direct naar inhoud van 7.2 Overleg
Plan: Hoge Hexel
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0189.BP2009000003-VA01

7.2 Overleg

Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan moet overleg worden gepleegd met de besturen van betrokken gemeenten en waterschappen en met die diensten van provincie en rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen die in het plan in het geding zijn.

Het voorontwerpbestemmingsplan is op 30 november 2009 verzonden aan de volgende instanties voor het vooroverleg:

  • Provincie Overijssel;
  • Inspectie VROM;
  • Waterschap Regge en Dinkel;
  • Vitens;
  • Omliggende gemeenten (Rijssen-Holten, Almelo, Twenterand, Hof van Twente en Hellendoorn).

Informatie (meningsvorming)

Provincie Overijssel (IN2010-8721, 10 maart 2010)

De provincie geeft in haar reactie de volgende punten aan:

  • 1. De provincie geeft geen reactie over het woningbouwprogramma. Binnenkort geeft de provincie advies over de nog vast te stellen woonvisie. In deze visie wordt ondermeer invulling gegeven aan de wijze waarop woningbouw op de locatie Kleen Esch past binnen de woningbouwprogrammering van de gemeente Wierden.
  • 2. Hoge Hexel ligt in een grondwaterbeschermingsgebied. De realisering van meer dan 10 woningen betekent een nieuwe risicovolle functie in het gebied. Op grond van de omgevingsverordening zijn grote of grootschalige risicovolle functies in een grondwaterbeschermingsgebied alleen mogelijk als dit noodzakelijk is vanuit zwaarwegend maatschappelijk belang, waarvoor redelijke alternatieven ontbreken en mits voldaan wordt aan het stap-vooruitprincipe. De onderbouwing van het stap-vooruitprincipe wordt momenteel samen met de provincie uitgewerkt.
  • 3. De gebiedskenmerken zijn onvoldoende beschreven. De schaal die de provincie hanteert vraagt maatwerk op lokale schaal. Dit is mogelijk via een Landschapsontwikkelingsplan (LOP). Voor de ontwikkeling van het plan is het wellicht mogelijk aansluiting te zoeken bij de opdrachten die staan beschreven in het LOP.

Ad.1 Woningbouwprogramma

Van 13 januari 2010 tot en met 25 februari 2010 heeft de woonvisie ter inzage gelegen. De woonvisie moet nog worden vastgesteld. Op 28 januari 2010 hebben de gemeente en de provincie gezamenlijk de prestatie afspraken ondertekend en op basis van deze prestatieafspraken is het totale bruto bouwprogramma voor de gemeente Wierden 515 woningen, inclusief de 30% extra plancapaciteit komt dit neer op 670 woningen. In de woonvisie zijn deze 670 woningen vertaald naar de diverse woningbouwplannen (p.18 woonvisie). Voor Hoge Hexel is besloten tot 2015, 12 woningen te bouwen en tussen 2015 en 2020 wederom 12 woningen. Het plangebied biedt de mogelijkheid voor het realiseren van 24 nieuwe woningen (Kleen-Esch). De ontwikkeling van de Kleen-Esch past binnen het woningbouwprogramma. Daarnaast gaat de gemeente Wierden voor elk plan een onderzoek uitvoeren, waarbij de behoefte wordt gepeild. Het woningbouwprogramma en de gemaakte afspraken worden opgenomen in de toelichting van het bestemmingsplan.

