Plan: | Kamperpoort |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP10021-0004 |
Mobiliteitsvisie (2009)
Het op dit moment vigerende Zwolse mobiliteitsbeleid vloeit voort uit het rijksbeleid en het provinciaal beleid en is verwoord in de Mobiliteitsvisie. De Mobiliteitsvisie is door de gemeenteraad vastgesteld op 2 februari 2009.
Uit de Mobiliteitsvisie komt naar voren dat de verdere groei van de mobiliteit niet opgevangen kan worden door de mobiliteitsvraag te faciliteren met nieuwe infrastructuur. Zwolle heeft een gunstige positie qua ontwikkeling. In de na te streven doelen op het gebied van duurzaamheid, milieu, bereikbaarheid, economische groei, leefbaarheid en dergelijke is het daarom noodzakelijk om prioriteiten te stellen. De hoofddoelstelling voor het Mobiliteitsbeleid van de Gemeente Zwolle luidt daarom als volgt:
De kwaliteiten van Zwolle als bereikbare en gezonde stad vasthouden door, naast de noodzakelijke uitbreiding van de infrastructuur, de samenleving te mobiliseren om de groeiende vraag naar mobiliteit om te buigen in een duurzame richting.
In de Mobiliteitsvisie zijn de Katerdijk, Harm Smeengekade, Willemskade en Rieteweg gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg B (50 km/uur). De overige wegen in het plangebied zijn aangewezen als erftoegangsweg (30 km zone).
Ontwikkelingsperspectief Kamperpoort (2007)
In het ontwikkelingsperspectief Kamperpoort wordt beschreven dat de Meeuwenlaan in de toekomst zal worden doorgetrokken tot aan de Rieteweg. De straten die vanaf de zijde van de binnenstad de Kamperpoort in lopen blijven gehandhaafd en lopen allemaal door tot aan de Meeuwenlaan. Het gaat om de Mussenhage, de Hoogstraat, de Lijnbaan en de Emmastraat. Ook de verbinding onder de A28 sluit aan op de Meeuwenlaan. Behalve de doorgetrokken Meeuwenlaan komen er vanuit de Kamperpoort nog twee aansluitingen naar de Rieteweg.
In de Hoogstraat is in de huidige situatie alleen het eerste gedeelte eenrichtingsverkeer. In de toekomstige situatie verdwijnt de doorsteek met het Zijltje, het eenrichtingsverkeer in de Hoogstraat wordt daarom doorgezet tot aan de Kleine Voort. Het eenrichtingsverkeer in het eerste gedeelte van de Emmastraat blijft gehandhaafd.
Ontwikkelingsprogramma Binnenstad, Parkeernota en Bereikbaarheidsplan Binnenstad
De bouw van de parkeergarage Katwolderplein en daaraan gekoppeld de bouw van de Rodetorenbrug zijn een uitwerking van de beleidsvoornemens uit het Ontwikkelingsprogramma Binnenstad, de Parkeernota en het Bereikbaarheidsplan Binnenstad.
Het Katwolderplein is één van de parkeeraccommodaties die gebouwd wordt om parkeergelegenheid die uit de binnenstad verdwijnt te compenseren en om extra parkeercapaciteit te realiseren. De Rodetorenbrug is bedoeld om de parkeergarage optimaal te laten functioneren als parkeervoorziening voor de binnenstad door het aanbieden van een korte, directe en plezierige looproute er naar toe.
Het Ontwikkelingsprogramma Binnenstad (2004) heeft tot doel te komen tot een economisch goed functionerende en goed bereikbare binnenstad met een goed woon- en verblijfsklimaat, om zo de Zwolse centrumfunctie te versterken.
De Parkeernota (2004) legt de hoofdlijnen van het stedelijk parkeerbeleid vast en werkt deze uit in een drietal stappen: het beter benutten van bestaande parkeergarages en terreinen tijdens de piekuren het medegebruik van private terreinen; het voeren van gericht prijsbeleid om de juiste vraag op de juiste plaats te stimuleren, evenals het gebruik van verder weg gelegen terreinen; het bouwen van parkeeraccommodaties.
Het Bereikbaarheidsplan Binnenstad (2006) is een uitwerkingsplan van de andere twee nota´s.
Spoorzone
De herontwikkeling van de spoorzone kan ingrijpende gevolgen hebben voor de lijnvoering en de situering van bushaltes aan de westzijde van de binnenstad. Dit kan aanleiding geven om bushaltes te verplaatsen naar een locatie aan de Pannekoekendijk. Dit kan betekenen dat de voetgangersstroom over de toekomstige Rodetorenbrug belangrijk toeneemt, en dat de voetgangersstroom ter hoogte van de rotonde bij de Kamperpoorterbrug afneemt. Ten tijde van het opstellen van dit bestemmingsplan is hierover nog een grote mate van onzekerheid.
Prioriteitswegen
Binnen Zwolle is een beleid vastgesteld rondom prioriteitswegen. Onder prioriteitswegen worden wegen verstaan die door de hulpverleningsdiensten primair gebruikt worden om tijdig (binnen de gestelde zorgnormen) op de plaats van een incident te kunnen zijn. Daarbij wordt vervolgens een onderscheid tussen hoofdroutes, vervolgroutes en overige belangrijke routes.
Binnen het plangebied bevinden zich de Pannekoekendijk, Katerdijk, Rieteweg en de Willemskade die als vervolgroute zijn aangewezen. Het betekent dat er op deze wegen voor de hulpverleningsdiensten geen negatieve snelheidsremmers mogen worden toegepast. Er wordt tenminste 50 km/u gereden worden. De hulpverleningsdiensten moeten zonder verlies van tijd door snelheidsremmers van en naar de plaats van het incident kunnen. Uitgangspunt hierbij is het behalen van de gestelde zorgnorm.