direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Buitengebied 2009, herziening 2019 (veegplan 2)
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0189.BP2019000005-VA01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Op 12 januari 2010 is het bestemmingsplan Buitengebied 2009 van de gemeente Wierden vastgesteld. In 2013 is voor dit bestemmingsplan een zogenaamd "veegplan" opgesteld. De aanleiding hiervoor was het in overeenstemming brengen van het plan Buitengebied met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en het doorvoeren van enkele concrete bouwplannen, aanpassingen en verbeteringen. Op 2 juli 2013 is dit plan vastgesteld door de raad. Inmiddels bestaat er behoefte om het bestemmingsplan Buitengebied weer op een aantal punten te actualiseren.


Op 17 april 2018 heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel "Afschaffing actualiseringsplicht bestemmingsplannen" als hamerstuk aangenomen. Het aangenomen wetsvoorstel strekt tot afschaffing van de actualiseringsplicht van de raad; de huidige elektronisch raadpleegbare bestemmingsplannen hoeven na inwerkingtreding van de wet niet langer elke tien jaar opnieuw te worden geactualiseerd/vastgesteld. Deze afschaffing moet worden gezien als onderdeel van de overgang naar het 'nieuwe stelsel' van het omgevingsplan onder de Omgevingswet.


Omdat de verplichting van een nieuw actualisatieplan is komen te vervallen en voorlopig nog geen Omgevingsplan op basis van de (nog niet in werking getreden) Omgevingswet wordt gemaakt, is het gewenst om een nieuw veegplan voor het buitengebied te maken (veegplan 2).


Het gaat niet om een nieuwe algehele actualisatie van het bestemmingsplan Buitengebied, maar om enkele aanpassingen in de regels en de verbeelding. De locaties binnen het bestemmingsplan Buitengebied, waarvoor de afgelopen jaren afzonderlijke bestemmingsplannen zijn gemaakt, worden hierbij niet meegenomen.


Voor de opzet van de verbeelding en de planteksten dient het bestemmingsplan Buitengebied 2009, herziening 2012 (veegplan) als voorbeeld.


Het maken van een nieuw veegplan heeft de volgende voordelen:

  • 1. Doorvoeren van enkele aanpassingen en verbeteringen.

Tijdens het werken met het nieuwe bestemmingsplan voor het hele buitengebied van de gemeente Wierden komen soms enkele foutjes aan het licht. Ook is het vanuit de praktijk gewenst om de regels op enkele punten aan te passen of te verduidelijken.

  • 2. Kleine wijzigingen op de verbeelding naar aanleiding van concrete bouwplannen / verzoeken.

Afgelopen drie jaar waren er enkele concrete bouwplannen die niet (helemaal) binnen het bestaande bouwvlak passen. Voor sommige afwijkingen is het wijzigen van een bestemmingsplan via een afzonderlijk bestemmingsplan een erg zware procedure. In enkele gevallen is (wanneer initiatiefnemer daarop wilde wachten) daarom besloten om deze kleine wijzigingen mee te nemen in een nieuw veegplan.


Let wel: Het gaat niet om een nieuwe actualisatie van het bestemmingsplan voor het buitengebied, maar om aanpassingen van de regels en de verbeelding. Het bestemmingsplan wordt op enkele punten uitgebreid, hersteld, verbeterd.

1.2 De bij het plan behorende stukken

Het bestemmingsplan "Buitengebied 2009, herziening 2019 (veegplan 2)" bestaat uit de volgende stukken:

  • Verbeelding.
  • Regels.


Op de verbeelding zijn alleen de bestemmingen van de in het plangebied begrepen gronden en opstallen aangegeven waarvoor de bestemming (en/of aanduiding) wordt gewijzigd.

In de regels is een opsomming van de wijzigingen opgenomen.

Het plan gaat bovendien vergezeld van deze toelichting waarin de aanleiding, de motivering en een beschrijving van de planopzet zijn opgenomen.

1.3 Begrenzing plangebied

De basis voor het bestemmingsplan Buitengebied 2019 (Veegplan 2) zijn de bestemmingsplannen:

  • Buitengebied 2009' (vastgesteld op 12 januari 2010).
  • Buitengebied 2009, herziening waterwinning Wierden' (vastgesteld op 4 oktober 2011).
  • Buitengebied 2009, herziening bestemming Verkeer - Onverhard (vastgesteld 22 maart 2011).
  • Buitengebied 2009, herziening regels (1) (vastgesteld op 4 oktober 2011) .
  • 2e wijziging bestemmingsplan Buitengebied 2009, Eversdijk ongenummerd' (vastgesteld op 19 oktober 2010).
  • Buitengebied 2009, herziening 2012 (veegplan) (vastgesteld op 2 juli 2013).
  • Paraplubestemmingsplan bouw van gebouwtjes voor algemeen belang (vastgesteld op 9 december 2014).
  • Paraplubestemmingsplan Parkeren gemeente Wierden (vastgesteld op 10 juli 2018).


Deze bestemmingsplannen blijven onveranderd van toepassing. Met dit bestemmingsplan Buitengebied 2019 (Veegplan 2) worden deze bestemmingsplannen niet vervangen, maar enkel op onderdelen herzien/gerepareerd. De toelichtingen op al die plannen blijven eveneens van toepassingen en zijn in dit bestemmingsplan niet samengevoegd tot één samengestelde toelichting. Deze toelichting ziet alleen op de aanpassingen die in het bestemmingsplan Buitengebied 2019 (Veegplan 2) zijn gedaan.


Dat geldt niet voor de regels. Van de regels is wel een samenvoeging van alle regels gemaakt. Deze zogenaamde geconsolideerde versie van de regels bevat dus alle regels van bovengenoemde plannen. Die samengestelde set regels heeft geen juridische betekenis. Juridisch gezien blijven alle bestemmingsplannen afzonderlijk van kracht. De samenvoeging is alleen gedaan voor de leesbaarheid, de praktische toepasbaarheid en om een goed overzicht te hebben van de wel en niet van kracht zijnde regels. Het plan Buitengebied 2019 (Veegplan 2) betreft alleen de gemarkeerde tekstdelen en voegt zich op die wijze overzichtlijk en hanteerbaar in het geheel van alle geldende regels in het Buitengebied.


Het plangebied komt overeen met de begrenzing van het plangebied van bestemmingsplan "Buitengebied 2009".

In onderstaande figuur is de begrenzing van het plangebied weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0189.BP2019000005-VA01_0001.png"

Uitzondering:

Voor enkele adressen waar een afzonderlijk bestemmingsplan (herzieningsplan) is gemaakt, is dit bestemmingsplan niet van toepassing. De contouren van deze plannen zijn op de verbeelding opgenomen. Voor deze gebiedjes blijven de afzonderlijke bestemmingsplannen van toepassing (incl. planregels).

1.4 Huidig planologisch regime

Het plangebied is gelegen binnen twee verschillende bestemmingsplannen, te weten:

  • 1. Bestemmingsplan "Buitengebied 2009", vastgesteld door de raad op 12 januari 2010.
  • 2. Bestemmingsplan "Buitengebied 2009, herziening 2012 (veegplan)", vastgesteld door de raad op 2 juli 2013.

