Plan: | Heeten |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0177.BP20120016-0002 |
In hoofdstuk 3 is reeds stilgestaan bij het door de gemeente opgestelde beleidsdocument over externe veiligheid. Externe veiligheid gaat over het beheersen van de risico's voor de omgeving bij gebruik, opslag en vervoer van gevaarlijke stoffen over weg, water en spoor en door buisleidingen.
Van de ramptypes die verband houden met externe veiligheid zijn met name ongevallen met brandbare/explosieve of giftige stoffen van belang. Deze ongevallen kunnen nader worden onderscheiden in ongevallen met betrekking tot:
De risico's waaraan burgers in hun leefomgeving worden blootgesteld door activiteiten met gevaarlijke stoffen in inrichtingen dienen tot een aanvaardbaar minimum te worden beperkt. Daartoe zijn in het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) regels gesteld. Bij het toekennen van bepaalde bestemmingen dient onderzocht te worden:
Het plaatsgebonden risico is de kans per jaar dat een persoon die onafgebroken en onbeschermd op een plaats langs een transportroute verblijft, komt te overlijden als gevolg van een incident met het vervoer van gevaarlijke stoffen. Wat betreft het plaatsgebonden risico geldt ten opzichte van kwetsbare objecten een grenswaarde van 10-6 per jaar.
Het groepsrisico is de kans per jaar per kilometer transportroute dat een groep van 10 of meer personen in de omgeving van de transportroute in één keer het (dodelijk) slachtoffer wordt van een ongeval op die transportroute. Het groepsrisico geeft de aandachtspunten op een transportroute aan waar zich mogelijk een ramp met veel slachtoffers kan voordoen en houdt daarmee rekening met de aard en dichtheid van de bebouwing in de nabijheid van de transportroute.
Wat betreft het groepsrisico is de oriëntatiewaarde bij het vervoer van gevaarlijke stoffen per transportsegment gemeten per kilometer per jaar:
Inrichtingen
Binnen het plangebied is het zwembad Oase aan de Dorpsstraat 1 gelegen. Dit zwembad word beschouwd als een risicovolle inrichting wegens chlooropslag. Er is een tank natriumhypochloriet met een inhoud van 400 liter aanwezig in combinatie met een tankje met zwavelzuur met een inhoud van 150 liter. De leidraad risico-inventarisatie geeft een effectafstand letaal (1% letaal) voor van 40 meter. De afstanden welke zijn opgenomen in de leidraad risico-inventarisatie voor de opslag van natriumhypochloriet en zwavelzuur hebben echter een puur indicatieve betekenis. Het zwembad is geen inrichting welke valt binnen de werkingssfeer van het Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen (Bevi). Er is derhalve geen formeel rekenvoorschrift om het groepsrisico van het zwembad te kunnen toetsen. Daarmee is er eveneens geen formele toetsing van het externe veiligheidsrisico mogelijk noch noodzakelijk.
Bij een ongeval met toxische gassen en vloeistoffen zijn een waarschuwing aan de bevolking om te schuilen (ramen en deuren sluiten) en evacuatie naar locaties buiten het invloedsgebied de belangrijkste taken van de brandweer en het bevoegd gezag. Binnen 40 meter van de inrichting bevinden zich alleen sportvelden (voetbal/tennis) en geen woningen. Er is voldoende mogelijkheid om zich van de risicobron te verwijderen.
Binnen het plangebied bevindt zich eveneens aan Stevenskamp 50 een aardgasreduceerstation van Liander. Het gasreduceerstation valt niet onder de werkingssfeer van het Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen (Bevi). Het reduceerstation heeft geen PR10-6 contour. Het station valt onder de werkingssfeer van het Activiteitenbesluit. Er is daarom geen formeel rekenvoorschrift om het groepsrisico van het station te kunnen toetsen. Het Activiteitenbesluit geeft een veiligheidsafstand van 15 meter voor een type C-station. Binnen deze veiligheidsafstand zijn geen kwetsbare objecten gesitueerd. Tevens worden er in de directe omgeving van het reduceerstation geen ontwikkelingen voorzien. Daarmee is er geen formele toetsing van het externe veilgheidsrisico mogelijk noch noodzakelijk.
Buisleidingen
Kabels en leidingen zijn elementen waarmee bij ruimtelijke ontwikkelingen nadrukkelijk rekening moet worden gehouden. Aangrenzend aan en gedeeltelijk in het plangebied ligt een aardgastransportleiding (4,5 inch en 40 bar) van de Gasunie. De PR 10-6 contour van de leiding ligt op 0 meter van de leiding. Daarmee legt het plaatsgebonden risico geen beperkingen op aan het plangebied. Het plangebied ligt wel binnen het invloedsgebied van de leiding. Gelet op het feit dat de in het plangebied gelegen aardgastransportleidingen in een gebied liggen waar geen nieuwe ontwikkelingen spelen, wordt een toetsing niet nodig geacht.
Op de verbeelding is de leiding opgenomen met een belemmeringenstrook van 4 meter gerekend uit het hart van de leiding. Uit oogpunt van veiligheid en bedrijfsvoering is het oprichten van enig bouwwerk en/of het aanbrengen van diepwortelende beplanting binnen de aangegeven belemmeringenstrook niet toegestaan. Tevens is binnen deze strook het uitvoeren van werkzaamheden, die een veilig en bedrijfszeker gastransport in gevaar kunnen brengen of gevaar voor personen en/of goederen kunnen opleveren niet toegestaan, behoudens schriftelijke toestemming van de leidingbeheerder.
Vervoer gevaarlijke stoffen over weg
De gemeente Raalte heeft aangegeven welke wegen binnen de gemeente een route voor gevaarlijke stoffen betreft. Deze route is als volgt: N348 Deventer-Raalte tot aan de N35; vervolgens de N35 richting Zwolle en de N35 richting Nijverdal tot de afslag Ommen-Hoogeveen en de N348 richting Hoogeveen. Uitsluitend over deze aangewezen wegen mogen routeplichtige gevaarlijke stoffen worden vervoerd. Op overige wegen is dat alleen bij ontheffing toegestaan. Het invloedsgebied bedraagt 300 meter.
Het plangebied is gelegen ver buiten het invloedsgebied van deze route van transport van gevaarlijke stoffen.
Vervoer gevaarlijke stoffen over water
Het plangebied is gelegen ver buiten het invloedsgebied van de dichtstbijzijnde vaarweg die relevant is in het kader van externe veiligheid.
Vervoer gevaarlijke stoffen over spoor
Het plangebied is gelegen ver buiten het invloedsgebied van de dichtstbijzijnde spoorweg die relevant is in het kader van externe veiligheid.
Brandweer
Het bestemmingsplan is als voorontwerp ter beoordeling aan de brandweer en de Veiligheidsregio IJsselland voorgelegd. De reactie van deze partijen is in onderhavig bestemminsplan verwerkt.