Plan: | Heino |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0177.BP20080018-0003 |
Heino kent een grote verwevenheid met de regio. Steeds betere verbindingen en vervoersmogelijkheden hebben voor de toenemende verwevenheid van Heino met de regio en daarbuiten gezorgd. Dat betekent dat veel inwoners van Heino in een andere plaats/gemeente werken, voorzieningen voor opleiding en medische verzorging bezoeken en (recreatief) winkelen en uitgaan. Heino is goed bereikbaar; er zijn over de weg goede (rijks- en provinciale) verbindingen met omliggende plaatsen.
De infrastructuur in het dorp zelf is ook goed. Het openbaar vervoer kent redelijke goede trein- en busverbindingen voor een dorp van circa 7.000 inwoners. Door het ontbreken van een alternatieve route maakt landbouwverkeer met zijn relatief zware en grote voertuigen gebruik van wegen in de dorpskern.
Een belangrijke voorwaarde om te komen tot een optimaal functionerend (winkel)centrum is een goede bereikbaarheid voor auto en fiets. Voldoende parkeerplaatsen die goed bereikbaar zijn in en nabij het centrum zijn daarvoor noodzakelijk. Maar ook dienen de fiets- en voetverbindingen met de achterliggende woonbuurten te worden gecombineerd met voldoende (overdekte) fietsenstallingen in het centrum. Deze samenhang stimuleert het gebruik van de fiets.
In het najaar van 1999 heeft een parkeeronderzoek plaatsgevonden naar het huidige kwantitatieve en kwalitatieve parkeeraanbod in het centrum van Heino en naar het toekomstige parkeeraanbod. Uit dit onderzoek blijkt, dat nu en in de komende jaren in het hele centrum voldoende capaciteit aanwezig is en zal zijn voor het stallen van fietsen en het parkeren van auto's. Dit neemt niet weg dat er in de huidige en toekomstige situatie parkeerlocaties aanwezig (zullen) zijn die relatief druk bezet zijn. Dit geldt voor de parkeerplaatsen in de Marktstraat (bij de C1000), gedeeltes van het Kloostermanshof en gedeeltes van de Canadastraat.