1.5 Planproces en communicatie

Het planproces is/wordt op de volgende manier vormgegeven:

  • Overlegpartners: Tijdens het opstellen van het bestemmingsplan is het bestemmingsplan conform artikel 3.1.1 Bro in vooroverleg gebracht bij alle relevante overheidsinstanties.
  • Overleg belanghebbenden: Een groot aantal van de wijzigingen zijn ingebracht door eigenaren van de gronden waar de wijziging betrekking op heeft. Met deze eigenaren (of hun adviseur) heeft veelal individueel overleg plaatsgevonden.
  • Landelijke website (www.ruimtelijkeplannen.nl): het ontwerp bestemmingsplan zal te zijner tijd op de landelijke website worden gepubliceerd.
  • Terinzagelegging: Een ontwerpbestemmingsplan zal voor een periode van 6 weken ter inzage worden gelegd. Eventuele zienswijzen zullen worden verwerkt in Hoofdstuk 6 van de plantoelichting.

1.6 Van toepassing verklaren bestaande toelichting(en)

De toelichtingen (incl. bijlagen) behorende bij de volgende vastgestelde en onherroepelijke bestemmingsplannen:

  • Buitengebied '85 en Buitengebied '85, artikel 30 herziening voor (deel)gebieden in Zuidbroek, Zenderink, De Esrand en De Berghorst, voor zover het betreft de volgende adressen:
    • 1. Wierdenseweg 16, 18, 20, 22, 24, 26 en 26a (De Berghorst))
    • 2. 1e Lageveldsweg 3, Hexelseweg 40, 42 en 44, Lage Eggeweg 2, 2a, 4, 5, 5a, 7, 9 en 9a en Vlierdijk 2 en 2a (Zenderink)
    • 3. Zuidbroeksweg 2, 4, 6, 8 en 10 (Zuidbroek)
    • 4. Zuid Esweg 3 en 5 en de Rijssensestraat 56 (De Esrand)
  • Buitengebied 2009' (vastgesteld op 12 januari 2010)
  • Buitengebied 2009, herziening waterwinning Wierden' (vastgesteld op 4 oktober 2011).
  • Buitengebied 2009, herziening bestemming Verkeer - Onverhard (vastgesteld 22 maart 2011).
  • Buitengebied 2009, herziening regels (1) (vastgesteld op 4 oktober 2011).
  • Bestemmingsplan 'Buitengebied 2009, herziening Landgoed De Barkel' (vastgesteld op 17 april 2012).
  • 2e wijziging bestemmingsplan Buitengebied 2009, Eversdijk ongenummerd' (vastgesteld op 19 oktober 2010).
  • Buitengebied 2009, herziening 2012 (veegplan) (vastgesteld op 2 juli 2013).
  • Paraplubestemmingsplan bouw van gebouwtjes voor algemeen belang (vastgesteld op 9 december 2014).
  • Paraplubestemmingsplan Horeca bij paracommerciële instellingen (vastgesteld op 30 januari 2018).
  • Paraplubestemmingsplan Parkeren gemeente Wierden (vastgesteld op 10 juli 2018).

blijven ook van toepassing op de verbeelding (plangebied) en de regels behorende bij dit bestemmingsplan (veegplan 2), tenzij in deze toelichting anders is aangegeven.

1.7 Opzet van de toelichting

De toelichting van het bestemmingsplan "Buitengebied 2009, herziening 2019 (veegplan 2)" is na dit inleidende hoofdstuk als volgt opgebouwd:

  • Hoofdstuk 2: De toelichting op de wijzigingen die zijn aangebracht op de verbeelding behorende bij dit bestemmingsplan.
  • Hoofdstuk 3: De toelichting op de (gewijzigde) regels. Hierin worden de voornaamste wijzigingen en aanvullingen in de regels, alsmede de gebruikte bestemmingen en aanduidingen toegelicht. Een en ander aanvullend op de toelichting op de regels in de hiervoor in paragraaf 1.6 genoemde bestemmingsplannen.
  • Hoofdstuk 4: Waterparagraaf.
  • Hoofdstuk 5: Uitvoering en handhaving.
  • Hoofdstuk 6: Inspraak en overleg.


Hoofdstuk 2 Toelichting op de verbeelding

In dit hoofdstuk staat een overzicht van de wijzigingen (incl. uitbreidingen plangebied) die zijn aangebracht op de verbeelding behorende bij dit bestemmingsplan. Elke wijziging is voorzien van een korte toelichting.

Verbeelding  
Nr.   Adres   Wijziging   Toelichting  
1   Bekkenhaarsweg 13, 7645 AH, Hoge Hexel   Aanduiding bedrijf aan huis opnemen   Op dit adres is een klussenbedrijf aanwezig. Betreft een VAB (vrijkomend agrarisch bedrijf).  
2   Bekkenhaarsweg 29, 7645 AJ, Hoge Hexel   Vergroten bouwvlak bestemming “Wonen” voor de bouw van een bijgebouw.   Er is geen sprake van toename van bebouwingsmogelijkheden ten opzichte van de bestaande regels.  
3   Boltensweg 3, 7468 PK, Enter   Op de verbeelding het bouwvlak met de bestemming “wonen” vergroten zodat de nieuwe woning binnen het bouwvlak valt.   Conform verleende vergunning d.d. april 2009 is de woning na aankoop van een stukje grond van Bureau Beheer Landbouwgronden buiten het bouwvlak gebouwd (iets verder afwaarts van de N347).  
4   Bruine Hoopsweg 1a, 7645 BJ, Hoge Hexel   Op de verbeelding een kleine vergroting van het bouwvlak met de bestemming “Wonen””.   Ten behoeve van de bouw van de bouw van een tuinhuisje het bouwvlak met de bestemming “Wonen” aan de zuidwestzijde iets uitbreiden. Er is geen sprake van toename van bebouwingsmogelijkheden ten opzichte van de bestaande regels.  
5   Bruine Hoopsweg 6a, 7645 BJ, Hoge Hexel   Op de verbeelding is de arcering van de nadere aanduiding centrumvoorziening aangepast.   Het centrumgebouw van het bungalowpark staat voor een klein deel buiten het gebied dat is aangegeven met de aanduiding centrumvoorziening. In de nieuwe situatie ligt het hele gebouw binnen de aanduiding centrumvoorziening.  
6.   Enterweg 11   Wijzigen van de bestemming "Agrarisch-Agrarisch bedrijf" naar de bestemming "Wonen".   Op verzoek van de nieuwe eigenaar de bestemming aanpassen naar "wonen" en aangrenzende gebiedsbestemming. Het agrarisch bedrijf is gestopt en er worden geen agrarische bedrijven in de omgeving belemmerd door deze bestemmingswijziging  
7   Erve Meijerinksweg 4, 7641 RT, Wierden   Wijzigen van de bestemming “Agrarisch-Agrarisch bedrijf” naar de bestemming “Wonen”.   Op verzoek van de eigenaar de bestemming aanpassen naar "wonen" en aangrenzende gebiedsbestemming. Het agrarisch bedrijf is gestopt en er worden geen agrarische bedrijven in de omgeving belemmerd door deze bestemmingswijziging.  
8   Eversdijk 14, 7468 PV, Enter
 
Op de verbeelding het bouwvlak vergroten zodat alle bebouwing hier binnen valt   Conform verleende vergunning d.d. november 2017 is de schuur gedeeltelijk buiten het bouwvlak gerealiseerd.  
9   Goorseweg 30, 7468 SJ, Enter   Op de verbeelding het bouwvlak aangepast zodat de schuur ook binnen de bestemming “wonen” is gelegen.   Een gedeelte van de schuur valt buiten het bestaande bouwvlak.  
10   Haarboersweg 1, 7645 AD, Hoge Hexel   Op de verbeelding de aanduiding 2e dienstwoning verplaatsen.   De tweede dienstwoning, op de plattegrond Ulenbos, verplaatsen naar de locatie van de kantine waardoor de 2e dienstwoning, Ulenbos, weer recreatie woning wordt. De bovenverdieping van de kantine wordt verbouwd tot 2e dienstwoning, de beneden verdieping wordt gebruikt voor het bedrijf.  
11   Haarboersweg 5 / 3e Lageveldsweg te Hoge Hexel   Op de verbeelding de bestemming natuur opnemen voor percelen tegenover en achter Haarboersweg 5.

