Plan: | Centrum Enter |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0189.BP2010000022-0002 |
Afhankelijk van de bestemmingen die in het bestemmingsplan gebruikt worden, wordt deze paragraaf ingevuld. Hierin wordt kort ingegaan welke bestemmingen (en/of aanduidingen) zijn opgenomen, en wat hierin beoogd wordt te regelen. Zo nodig kunnen bepalingen nader worden toegelicht om onduidelijkheden te voorkomen.
Deze bestemming betreft locaties waar thans al sprake is van bedrijvigheid. Bedrijven als genoemd in de categorieën 1 en 2 van bijgevoegde bedrijvenlijst zijn toegestaan (bijlage 1); dit betreft vrij "lichte" bedrijvigheid die in een gebied als het onderhavige in het algemeen toelaatbaar wordt geacht.
Voor het perceel Dorpsstraat 93 is het gebruik van het perceel ten behoeve van een aannemersbedrijf mogelijk gemaakt. In het huidige bestemmingsplan was het perceel bestemd voor houtbewerking. Een dergelijke categorie staat niet meer in de bedrijvenlijst. Hoewel de functie niet past binnen de functie van een kernwinkelgebied, wordt deze toch acceptabel gevonden. Daarbij is overwogen dat de huidige werkzaamheden al jaar en dag plaats vinden op het genoemde adres en dat de milieuzonering geen problemen geeft ten opzichte van de omliggende functies en panden.
Ook is het mogelijk om een bedrijf, dat niet is genoemd in de bedrijvenlijst dan wel dat voorkomt in een hogere categorie, toe te staan door middel van een ontheffing. Hiertoe dient te worden nagegaan of het bedrijf qua hinder en/of gevaar vergelijkbaar is met de toegestane categorieën van bedrijven.
Ter plaatse van de aanduiding 'verkooppunt motorbrandstoffen zonder LPG' zijn verkooppunten voor motorbrandstoffen zonder LPG toegestaan. Mede uit veiligheidsoverwegingen mag aldaar geen LPG worden verkocht.
Ter plaatse van de aanduiding 'opslag' is de opslag van materialen toegestaan. De opslag van (explosie)gevaarlijke stoffen is nadrukkelijk uitgesloten om hiermee risico voor gevoelige functies uit te sluiten.
Deze bestemming betreft locaties waar activiteiten ten behoeve van het openbaar nut worden uitgeoefend. Transformatoren, gasvoorzieningen en naar de aard daarmee gelijk te stellen voorzieningen zijn binnen deze bestemming toegestaan.
In dit artikel is de bestemmingsregeling opgenomen voor het gebied dat als het (economisch) centrum van Enter kan worden gekarakteriseerd. Uitgangspunt daarbij is geweest waarborgen te scheppen waarbinnen een opwaardering van dit centrumgebied mogelijk is. Voor het verbeteren c.q. het creëren van een vriendelijk vestigingsklimaat wordt het van belang geacht dat een onderlinge uitwisseling van functies mogelijk is. De bestemmingsomschrijving geeft daarom een breed scala aan mogelijkheden met betrekking tot de toegestane functies binnen deze bestemming. Door de flexibele formulering van de bestemmingsomschrijving is een grote uitwisselbaarheid van diverse functies mogelijk om te voorkomen dat initiatieven in het centrumgebied door te strakke bestemmingsvoorschriften gefrustreerd kunnen worden. Door een dergelijke flexibele regeling wordt op juridisch-planologisch gebied een opwaardering van het centrumgebied gestimuleerd.
Voor de woonfunctie binnen deze bestemming geldt dat in eerste instantie het wonen op de begane grond is uitgesloten ten behoeve van een gebruik door één van de andere centrumfuncties. Door middel van het verlenen van een ontheffing door het college van burgemeester en wethouders is ook de functie wonen op de begane grond mogelijk.
De in het centrumgebied aanwezige winkels zijn als zodanig bestemd. De gezamenlijke oppervlakte van bijgebouwen en overkappingen mag ten hoogste 50 m² bedragen, tenzij het college van burgemeester en wethouders van deze regel ontheffing verlenen tot een maximum van 100 m². Daarnaast kan het college van burgemeester en wethouders ten behoeve van andere bedrijfsactiviteiten ontheffing verlenen van de bestemmingsomschrijving.
Deze bestemming laat onder andere groen- en speelvoorzieningen toe. Ook worden mogelijkheden voor voorzieningen ten behoeve van de waterhuishouding geboden. Daaronder worden o.a. vijvers en waterlopen verstaan.