Ad.2 Grondwaterbeschermingsgebied

Op advies van de provincie is de REFLECT-methode toegepast om aan te tonen of de nieuwe ontwikkeling van 24 woningen een stap-vooruit is binnen het grondwaterbeschermingsgebied ten opzichte van het huidige agrarische gebruik. Uit deze methodiek bleek dat de toekomstige gebruiksfunctie, wonen, lage dichtheid, geschikter is dat de huidige bestemming, akkerbouw/maïs. Via deze methodiek zijn de gebruiksfuncties beoordeeld op diffuse belasting, calamiteiten belasting en handhavingaspect. Op alle onderdelen scoort wonen lager dan akkerbouw. Hoe lager de scorer hoe gunstiger het effect is op de waterwinning. Hieruit kan geconcludeerd worden dat gewenste woningen minder belastend zijn voor de grondwaterkwaliteit dan de huidige agrarische activiteiten (gebruik mais, weiland). De toelichting van het bestemmingsplan wordt aangepast en het stap-vooruit-onderzoek wordt opgenomen in de bijlagen van de toelichting. In bijlage 1 is het stap-vooruit-onderzoek van DHV opgenomen.

Ad. 3 Gebiedskenmerken

In de toelichting is onvoldoende aandacht besteed aan de gebiedskenmerken. In de omgevingsvisie zijn de gebiedkenmerken in vier lagen beschreven:
1. natuurlijke laag;
2. laag van het agrarische cultuurlandschap;
3. stedelijke laag;
4. lust- en leisure laag.

Hoge Hexel is gelegen op basis van de natuurlijke laag op een stuwwal en op grond van de laag van het agrarische cultuurlandschap gelegen in het essenlandschap. Voor de stuwwallen geldt een bescherming voor wat betreft nieuwe ontwikkelingen en bij esdorpen is de voorkeur om nieuwbouw te realiseren op de flank van een es.

De uitbreiding van Hoge Hexel kan alleen maar plaats vinden op de stuwwal. Wel heeft er in de jaren '90 een locatieonderzoek plaats gevonden. Hieruit is gekomen dat de Kleen-Esch de beste locatie is om Hoge Hexel mee uit te breiden. Daarnaast is het niet mogelijk om op de flank van de es te bouwen. Dit zou betekenen dat de bebouwing niet aansluitend is aan de bestaande bebouwing van Hoge Hexel.

In het landschapsontwikkelingsplan (kortweg LOP) heeft de gemeente Wierden gekozen de belangen van het buitengebied te verankeren. In het landschapsontwikkelingsplan heeft de gemeente Wierden een aantal opgaven opgesteld voor de Rug van Hoge Hexel:

a. Behoud van de afwisseling van open en besloten delen.
b. Behoeden voor verdichting.

c. Verscherpen van de ruimtelijke contrasten/overgangen naar de naastgelegen open gebieden.
d. Versterking van beleving hoogteverschillen en van fraaie vergezichten.

e. Behoud van historische erven.

f. Behoud karakteristieke openheid en steilranden van es bij Hoge Hexel.

In de toelichting zal een uitgebreide beschrijving worden opgenomen van de gebiedskenmerken uit het LOP (zie paragraaf 2.3).

Inspectie VROM (IN2010-07386, 20 januari 2010)

Het plan Hoge Hexel geeft de inspectie geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.

Waterschap Regge en Dinkel (IN2010,07082, 6 januari 2010)

Het waterschap heeft één opmerking over bestemmingsplan Hoge Hexel

  • 1. In paragraaf 3.6 wordt de waterafvoerende functie van de wadi's genoemd. Het waterschap zou ook graag de bergende en zuiverende functie van de wadi's vermeld zien staan. Infiltratie vindt namelijk wel plaats in de wadibodem. Er zal geen infiltratie plaatsvinden vanuit de wadibodem naar de ondergrond vanwege de aanwezige leemlaag.

Ad.1 Functie's van de wadi's

Voor Kleen-Esch is een waterhuishoudingsplan opgesteld. Dit plan beschrijft de bergende en zuiverende functie van de wadi's. In dit plan is opgenomen dat de wadi's afvoer vertragend zijn en zuiverend van aard. Onderin de wadi's komen drains om het gezuiverde hemelwater af te voeren naar afvoerleiding richting de watergang van Waterschap Regge en Dinkel. Zodoende wordt voorkomen dat hemelwater naar grondwater wegzakt.