 
In 2009 is via een projectplanprocedure (destijds art. 19, lid 1 WRO) een stuk nieuwe natuur gerealiseerd bij het landgoed van Tilanus (tegenover en achter Haarboersweg 5). Deze nieuwe natuur was nog niet opgenomen op de verbeelding.  
12   Heerdinksschotweg 1, 7641 RN, Wierden   Op de verbeelding de bouwvlakken van de bestemming “wonen” aanpassen en aanduiding “AW-L” toevoegen.   Bestemmingsvlakken 'Wonen' en 'Agrarisch- Kwekerij' wijzigen. Wijziging in bestemming 'Wonen' i.v.m. eigendomsverhoudingen. Wijziging bestemming 'Agrarisch- Kwekerij' maakt sloop en herbouw van bestaande schuur mogelijk, waardoor logischer erfopbouw ontstaat. Er is geen sprake van toename van bebouwingsmogelijkheden ten opzichte van de bestaande regels.  
13   Heidebloemweg 2, 7468 ME, Enter   Aanpassen van het bouwvlak met de bestemming “Wonen”.   Aan de achterzijde het bouwvlak met de bestemming “Wonen” vergroten i.v.m. bouw van een bijgebouw. Er is geen sprake van toename van bebouwingsmogelijkheden ten opzichte van de bestaande regels.  
14   Heijkampszijweg 4, 7642 LN, Wierden   Kleine aanpassing bouwblok.   Vorm van bouwblok wordt iets aangepast i.v.m. bouw van een vervangende woning. Er is geen sprake van toename van bebouwingsmogelijkheden ten opzichte van de bestaande regels.  
15   Hexelseweg 65, 7641 PP, Wierden   Aanpassen van het bouwvlak met de bestemming “Wonen”.   In verband realiseren nieuw bijgebouw wordt bouwblok aan zuidzijde iets vergroot. Aan westkant gaat er een stukje af. Er is geen sprake van toename van bebouwingsmogelijkheden ten opzichte van de bestaande regels.  
16   Hexelseweg 70d, 7645 AM, Hoge Hexel   Op de verbeelding het bouwvlak iets vergroten.   Kleine vergroting bouwvlak i.v.m. realiseren nieuwe schuur. Er is geen sprake van toename van bebouwingsmogelijkheden ten opzichte van de bestaande regels.  
17   Hexelseweg 87a, 7641 PP, Wierden   Aanduiding voor het vestigen van een dierenkliniek opnemen.   Op deze locatie is een dierenkliniek gevestigd.
 
18   Kartelaarsdijk 4, 7468 RZ, Enter   Op de verbeelding een kleine uitbreiding van het bouwvlak met de bestemming “Agrarisch-Agrarisch bedrijf”   Een kleine uitbreiding van het bouwvlak ten behoeve van het realiseren van een inpakruimte voor eieren.  
19   Kartelaarsdijk 7 + 9, 7468 RZ, Enter   Aanduiding Cultuurhistorische waarde (monument) is op verkeerde pand aangegeven. Aanduiding moet op Kartelaarsdijk 9 in plaats van Kartelaarsdijk 7.   Panden staan op hetzelfde erf. Het achterste pand is een rijksmonument.  
20   Keursweg 1, 7627 LE, Bornerbroek   Op de verbeelding een stuk “Agrarisch”bouwvlak toevoegen op het grondgebied van de gemeente Wierden. Waarbij de mogelijkheid om een dienstwoning te realiseren uitgesloten wordt.   Bedrijf is gevestigd in gemeente Almelo. Klein stukje van nieuwe stal komt op grondgebied van gemeente Wierden.  
21   Leemslagenweg   Een deel van de weg opnemen in de gebiedsbestemming.   Een klein deel van een perceel naast de Leemslagenweg had een verkeersbestemming. Deze verkeersbestemming heeft geen nut meer. Dit deel van het perceel is in het kader van de landinrichting toebedeeld aan de eigenaar van naastgelegen grond. Op basis daarvan krijgt het nu een gebiedsbestemming.  
22   Leijerweerdsdijk 4, 7468 PW, Enter   De aanduiding 'cultuurhistorische waarden' is voor een deel van het bestemmingsvlak verwijderd. Tevens is het bestemmingsvlak 'Wonen' gewijzigd.   De aanduiding 'cultuurhistorische waarden' is niet van toepassing op het onderste deel van het bestemmingsvlak.  
Tevens is het bestemmingsvlak 'wonen' gewijzigd. Er is geen sprake van toename van bebouwingsmogelijkheden ten opzichte van de bestaande regels  
23   Meijerinksberg (geheel)   Aanduiding 'bijgebouw' toevoegen aan bestemming 'Bos' rondom woningen op de Meijerinksberg.   De bouwblokken voor woningen aan de Meijerinksberg zijn beperkt van omvang omdat de woningen in een bosgebied liggen. Via een afwijkingsbevoegdheid kan onder voorwaarden medewerking worden verleend aan de bouw van een bijgebouw/carport aansluitend aan de woonbestemming. De voorwaarden zorgen voor een zorgvuldige inpassing in de omgeving. De totale toegestane oppervlakte aan bijgebouwen blijft gelijk.  
24   Meijerinksberg 13, 7641 RX, Wierden   Kleine uitbreiding bestemming 'Wonen'   Kleine uitbreiding bestemmingsvlak 'wonen' om de bouw van een carport (vergunningvrij) mogelijk te maken. Er is geen sprake van toename van bebouwingsmogelijkheden ten opzichte van de bestaande regels.  
25   Molendijk 99, 7466 PD, Zuna   Op de verbeelding kleine uitbreiding van het bouwvlak met de bestemming “Wonen”.   Aan de achterzijde is niet alle bebouwing binnen het bouwvlak gelegen. Er is geen sprake van toename van bebouwingsmogelijkheden ten opzichte van de bestaande regels.  
26   Morslaan 10, 7468 MN, Enter   Op de verbeelding het bouwvlak met de bestemming “Wonen” aanpassen.   De bestemming “Wonen” aan de zijkant uitbreiden. Er is geen sprake van toename van bebouwingsmogelijkheden ten opzichte van de bestaande regels.  
27   Nijverdalsestraat 106a, 7642 LG, Wierden   Op de verbeelding de bestemming “Wonen” verwijderen.   Perceel (incl. woning) is aangekocht door Vitens ten behoeve van de N35.  
28   Nottermorsweg 1, 7642 LM, Wierden   Aanpassen van het bouwvlak met de bestemming “Wonen”.   Verschuiven en vergroten bouwblok i.v.m. de bouw van een vervangende woning. Er is geen sprake van toename van bebouwingsmogelijkheden ten opzichte van de bestaande regels.  
29   Nottermorsweg 4, 7642 LM, Wierden   Op de verbeelding aanpassen van het bouwvlak met de bestemming “Wonen”.   De nieuw gerealiseerde schuur is iets buiten het bestaande bouwvlak gebouwd. Voor de schuur was wel een omgevingsvergunning verleend.  
30   Nottermorsweg 9, 7642 LM, Wierden   Op de verbeelding het bouwvlak met de bestemming “Wonen” aanpassen.   Betreft een correctie omdat bij de actualisatie in 2010 het bouwvlak niet goed om de bestaande bebouwing heen is getekend. In 2012 is toegezegd dat dit zal worden hersteld. Er is ge en sprake van toename van bebouwingsmogelijkheden ten opzichte van de bestaande regels.  
31   Piksenweg 19, 7645 BC, Hoge Hexel   Bestemming 'Agrarisch- Agrarisch bedrijf' wijzigen in 'Wonen' + aanduiding 'bedrijf aan huis' voor gebruiksgerichte paardenhouderij.   Agrarisch bedrijf is beëindigd. Bestemming wordt wonen met een gebruiksgerichte paardenhouderij (hobbymatig). Er is geen sprake van toename van bebouwingsmogelijkheden ten opzichte van de bestaande regels. De totale oppervlakte wordt minder.  
32   Rijssenseweg 46, 7468 AE, Enter   bestemming 'Wonen' aangepast.   De bestemming 'Wonen' is aangepast. Er is geen sprake van toename van bebouwingsmoelijkheden ten opzichte van de bestaande regels,  
33   Rijssensestraat 106, 7642 NM, Wierden   Op de verbeelding de bestemming “verkeer” aanpassen naar de bestemming “wonen”   Aan de zijkant van de woning ligt een “verkeersbestemming”. Het woonperceel is groter geworden i.v.m. verleggen parallelweg. De grond is al jaren in gebruik als tuin en ook in eigendom van de bewoners van het pand Rijssensestraat 106.  
34   Rijssensestraat 106a, 7642 NM, Wierden   Op de verbeelding de maatvoering aangepast van maximaal aantal wooneenheden 13 naar maximaal aantal wooneenheden 14   Het pand Rijssensestraat 106 en 106a bestaan feitelijk uit twee wooneenheden. Hiervoor is in 1956 een vergunning verleend. Deze twee wooneenheden zijn abusievelijk bij voorgaande plannen niet opgenomen.  
35   Schapendijk 31a, 7467 PN, Notter    Wijzigen van de bestemming "Bedrijf" (t.b.v. computergroothandel) naar de bestemming "Wonen".   Er is geen computergroothandel meer aanwezig. De bedrijfsbestemming kan er af. De woning met bijgebouwen krijgen een reguliere woonbestemming.  
36   Schietbaanweg 14, 7641 RS, Wierden   Bestemmingsvlak 'Wonen' gewijzigd   De bestemming ‘Wonen’ is aangepast. Er is geen sprake van toename van bebouwingsmogelijkheden ten opzichte van de bestaande regels.  
37   Stegeboersweg 17 7642 NP, Wierden / Ten Cateweg 2 7642 LH, Wierden   Op de verbeelding de bestemming “Agrarisch-Agrarisch bedrijf” omzetten naar de bestemming “Wonen” met een nadere aanduiding voor opslag.   Op verzoek van de eigenaar het agrarische perceel omzetten naar wonen.  
38   Van Kregtenweg 2b, 7467 PL, Notter   Beperkte uitbreiding woonbestemming i.v.m. bouw schuur.
 