Ingevolge de begripsbepaling is een discotheek uitgesloten.
De in het centrumgebied aanwezige kantoren zijn als zodanig bestemd.
Dit artikel regelt de bestemming van de gronden die thans in gebruik zijn ten behoeve van een aantal uiteenlopende, min of meer openbare functies op sociaal, medisch, cultureel en maatschappelijk gebied.
Deze bestemming heeft betrekking op de in het plangebied voorkomende c.q. daarvoor aangewezen verkeersvoorzieningen. Ter plaatse van de aanduiding parkeerterrein, zijn parkeerterreinen toegestaan.
In de regeling is ervan uitgegaan dat de functie - wonen - bepalend is voor de toekenning van de bestemming. Door middel van aanduidingen is de specifieke bebouwingskarakteristiek bepaald. Meergezinshuizen/appartementen zijn specifiek bestemd als 'Wonen - Woongebouw'.
Bij de woonhuizen mogen bijgebouwen gebouwd worden. De bijgebouwen mogen zowel binnen als buiten de bebouwingsvlakken worden opgericht. De oppervlakte mag ten hoogste 75 m² bedragen, met dien verstande dat het bebouwingspercentage niet meer mag bedragen dan 50%.
Een en ander betekent dat bij kleine percelen het bebouwingspercentage de maximale oppervlakte bepaalt. Indien op het tijdstip van de terinzagelegging van het ontwerp van het bestemmingsplan een grotere oppervlakte (aan bijgebouwen en dergelijke) aanwezig is, mag deze oppervlakte worden gehandhaafd.
Bij woonhuizen zijn tevens onder bepaalde voorwaarden erkers toegestaan. Hoekerkers zijn enkel toegestaan door middel van verlening van een ontheffing. Qua regeling is ten aanzien van de erkers en de hoekerkers aangesloten bij het gemeentelijke ontheffingenbeleid.
Ruimten binnen de woning alsmede de bijgebouwen mogen worden gebruikt voor een zogenaamd aan-huis-verbonden beroep, met inachtneming van een aantal bepalingen. Zo mag ten hoogste 35% van het vloeroppervlak worden gebruikt voor een aan-huis-verbonden beroep tot een maximum van 50 m², danwel de bestaande oppervlakte zoals aanwezig op het tijdstip van terinzagelegging van het ontwerp van het bestemmingsplan. Alleen de bewoner van de woning mag de activiteit uitoefenen en detailhandel is niet toegestaan. Ook kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten zijn toegestaan door middel van het verlenen van een ontheffing, waarbij nagenoeg dezelfde condities in acht dienen te worden genomen.
Met het oog op de vastgestelde Structuurvisie Centrum Enter met de daarin voorgestane ontwikkeling van het centrum Enter is voor bepaalde percelen een wijzigingsbevoegdheid opgenomen.
Voor de redactie van de gebruiksbepaling is de algemene formulering aangehouden. Deze gaat uit van de gedachte, dat het gebruik uitsluitend mag plaatsvinden in overeenstemming met de bestemming.
In deze bepaling is een aantal regelingen opgenomen teneinde het mogelijk te maken dat het bestemmingsplan op ondergeschikte punten wordt aangepast.
In deze bepaling is een aantal regelingen opgenomen teneinde het mogelijk te maken om bestemmingen te wijzigen.
In deze bepaling staat aangegeven welke procedure dient te worden gevolgd bij de voorbereiding van een besluit tot het verlenen van een ontheffing, het wijzigen van een plan en het stellen van een nadere eis.
Bebouwing die niet voldoet aan de bepalingen van dit bestemmingsplan ten tijde van de tervisielegging, dan wel waarvoor een bouwvergunning voor dat tijdstip is aangevraagd en welke verleend diende te worden, is in beginsel onder het overgangsrecht geplaatst. Een geringe uitbreiding van de inhoud wordt door middel van een ontheffing mogelijk gemaakt.
Het legale gebruik van gronden en opstallen dat in strijd is met dit bestemmingsplan op het tijdstip van het van rechtskracht worden ervan, mag in beginsel worden voortgezet. Het is niet toegestaan om door wijziging van dit strijdige gebruik de afwijking van het bestemmingsplan te vergroten.
Het laatste artikel van de regels betreft de citeertitel van het voorliggende bestemmingsplan en de vaststellingsbepaling.