ceintuurbaanzone, is de aansluiting met de welstandsnota een belangrijk aandachtspunt.
Gebiedsgericht welstandsbeleid
Voor het deel van het plangebied ten oosten van de Ceintuurbaan is in de welstandsnota beschrijving nummer 11 'Gemengde zones' van toepassing. Voor de omgeving van Wipstrikpark is gebiedsbeschrijving nummer 3 'Oudere uitbreidingswijken' van toepassing. Hieronder zijn van deze gebieden de beleidskeuzes die hier in het kader van welstand gemaakt zijn samengevat.
Beleidskeuzes
waardering
De gebieden hebben een bijzondere ruimtelijke kwaliteit, vanwege de ligging in de stad en de goede ontsluitingsmogelijkheden. Grootschalige stedelijke instellingen, voorzieningen en bedrijven gebruiken deze gebieden als representatieve en functionele vestigingsplaatsen.
dynamiek
Door de schaalvergroting van de diverse functies en het veranderende belang van de diverse ontsluitingsroutes, transformeren de functies en/of de gebouwen in de gemengde zones regelmatig.
beleid
Overige voor welstand relevante beleidsstukken:
Welstandscriteria
Om aan het beleid te voldoen moet de bebouwing zich voegen naar de beschreven kenmerken.
Bij de welstandstoets van een bouwplan in de gemengde zones zijn de volgende criteria van belang.
Plaatsing
Massa en vorm
Gevels
Detaillering, kleur en materiaal
Erfafscheidingen
Beleidskeuzes
waardering
De planmatige opzet van de oudere uitbreidingswijken heeft geresulteerd in bijzonder gewaardeerde woongebieden. De grote diversiteit aan woningentypologieën, openbare ruimte en de samenhangende groenstructuur vormen hiervoor de basis.
dynamiek
Woningen worden door middel van kleinschalige uitbreidingen aangepast aan de veranderende woonwensen. Door de sterke samenhang in de wijk en de planmatige opzet is de noodzaak voor veranderingen in de wijken gering.
beleid
Overige voor welstand relevante beleidsstukken:
Welstandscriteria
Plaatsing
Massa en vorm
Gevels
Detaillering, kleur en materiaal
Erfafscheidingen