Nieuwe nog te bouwen schuur past niet binnen huidige bouwblok. Er is geen bezwaar tegen een geringe vergroting van het bestaande bouwblok aan de achterzijde. Er is geen sprake van toename van bebouwingsmogelijkheden ten opzichte van de bestaande regels.  
39   Velnersweg   Een gedeelte van de Velnersweg bestemmen als “agrarisch”.
 
Een gedeelte van de Velnersweg loopt over particuliere grond. Dit gedeelte van de weg is aan de openbaarheid onttrokken. Daarom de bestemming wijzigen in “agrarisch” (gebiedsbestemming). Zodat het overeenkomstig de bestemming in gebruik genomen kan worden.  
40   Verlengde Dennenweg 2, 7466 PT, Zuna   Op de verbeelding het bouwvlak met de bestemming “wonen” iets verruimen.   Het vergunde en reeds gerealiseerde bijgebouw staat gedeeltelijk buiten het bouwvlak. Het bijgebouw wordt opgenomen in het bouwvlak. Er is geen sprake van toename van bebouwingsmogelijkheden ten opzichte van de bestaande regels.  
41   Vriezenveenseweg 52a, 7641 PE, Wierden   Op de verbeelding het bouwvlak met de bestemming “wonen” verruimen, zodat de woning binnen de bestemming valt.   De bestaande woning is gedeeltelijk buiten het bouwvlak gelegen. Er is geen sprake van toename van bebouwingsmogelijkheden ten opzichte van de bestaande regels.  
42   Wierden-Noord (geluidzone industrie gemeente Almelo)   Geluidzone industrie verwijderen.
 
Geluidzone zoals deze is opgenomen in het huidige plan Buitengebied (Buitengebied 2009) is in Almelo nooit vastgesteld (gem. Twenterand had problemen met uitbreiding zone / zware bedrijvigheid in noordelijke richting)  
43   Zunaweg 14A, 7466 PR, Zuna   Bestemmingsvlak 'Wonen' gewijzigd   De bestemming ‘Wonen’ is iets gewijzigd om de bouw van een schuur mogelijk te maken; Er is geen sprake van toename van bebouwingsmogelijkheden ten opzichte van de bestaande regels.  
44   3e Lageveldsweg ongenummerd   aanduiding 'begraafplaats' opgenomen   aanduiding “begraafplaats” opgenomen, zodat begraven op eigen grond (maximaal 4 graven) mogelijk is op dit perceel. Een en ander overeenkomstig het op 7 maart 2017 vastgestelde Beleid bijzondere begraafplaatsen op eigen grond.  

Hoofdstuk 3 Toelichting op de (gewijzigde) regels

3.1 Algemeen

In dit hoofdstuk worden de bij het bestemmingsplan behorende regels van een nadere toelichting voorzien.

De voornaamste wijzigingen en aanvullingen in de regels, alsmede de gebruikte bestemmingen en aanduidingen worden toegelicht. Een en ander aanvullend op de toelichting op de regels in bestemmingsplan “Buitengebied 2009” en de overige in paragraaf 1.6 genoemde bestemmingsplannen.

Van de regels is een samenvoeging gemaakt. Het betreft hier een zogenaamde geconsolideerde versie van de regels. Alle regels van de in paragraaf 1.6 genoemde bestemmingsplannen zijn opgenomen. Deze samengestelde set regels heeft geen juridische betekenis. Juridisch gezien blijven alle bestemmingsplannen afzonderlijk van kracht. De samenvoeging is alleen gedaan voor de leesbaarheid, de praktische toepasbaarheid en om een goed overzicht te hebben van de wel en niet van kracht zijnde regels. Het plan Buitengebied 2019 (Veegplan 2) betreft alleen de gemarkeerde tekstdelen en voegt zich op die wijze overzichtelijk en hanteerbaar in het geheel van alle geldende regels in het Buitengebied.

In dit hoofdstuk worden de belangrijkste wijzigingen in de regels beschreven.