Onderin de wadi's bevindt zich drainage die het gezuiverde hemelwater naar een ondergrondse, dichte afvoerleiding brengt. In beide wadi's bevindt zich ook een slokop. Als de wadi's vol water staan bij extreme neerslag, kan het overtollige hemelwater rechtstreeks worden afgevoerd naar de afvoerleiding via deze slokop. De afvoerleiding bestaat uit een PVC leiding met een diameter van 315 mm. Dit is voldoende groot voor de afvoer van het hemelwater.

In het waterhuishoudingsplan is een controleberekening opgenomen. Hieruit blijkt dat de wadi's voldoen aan de bergingseis. Bij de zuidelijke wadi is er zelfs sprake van een bergingsoverschot van 459 m3.

Ook de zuiverende functie is beschreven in het waterhuishoudingsplan. In een vergelijkbare wijk is de grondwater- en bodemkwaliteit niet verslechterd. Echter heeft DHV wel een aantal adviezen om verontreiniging tegen te gaan. Binnenkort wordt een nulmeting uitgevoerd om inzicht te krijgen in de huidige kwaliteit, vervolgens zal de Gemeente Wierden afspraken maken met de Provincie Overijssel en Vitens om vast te leggen welke maatregelen er moeten worden genomen bij overschrijding van de huidige kwaliteit. In bijlage 3 is het waterhuishouding plan opgenomen. De gemaakte opmerking van het waterschap Regge en Dinkel wordt opgenomen in de toelichting van het bestemmingsplan.

Vitens (IN2010-07378, 19 januari 2010)

In haar reactie draagt Vitens de volgende punten aan:

  • 1. Er is sprake van een stand still situatie en niet direct van een step forward. De toekomstige woonbestemming zal qua diffuse belasting gelijk scoren.
  • 2. Vitens zet vraagtekens qua doelmatigheid en blijvende waterdichtheid van de wadi's voor afvoer van hemelwater van het verharde oppervlakte. Vanwege de bodemopbouw wordt de infiltratie in het gebied belemmerd. Daarom zal bij overvloedige regenval er aanleiding kunnen zijn tot grote plasvorming. De omvang dient daarop worden afgestemd.
  • 3. Er kunnen vraagtekens worden gezet bij de duurzaamheid van de bescherming van de waterdichtheid van de folie tegen externe invloeden. In de periode tot de volledige realisatie van het plan (2015) dient de bescherming van het grondwater ook gewaarborgd te zijn. Bij de aanleg van kabels en leidingen is doorsnijding van de folie niet onwaarschijnlijk. Ook daarna is er garantie van adequaat toezicht op het voorkomen van beschadigingen van de folie en het zo nodig repareren daarvan.
  • 4. Wat betreft het aantal te bouwen woningen geeft Vitens aan dat de omgevingsverordening ruimte biedt voor de bouw van niet meer dan 10 woningen in het grondwaterbeschermingsgebied, tenzij er zwaarwegende belangen zijn aan te voeren die een groter contingent verantwoorden. Deze argumenten staan niet in het plan beschreven.

Ad. 1 Stand still situatie

Inmiddels is het stap-vooruitprincipe uitgewerkt met de provincie Overijssel en is aangetoond dat de functie wonen een stap vooruit is ten opzichte van de functie akkerbouw. Op elk aspect volgens de REFLECT-methodiek scoort de functie wonen beter dan de functie akkerbouw. Ook qua diffuse belasting is een vooruitgang aangetoond Hoe hoger de score, hoe ongunstiger het effect op de waterwinning. De functie wonen lage dichtheid scoort 2.53 en de functie akkerbouw 6.17. Hiermee is duidelijk sprake van een stap vooruit.

Ad.2 Doelmatigheid

Uit het waterhuishoudingsplan blijkt dat de Provincie eisen stelt aan het bouwen in een grondwaterbeschermingsgebied. Een van die eisen is dat afstromend hemelwater het grondwater niet in kwalitatieve zin mag beïnvloeden. Tijdens gesprekken en mailcontact met de Provincie en Vitens is deze eis onderstreept.