3.2 Aanpassingen

Onderwerp   Toelichting   Aanpassing  
Art. 1 Veegplan 2   Het begrip 'moederplan' is komen te vervallen en vervangen door de toepassingsbepaling, waarin alle bestemmingsplannen zijn opgenomen die met dit veegplan deels worden herzien.   De regels vangen aan met een artikel over het toepassingsbereik van dit veegplan.  
Art. 1 Begrip kleinschalige gastouderopvang   Gastouderopvang is niet hetzelfde als kinderdagopvang. Bij gastouderopvang vindt kinderopvang plaats in de gezinssituatie zelf – na tussenkomst door een geregistreerd gastouderbureau. Om dit in de regels goed vast te leggen is het wenselijk om duidelijk aan te geven onder welke noemen gastouderopvang is toegelaten. Kleinschalige gastouderopvang – tot 6 kinderen – is om die reden toegevoegd aan het begrip 'aan-huis-verbonden beroep'. Overal waar dat is toegelaten, is daarmee ook kleinschalige gastouderopvang toegelaten. Vervolgens is er ook een zelfstandig begrip opgenomen om duidelijk te maken wat hieronder in het kader van dit bestemmingsplan wordt verstaan.   In 1.6. is kleinschalige gastouderopvang toegevoegd. Aan art. 1 is het gebruik 'kleinschalige gastouderopvang' toegevoegd.  
Art. 1 Begrip maatschappelijk   In het begrip is aangegeven dat bij maatschappelijke voorzieningen detailhandel en horeca is toegestaan die ten dienste staat van de maatschappelijke voorziening. Daarbij is bij detailhandel wel aangegeven dat het ondergeschikte aan de maatschappelijke voorziening moet zijn, maar niet bij horeca. Dat moet van overeenkomstige toepassing zijn. Ook de horeca is alleen in ondergeschikte mate toelaatbaar.   In begrip is voor horeca het woord 'ondergeschikte' toegevoegd.  
Art. 1 Begrippen bijbehorend bouwwerk en overkapping   Er is afstemming gezocht met de landelijke regels in het Besluit omgevingsrecht. Daarmee zijn begrippen komen te vervallen en vervangen door het verzamelbegrip voor bijbehorende bouwwerken. Daarin verbijzonderen zich de overkappingen die vervolgens apart zijn omschreven.   De begrippen zijn aangepast. De gevolgen voor de regels zijn daarbij doorgevoerd.  
Art. 1 Begrip opslag organisch materiaal   Op gronden vindt steeds vaker opslag van organisch materiaal plaats. Dit is planologisch nu geregeld. Het begrip is opgenomen om duidelijk te maken wat hieronder wordt verstaan.   Dit begrip is aan de regels toegevoegd.  
Art. 1 Begrip plattelandswoning   In de regels is gebruik gemaakt van het begrip plattelandswoning. In artikel 1 vraagt dit nog om een heldere definitie.   Dit begrip is aan de regels toegevoegd.  
Art. 1 Begrip veldschuur   In de regels is gebruik gemaakt van het begrip veldschuur. In artikel 1 vraagt dit nog om een heldere definitie.   Dit begrip is aan de regels toegevoegd.  
Art. 2 Wijze van meten: de inhoud van een bouwwerk   De wijze van meten is niet langer gestandaardiseerd verplicht voorgeschreven. Dat biedt de mogelijkheid om de regeling op de praktijk af te stemmen. In plaats van dat de inhoud van een bouwwerk gerekend moet worden vanaf de onderzijde van de begane grondvloer is het wenselijk hiervoor de bovenzijde aan te houden. Daarmee ontstaat er iets meer ruimte in de beschikbare hoeveelheid m³.   Het woord onderzijde is vervangen door bovenzijde  
Art. 2 Wijze van meten: de goothoogte van een bouwwerk   Aan de bestaande regel is een uitzonderingsregel toegevoegd voor esthetische accenten aan een gebouw tot maximaal 25% van de totale gootlengte.   Aan 2.1.5. is een uitzonderingsregel toegevoegd.  
Art. 3, 7 en 8   In de bestemmingsomschrijvingen van deze gebiedsbestemmingen is opgenomen dat gronden mede bestemd zijn voor hobbymatig verbouwen van gewassen (moestuin). In een juridische procedure is gebleken dat omtrent de toelaatbaarheid hiervan onduidelijkheid bestaat. Door het expliciet op te nemen, wordt aan die onduidelijkheid een eind gemaakt.   In 3.1., 7.1. en 8.1. is het volgende gebruik toegevoegd: het hobbymatig verbouwen van gewassen (moestuin).  
Art. 3, 7 en 8   In de bestemmingsomschrijvingen is voor de duidelijkheid opgenomen dat onder infrastructurele voorzieningen tevens erfontsluitingswegen worden begrepen.   In 3.1., 7.1. en 8.1. is aan infrastructurele voorzieningen toegevoegd: en erfontsluitingswegen.  
Art. 3, 7 en 8   De opslag van bermmaaisel is binnen bestemmingsplannen niet toegestaan, omdat het wordt gezien als afvalstof. Voor ieder initiatief moet er dus in feite worden afgeweken van het bestemmingsplan en een omgevingsvergunning worden aangevraagd. Daarom is het gewenst om voor de tijdelijke (maximaal 12 maanden) opslag van organisch materiaal op agrarische grond (max 600 m³) een regel toe te voegen in het bestemmingsplan.   Bij de artikelen 3, 7 en 8 is opgenomen dat de gronden met deze bestemming mede bestemd zijn voor 'tijdelijke (maximaal 12 maanden) opslag van maximaal 600 m³ organisch materiaal ten behoeve van verbetering van de bodemstructuur'  
Art. 3, 7 en 8   De bouwregels voor herbouwen van bestaande gebouwen die binnen de (gebieds-)bestemmingen 'Agrarisch', 'Agrarisch met waarden- Landschap' en 'Agrarisch met waarden- Natuur en landschap' liggen, waren niet in elk artikel opgenomen en onduidelijk.
De maximale hoogte bij herbouw wordt 3 meter (i.p.v. 6 meter). Hiermee wordt aansluiting gezocht bij het beleid voor gebouwen in het algemeen belang.  
De bouwregels voor herbouwen van bestaande gebouwen die binnen de (gebieds-)bestemmingen 'Agrarisch', 'Agrarisch met waarden- Landschap' en 'Agrarisch met waarden- Natuur en landschap' liggen, zijn toegevoegd (in artikel 3 en 8) aangepast.  
Art. 3, 7 en 8   In de afwijkingsregels is een mogelijkheid opgenomen om zonnepanelen te realiseren. Dit is toegevoegd op basis van bestaand beleid (beleid planologische afwijkingen). In afwijking van dat beleid is wel de oppervlakte voor zonnepanelen verruimd vanwege de toenemende energiebehoefte. Dit is mede gedaan naar aanleiding van de vastgestelde kadernota voor zonneparken.   In 3.4., 7.4. en 8.4. is in combinatie met gebruik een afwijking opgenomen om zonnepanelen te realiseren  
Art. 4, 5 en 6   In het veegplan 2012 is een afwijking opgenomen om het mogelijk te maken een bedrijfswoning in gebruik te nemen als plattelandswoning. Deze afwijking behoeft een verdere uitbreiding naar aanleiding van specifieke vraagstukken uit de praktijk. Tevens is in het veegplan 2019 duidelijk(er) aangegeven dat er bij een landbouwinrichting minimaal 1 bedrijfswoning niet in gebruik mag worden genomen als plattelandswoning. Hiervoor is besloten om de duurzaamheid van een landbouwinrichting beter te kunnen garanderen.   In 4.6., 5.6. en 6.6. is een toetsingskader opgenomen specifiek gericht op plattelandswoningen  
Art. 4 Agrarisch bouwblok   Bij het verschuiven van een agrarisch bouwblok komt er ook een deel van de gronden vrij dat niet langer is voorzien van een bouwblok. De wijziging ziet daarmee op een deel van de gronden dat enkel is voorzien van een gebiedsbestemming. De huidige wijzigingsbevoegdheid heeft dat onvoldoende geregeld. Die wijziging vindt in twee bestemmingen tegelijk plaats. Bij een dergelijke verschuiving moeten twee wijzigingsbevoegdheden tegelijkertijd worden toegepast. Deze aanpassing is in de artikelleden 3.8., 4.7. en 7.8. doorgevoerd.   In de wijzigingsbevoegdheden van 3.8., 4.7. en 7.8. is opgenomen dat bij verschuiving van een bouwblok de na de verschuiving van toepassing zijnde bestemmingen op een juiste wijze op de verbeelding kunnen worden aangebracht.  
Art. 4   In art. 4.1. onder d is het adres Hexelseweg 87a toegevoegd met de functie dierenkliniek. De oppervlakte is vastgelegd op 400 m².   Het perceel is toegevoegd aan de tabel in 4.1.  
Art. 4 Agrarisch bouwblok   In de bestemming wonen is een afwijkingsbevoegdheid opgenomen voor de realisatie van een paardenbak. Die mogelijkheid kent de agrarische bestemming niet, terwijl het voorstelbaar is dat paardenbakken ook bij agrarische bedrijven worden aangelegd. Om die reden is ook in de agrarische bestemming de mogelijkheid voor de aanleg van een paardenbak opgenomen.   In 4.6. is een afwijking toegevoegd die het mogelijk maakt een paardenbak te realiseren op dezelfde wijze als dat in artikel 33 is opgenomen.  
Caravanopslag, artikelleden 4.5.2, 5.5.2, 6.5.2, 24.5.2, 33.5.2, 34.5.2 en 44.1.1   Om te voorkomen dat er schuren worden gebouwd ten behoeve van caravanopslag, is het in meerdere artikelen in de regels gewenst om op te nemen dat een schuur minimaal 5 jaar agrarisch in gebruik moet zijn geweest voordat de schuur in gebruik mag worden genomen voor stalling van caravans.   Aan de bestaande regeling is toegevoegd:
', uitsluitend in geval de agrarische bedrijfsgebouwen minimaal 5 jaar in gebruik zijn geweest ten behoeve van agrarische bedrijfsactiviteiten'.  
Verschuiven bestemmingsvlak “Wonen”   Soms is het bij herbouw wenselijk om een woning niet exact op dezelfde plaats terug te bouwen of een bestemmingsplan voor het wonen iets te verruimen. Dat kan zijn om een iets ruimere afstand te creëren tot een agrarisch bedrijf of een andere functie of vanwege een milieuaspect. Het kan ook zijn omdat het ruimtelijk gezien wenselijk kan zijn om de situering aan te passen. Verruiming kan wenselijk zijn om iets meer leefruimte te creëren. In de regels zijn wijzigingsbevoegdheden opgenomen die dit schuiven met en uitbreiden van een bestemmingsvlak “Wonen” mogelijk maken. De toetsingscriteria zorgen er voor dat de wijzigingsbevoegdheid zorgvuldig wordt toegepast en de oppervlakte van het bestemmingsvlak niet te groot wordt.   In artikelleden 4.7., 7.8. en 33.7. zijn wijzigingsregels opgenomen waarmee een bestemmingsvlak “Wonen” op een andere wijze gesitueerd kan worden.  
Art. 6 Agrarisch - paardenhouderij   In de agrarische bedrijfsbestemming en in de bestemming wonen is een afwijkingsbevoegdheid opgenomen om trekkershutten toe te laten. Die afwijkingsbevoegdheid kent de paardenhouderijbestemming niet, terwijl het voorstelbaar en tevens aanvaardbaar is dat trekkershutten ook bij een paardenhouderij worden gerealiseerd. Om die reden is de afwijkingsbevoegdheid toegevoegd aan de paardenhouderijbestemming.   In 6.4. is een afwijking toegevoegd die het mogelijk maakt twee trekkershutten te realiseren op dezelfde wijze als dat in artikel 4 en 33 is opgenomen.  
Art. 6 Agrarisch - paardenhouderij   Aan de afwijkingsregels is een mogelijkheid toegevoegd om een bedrijfswoning te vergroten tot 1.000 m³. Deze afwijking is ook in andere bestemmingen opgenomen. Het is vanuit dat gegeven logisch en denkbaar de afwijkingsmogelijkheid ook in deze bestemming op te nemen.   In 6.4. is een afwijking toegevoegd die het mogelijk maakt de inhoud van een bedrijfswoning ten behoeve van inwoning te vergroten naar 1.000 m³.  
Art. 7 Agrarisch met Waarden - Landschap   De nieuwe eigenaar van de paardenstal aan de 2e Lageveldsweg 9 is nu eigenaar van een perceel (met paardenstal) aan de Nijverdalsestraat (tussen 106 en 106a).
Dit perceel ligt in het tracé van de nieuwe N35 en wordt aangekocht door Rijkswaterstaat.
Omdat het perceel moet worden verkocht in het algemeen belang én op de nieuwe locatie aan de 2e Lageveldsweg 9 een bestaande en vergunde paardenstal aanwezig is, wordt medewerking verleend aan een geringe uitbreiding van de bestaande paardenstal.
De directe buren hebben aangegeven te kunnen instemmen met een geringe uitbreiding van de bestaande stal.  
In 7.2 is een alinea toegevoegd die het mogelijk maakt om de bestaande en vergunde paardenstal aan de 2e Lageveldsweg 9 gering uit te breiden (tot maximaal 20 m²).
De maximale oppervlakte sluit aan bij het beleid voor gebouwen in het algemeen belang.  
Art. 9 Bedrijf   In de tabel in de bestemmingsomschrijving zijn enkele percelen opgenomen waarvoor in de afgelopen periode aparte herzieningen zijn gemaakt waarbinnen een specifieke oppervlakte is geregeld. De oppervlakte zijn vervangen door een verwijzing naar die herzieningen.   In de tabel in 9.1. zijn bij enkele percelen de oppervlaktes vervangen door een verwijzing naar de eerdere herziening.  
Art. 9 Bedrijf   Aan de afwijkingsregels is een mogelijkheid toegevoegd om een bedrijfswoning te vergroten tot 1.000 m³. Deze afwijking is ook in andere bestemmingen opgenomen. Het is vanuit dat gegeven logisch en denkbaar de afwijkingsmogelijkheid ook in deze bestemming op te nemen. Daarbij is gezien de aard van de bestemming aansluiting gezocht bij de afwijking binnen de bestemming Wonen.   In 9.4. is een afwijking toegevoegd die het mogelijk maakt de inhoud van een bedrijfswoning ten behoeve van inwoning te vergroten naar 1.000 m³.  
Art. 12 Bos: berging of tuinhuis   Aan de Meijerinksberg is het wenselijk om een mogelijkheid te bieden voor de bouw van een tuinhuis of een berging. Het is niet de bedoeling om dit generiek binnen de bosbestemming toe te laten. Om die reden zijn de gronden aangeduid. Aan de aanduiding is vervolgens in de regels een afwijkingsbevoegdheid gekoppeld die de bouw van een tuinhuis of berging mogelijk maakt, waarbij het tuinhuis of de berging direct in aansluiting op een woonbestemmingsvlak moet worden gebouwd. De voorwaarden in de bevoegdheid zorgen voor een zorgvuldige inpassing in de omgeving.
 