De wadi's zijn zo ontworpen dat er zelfs bij extreme regenval geen plasvorming ontstaat. Hiervoor is een berekening uitgevoerd, waaruit blijkt dat beide wadi's een bergingsoverschot hebben, hierdoor is het niet nodig om de omvang te veranderen. Mocht de wadi vol lopen bij extreme neerslag dan kan het overtollige hemelwater rechtstreeks worden afgevoerd naar de afvoerleiding via de slokop van de wadi.

Ad.3 Waterdichtheid

Ondanks dat in het verleden is gesproken over het aanleggen van een ondergrondse folieconstructie wordt dit niet toegepast in het plangebied. Het plangebied krijgt een lage verkeersintensiteit en zal extensief gebruikt worden. Het risico van verontreiniging is daarom erg klein in het plangebied. Daarnaast bestaat de bodemopbouw uit een slecht doorlatende leemlaag, waadoor het hemelwater niet kan infiltreren naar het diep gelegen grondwater. Daarnaast wordt in de bodem onder de wadi's grondverbetering toegepast. De zandige deklaag wordt voor een deel vervangen met goed doorlatend, zuiverend zand. Onder deze laag bevinden zich drains die het gezuiverde water afvoeren naar een gesloten leiding hierdoor blijft het niet achter in de bodem. Daarnaast zal de kans op beschadiging door leidingen en kabels uitgesloten zijn. Kabels en leidingen worden aangelegd onder de trottoirs en niet onder/in de wadi.

Ad.4 Grondwaterbeschermingsgebied

De zwaarwegende belangen die zijn aan te voeren die een groter contigent verantwoorden dat het bouwen van maximaal 10 woningen in het grondwaterbeschermingsgebied zijn beschreven in het bestemmingsplan in hoofdstuk 3.6 Water onder het kopje Grondwaterbeschermingsgebied. Op basis van het aantal ingeschrevenen voor een woning in Hoge Hexel blijkt dat er grote behoefte is aan de uitbreiding. Ook in verband met de leefbaarheid is er behoefte aan uitbreiding, zodat het aantal leerlingen op de basisschool gelijk blijft aan de huidige situatie. Het zelfde geld voor de peuterspeelzaal. Ook voor de overige voorzieningen is het wenselijk dat het dorp wordt uitgebreid. Daarnaast is de locatiekeuze te verklaren om de reden dat dit de enige optie van uitbreiding in Hoge Hexel is. Aan de zuidkant is uitbreiding niet wenselijk in verband met de aanwezigheid van een waterwingebied. Voor de noord-westkant is in 1992 al bepaald dat uitbreiding niet wenselijk is en is deze locatie als enige overgebleven, aangezien aan de oostzijde de Hexelseweg een logische barrière vormt.

Gemeente Rijssen-Holten (IN2009-06520, 8 februari 2010 en IN2010-11304, 5 juli 2010)

De reactie is gebaseerd op de concept Woonvisie 2010-2015, versie 1 februari 2010 en het separaat aangeleverde woningbouwprogramma waarin 481 woningen zijn opgenomen. Aangezien het voorliggende bestemmingsplan en de hierin genoemde aantallen passen binnen de afspraken die gemaakt zijn met de provincie, geeft het plan geen aanleiding voor het maken van opmerkingen.

Gemeente Hellendoorn (IN2010-07176, 12 januari 2010)

De gemeente Hellendoorn heeft geen opmerkingen over het bestemmingsplan Hoge Hexel. Indien het plan binnen het woningbouwprogramma en de lokale woningbehoefte past heeft de gemeente Hellendoorn geen bezwaren. Het plan Kleen-Esch past binnen het woningbouwprogramma van Wierden en voorziet, naar verwachting in de lokale behoefte. Hiervoor wordt een lokaal woningbehoefte onderzoek uitgevoerd.