In 12.3. is een afwijkingsbevoegdheid opgenomen om uitsluitend ter plaatse van de aanduiding 'bijgebouw' een tuinhuis of een berging te bouwen van maximaal 30 m².  
Art. 12.1 onder j   Het college van burgemeester en wethouders heeft in 2016 positief gereageerd op een verzoek om op eigen grond begraven te mogen worden. De gemeenteraad heeft op 7 maart 2017 het 'Beleid bijzondere begraafplaatsen op eigen grond' vastgesteld. Het verzoek past hier binnen. Dit moet echter wel worden vastgelegd in een bestemmingsplan.   In 12.1 onder j is opgenomen dat ter plaatse van de aanduiding begraafplaats een begraafplaats voor maximaal 4 graven ten behoeve van begraven op eigen grond is toegestaan.  
Art. 14 Detailhandel - Tuincentrum   Deze bestemming zag specifiek op één perceel. Nu het tuincentrum daar is beëindigd en het perceel een andere bestemming heeft gekregen, kan de bestemming komen te vervallen.   Art. 14 is komen te vervallen.  
Art. 17 Maatschappelijk: dakvorm   Meerdere kulturhusen en scholen hebben (gedeeltelijk) een plat dak. Deze afwijkingsbevoegdheid stond ook in oude plan Buitengebied, maar ontbreekt in het geldende bestemmingsplan. Het is gewenst om die afwijkingsbevoegdheid opnieuw op te nemen.   In 17.4. is onder c een afwijkingsbevoegdheid opgenomen om een afwijkende dakvorm te realiseren, waaronder de mogelijkheid van een plat dak  
Art. 22.2.4 Stacaravans en chalets   Bij de andere recreatieobjecten zijn geen vrijstaande bijbehorende bouwwerken toegelaten. Vrijstaande bijbehorende bouwwerken moeten ook niet zijn toegestaan bij de stacaravans en de chalets. Dat is in de regels niet expliciet geregeld. Om die reden is dit verbod alsnog expliciet in de bouwregels opgenomen.   In 22.2.4. is het verbod op vrijstaande bijbehorende bouwwerken onder d opgenomen.  
Art. 22 Verblijfsrecreatie en zwembaden   Binnen de bouwregels is het mogelijk om zwembaden te realiseren bij recreatiewoningen. Het is gewenst om daar nadere regels in verband met de veiligheid te kunnen stellen. Nu is in de regels alleen mogelijk om nadere regels te stellen in verband met de verkeersveiligheid. Door verkeer tussen haakjes te zetten, kunnen ook nadere eisen worden gesteld ten aanzien van andere veiligheidsaspecten, zoals het veilig gebruik van een zwembad.   In 22.3. is verkeersveiligheid gewijzigd in (verkeers)veiligheid.  
Art. 30 Veegplan   Het oorspronkelijk artikel 48 (nu 49) van het bestemmingsplan Buitengebied 2009 is komen te vervallen.   Het artikel is geschrapt.  
Art. 33 Wonen   In art. 33.1 onder d is het adres Piksenweg 19 toegevoegd met de functie gebruiksgerichte paardenhouderij. De oppervlakte is vastgelegd op 475 m²   Het perceel is toegevoegd aan de tabel in 33.1.  
Art. 33 Wonen   In art. 33.1. onder d is het adres Stegeboersweg 17 toegevoegd met de functie opslag. De oppervlakte is vastgelegd op 800 m².   Het perceel is toegevoegd aan de tabel in 33.1.  
Art. 33.1   In art. 33.1 onder d. is het adres Bekkenhaarsweg 13 toegevoegd met de functie klussenbedrijf. De oppervlakte is vastgelegd op 525 m².   Het perceel is toegevoegd aan de tabel in 33.1.  
Art. 33.1 onder d.1   Het adres Bekkenhaarsweg 13 is apart benoemd omdat via toepassen van de regeling KGO (kwaliteitsimpuls groene omgeving) een maatwerkplan mogelijk wordt gemaakt. Omdat hiervoor dan geen apart bestemmingsplan hoeft te worden gemaakt, is opgenomen dat (in dit geval) ook herbouw is toegestaan. Er is een investering in karakteristieke bebouwing en het landschap gedaan.   In 33.1 onder d.1 is opgenomen dat op het perceel Bekkenhaarsweg 13 sloop en herbouw is toegestaan tot de in de tabel aangegeven oppervlakte.  
Art. 33 Wonen: goothoogte bijbehorende bouwwerken   Het is wenselijk om enige flexibiliteit in het plan in te bouwen voor een aanpassing van de goothoogte van bijbehorende bouwwerken. Het komt voor dat in verband met de toegankelijkheid van een bijbehorend bouwwerk het wenselijk is om de goothoogte aan één zijde van het bijbehorend bouwwerk te vergroten tot maximaal 4 meter. Daarvoor is nu een afwijking opgenomen.   In 33.4. is een afwijking opgenomen om de goothoogte van een bijbehorend bouwwerk te vergroten van 3 meter naar 4 meter, mits dit functioneel noodzakelijk is.  
Art. 33 Wonen: afwijking bijgebouwen tot 250 m²   In 33.4. is een regeling opgenomen om bijbehorende bouwwerken tot 250 m² te bouwen, mits aan enkele voorwaarden wordt voldaan. Eén daarvan is dat er minimaal 3.000 m² grond in eigendom moet zijn. Aan die voorwaarde wordt in de praktijk niet getoetst. De kwalitatieve criteria in de afwijkingsbevoegdheid zijn voldoende voor een goede afweging. Om die reden is het criterium met betrekking tot de eigendom geschrapt.   In 33.4. onder i is de voorwaarde 'er sprake is van eigendom van gronden met een oppervlakte van ten minste 3.000 m²' geschrapt.  
Art. 33 Herbouw bijgebouwen boven 250 m² binnen de woonbestemming   In de bestaande regels wordt een mogelijkheid geboden om bijbehorende bouwwerken te bouwen tot maximaal 250 m². In meerdere situaties, vaak bij vrijgekomen bedrijfspercelen, is veel meer oppervlakte aan bebouwing aanwezig. Met de huidige regeling wordt dat allemaal onder het overgangsrecht gebracht. Het overgangsrecht heeft als doel uiteindelijk tot sanering van het teveel aan bebouwing te komen. Mensen zijn veelal niet bereid om al die bebouwing in te leveren. Daarom wordt vaak halfslachtig bebouwing in stand gelaten, wat de kwaliteit en de verschijningsvorm niet ten goede komt. Om mensen te stimuleren toch bebouwing op te ruimen, is een regeling opgenomen die een oppervlakte van meer dan 250 m² mogelijk maakt. In dat geval moet wel structureel gesaneerd worden, maar men mag meer terugbouwen dan generiek is toegelaten. Van alles van hetgeen boven de 250 m² wordt afgebroken, mag 33% nieuw terug gebouwd worden. Dat betekent een vermindering van bebouwing met 67%. De gemeente wil daarmee stimuleren tot sanering van overtollige bebouwing om de ruimtelijke kwaliteit van het buitengebied te verbeteren.   In 33.4. is een afwijkingsbevoegdheid opgenomen op grond waarvan meer dan 250 m² aan bijbehorende bouwwerken mag worden gebouwd, mits van hetgeen boven de 250 m² wordt gesaneerd maximaal 33% terug gebouwd mag worden.  
Art. 33 Inhoud woningen ten behoeve van inwoning   In de regels is in meerdere bestemmingen een mogelijkheid geboden voor het vergroten van de inhoud van een woning ten behoeve van inwoning. Het is gewenst om die mogelijkheid voor alle woningen in het buitengebied op een zelfde wijze van toepassing te laten zijn. Vandaar dat aan de woonbestemming een afwijkingsbevoegdheid is toegevoegd vergelijkbaar met die in de andere bestemmingen.
 
In 33.4. is de volgende afwijkingsbevoegdheid opgenomen:
33.2.2 onder b en toestaan dat de inhoud van een woning wordt vergroot tot 1000 m³ ten behoeve van inwoning, met dien verstande dat:
dit niet mag leiden tot twee afzonderlijke woningen;
er een kwaliteitsimpuls plaatsvindt via de sloop van minimaal 300 m² aan voormalige agrarische bedrijfsbebouwing, dan wel een andere, gelijkwaardige investering op gronden gelegen buiten de bestemming "Wonen" (erf) plaatsvindt;
dit niet geldt voor woningen die zijn opgenomen in Bijlage 4;  
Art. 47.1 onder i: Hoogte windturbines   In het eerste veegplan is de hoogte van windturbines verhoogd tot 15 meter. Om duidelijkheid te geven op welke wijze deze hoogte moet worden bepaald, is in de regels opgenomen dat het daarbij om de ashoogte gaat.
 
In 47.1. onder i is 'hoogte' gewijzigd in 'ashoogte'.  
Art. 49   De algemene procedureregels zijn niet langer noodzakelijk onderdeel van het bestemmingsplan.   Het artikel is geschrapt.  
Veldschurenregeling
 
De regeling voor de veldschuren is binnen de saneringsregeling van bijbehorende bouwwerken boven de 250 m² nog aangevuld met de zinsnede dat bij vervanging van een veldschuur deze qua omvang 1:1 mag worden vervangen.   In 33.4. is de voornoemde zinsnede toegevoegd. Ook is in artikel 1 onder 1.98 een begrip voor een veldschuur opgenomen.  
Onderscheid hoofdgebouw-bijbehorend bouwwerk   Naar aanleiding van een uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State is voor een betere uitleg van het onderscheid tussen hoofd- en bijgebouwen een bijlage toegevoegd. waarin met tekeningen meer duidelijkheid is geschapen.   In artikel 1 onder 1.25 (begrip voor bijgebouw) is een verwijzing opgenomen naar de bijlage, die aan de regels is toegevoegd.  

Bijlage 1

Voor veel (uitbreidings)plannen in het buitengebied wordt in verband met de landschappelijke inpassing vooraf een groenplan opgesteld.

Omdat de groenplannen in het kader van planologische procedures worden getoetst (instemming van burgemeester en wethouders nodig), is het niet gewenst hiervoor bij de uitvoering nog een aparte omgevingsvergunning te laten aanvragen. Burgers en bedrijven kunnen worden ontlast doordat ze voor het ophogen van een wallichaam (tot 1,5 meter) of een afgraving tot 30 cm diep geen aparte omgevingsvergunning hoeven aanvragen wanneer het werk deel uitmaakt van een door burgemeester en wethouders goedgekeurd groenplan.

De hoogte van 1,5 meter van een grondwal/ophoging sluit aan bij het beleid dat is opgesteld voor de landschappelijke inpassing van zonneparken. De diepte van 30 cm voor een afgraving is gelijk aan de diepte van een normale bouwvoor.

Hoofdstuk 4 Waterparagraaf

Omdat dit bestemmingsplan niet betrekking heeft op een aaneengesloten gebied is voor dit plan geen gebruik gemaakt van de digitale watertoets.

De wijzigingen in het bestemmingsplan zijn voorgelegd aan waterschap Vechtstromen.

De gevolgen van de wijzigingen in het bestemmingsplan zijn voor de waterhuishouding zeer beperkt.

Het waterschap heeft te kennen gegeven geen opmerkingen op het plan te hebben.

Hoofdstuk 5 Uitvoering en handhaving

5.1 Economische uitvoerbaarheid

Artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening stelt dat de gemeenteraad gelijktijdig met de met de vaststelling van het bestemmingsplan moet besluiten om al dan niet een exploitatieplan vast te stellen. Hoofdregel is dat een exploitatieplan moet worden vastgesteld bij elk bestemmingsplan. Er zijn echter uitzonderingen. Het is mogelijk dat de raad verklaart dat met betrekking tot een bestemmingsplan geen exploitatieplan wordt vastgesteld indien het verhaal van kosten anderszins is verzekerd of het stellen van nadere eisen en regels niet noodzakelijk is.

In dit bestemmingsplan worden geen directe ontwikkelingen mogelijk gemaakt die de gemeente voor exploitatiekosten zullen stellen die op derden te verhalen zouden zijn door middel van een exploitatieplan.

5.2 Handhaving van het plan

Het ontwikkelen van beleid en de vertaling hiervan in een bestemmingsplan heeft weinig zin, indien na de vaststelling van het bestemmingsplan de regels van het plan niet gehandhaafd (kunnen) worden. Daarom is het belangrijk al tijdens het opstellen van een bestemmingsplan aandacht te besteden aan de handhaafbaarheid van de opgestelde voorschriften. Hierbij is een aantal punten in het bijzonder van belang:

  • 1. Voldoende kenbaarheid van en draagvlak voor het bestemmingsplan

Een goed handhavingsbeleid begint bij de kenbaarheid van het bestemmingsplan bij degenen die het moeten naleven. De inhoud van het plan kan slechts gehandhaafd worden, indien het beleid en de regeling in grote kring ondersteund wordt door de gebruikers van het bestemmingsplan. Een algemene positieve benadering van het bestemmingsplan is om die reden wenselijk. Uiteraard zal niet iedereen zich kunnen vinden in elk onderdeel van het plan.

  • 2. Realistische en inzichtelijke regeling

Een juridische regeling dient inzichtelijk en realistisch te zijn. Dat wil zeggen, dat het plan niet onnodig beperkend of inflexibel dient te zijn. De planregels dienen niet meer, maar ook niet minder te regelen dan noodzakelijk is.

  • 3. Actief handhavingsbeleid

Het sluitstuk van een goed handhavingsbeleid is voldoende controle op de feitelijke situatie in het plangebied. Indien de regels worden overtreden moeten adequate maatregelen worden getroffen. Indien dit wordt nagelaten ontstaat een grote mate van rechtsonzekerheid.

5.3 Retrospectieve toets

Naast de handhavingsparagraaf moet ook een zogenaamde retrospectieve toets in het bestemmingsplan worden opgenomen. In de retrospectieve toets wordt een verantwoording gegeven voor bestemmingsregeling die (behoorlijk) afwijken van de situatie zoals die in het voorgaande bestemmingsplan waren opgenomen.


In het bestemmingsplan "Buitengebied 2009, herziening 2019 (veegplan 2)" zijn doorgaans dezelfde functies bestemd als in het moederplan (bestemmingsplan "Buitengebied 2009"). Het plan biedt geen noemenswaardige ontwikkelingsmogelijkheden.


Het veegplan kent een aantal kleinere ondergeschikte wijzigingen ten opzichte van het moederplan. Het bestemmingsplan wordt op enkele punten uitgebreid, hersteld, verbeterd. Het betreft met name veel kleinere ondergeschikte wijzigingen.


Er is geen sprake van illegaal ontstane en ongewenste situaties die positief worden bestemd.


Hoofdstuk 6 Overleg en inspraak

 

6.1 Inspraak

Gezien de relatief geringe planologische betekenis van (de wijzigingen in) dit bestemmingsplan, word afgezien van het ter inzage leggen van een voorontwerp bestemmingsplan.

6.2 Vooroverleg

In het kader van het overleg ex artikel 3.1.1 Bro dient overleg te worden gevoerd met de daarvoor in aanmerking komende instanties.

De provincie en waterschap Vechtstromen hebben per mail laten weten geen opmerkingen te hebben op het bestemmingsplan.

6.3 Zienswijzen

Tegen het ontwerpbestemmingsplan zijn 6 zienswijzen ingediend. De zienswijzen hebben niet geleid tot grote aanpassingen in het plan. Voorts zijn enkele ambtshalve aanpassingen doorgevoerd. Ook die leiden niet tot ingrijpende aanpassingen. Alle zienswijzen en ambtshalve aanpassingen zijn opgenomen in een reactienota, die onderdeel uitmaakt van het vaststellingsbesluit.