Gemeente Twenterand (IN2009-06511, 3 december 2009)

De gemeente Twenterand heeft geen bezwaar tegen het bestemmingsplan Hoge Hexel en het aantal woningen waarin het plan voorziet.

Gemeente Almelo (IN2010-07512, 27 januari 2010)

De gemeente Almelo geeft aan niet te kunnen beoordelen of het aantal woningen van 24 voldoen aan de afspraak dat de plattelandsgemeenten alleen mogen bouwen voor de lokale behoefte. De gemeente Almelo verzoekt om een nadere onderbouwing, de woningprognoses en de geplande woningbouw voor de periode van 2010-2020 voor heel Wierden met een onderverdeling naar de kernen, inclusief met de provincie gemaakt woningbouwafspraken.

Op 16 februari 2010 heeft de gemeente Almelo de concept Woonvisie ontvangen, evenals een kopie van de woningbouwafspraken die Wierden met de provincie Overijssel gemaakt heeft. Volgens de woonvisie past het bestemmingsplan Hoge Hexel in de woonvisie.

In haar brief van 3 maart 2010 reageert de gemeente Almelo op de concept Woonvisie. In de reactie wordt aangegeven dat de gemeente Almelo van mening is dat het nieuwe beleid van Wierden tot een kansrijke ontwikkeling zal leiden. Wel geeft de gemeente Almelo aan dat er verschillen zitten tussen de concept-woonvisie en de gemaakte prestatieafspraken met de provincie. Naar aanleiding van het ondertekenen van de prestatieafspraken is de woonvisie aangepast en zijn de aantallen uit de prestatieafspraken overgenomen in de woonvisie. Kortom aan de opmerkingen van de gemeente Almelo is tegemoet gekomen. De gemeente Almelo ziet geen belemmeringen voor het aantal woningen in het plangebied Hoge Hexel.

Gemeente Hof van Twente (IN2010)

De gemeente Hof van Twente heeft niet gereageerd op het bestemmingsplan Hoge Hexel. Voor wat betreft de woning aantallen hebben zij wel een reactie gegeven op de woonvisie. In haar reactie concludeert de gemeente dat op 28 januari 2010 zijn de prestatieafspraken tussen de provincie en de afzonderlijke gemeenten vastgesteld. Bij het opstellen en afsluiten van deze prestatieafspraken heeft de provincie Overijssel toegezien op de kwantitatieve afstemming van de individuele woningbouwplannen. Daarnaast concludeert de gemeente dat de woonvisie in overeenstemming is met de gemaakte prestatieafspraken. De gemeente Hof van Twente is van mening dat de kwalitatieve woningbouwverdeling een zaak is van de individuele gemeenten.

De gemeente Hof van Twente heeft geen bezwaar tegen de nieuwe woningen.

Overige aanpassingen

Verbeelding

Tussen de bestaande woningen aan de Kleen-Esch en het agrarische gebied ligt feitelijk een groenstrook. In het geldende bestemmingsplan is wel een beplantingsstrook overgenomen. In het nieuwe bestemmingsplan Hoge Hexel is deze niet opgenomen terwijl deze groenstrook wel degelijk functie heeft. De groenstrook is aangelegd om het dorp een groen aanzicht te geven. Het is dan ook wenselijk dat deze groenstrook behouden blijft zodat er geen schuttingen geplaatst kunnen worden. Immers het plaatsen van schuttingen ontneemt het groene karakter van het dorp. De groenstrook hoeft echter ook niet zo breed te zijn als in het geldende bestemmingsplan.

Regels

In de regels voor de bestemming Groen opnemen dat erfafscheidingen niet zijn toegestaan. In de toelichting motiveren waarom erfafscheidingen binnen de bestemming Groen worden uitgesloten.

Toelichting

In paragraaf 3.8 is aangegeven dat op het perceel Sliepersdijk 2 een agrarisch bedrijf is gevestigd. Dit bedrijf is niet meer in functie. De tekst zal worden aangepast.

april 2011.