direct naar inhoud van 5.1 Voorbereiding
Plan: Emmeloord, de Erven
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0171.BP00508-VS01

5.1 Voorbereiding

5.1.1 Maatschappelijke betrokkenheid

In de toelichting van een bestemmingsplan moet een beschrijving zijn neergelegd van de wijze waarop burgers en maatschappelijke organisaties bij de voorbereiding van het bestemmingsplan zijn betrokken. De gemeente Noordooostpolder heeft ervoor gekozen om bij de actualisatie van al haar bestemmingsplannen inspraak te verlenen. In dat kader heeft het voorontwerpbestemmingsplan met ingang van 28 april 2011 gedurende zes weken ter visie gelegen. In deze periode is aan een ieder de mogelijkheide geboden een inspraakreactie in te dienen. Hiervan is geen gebruik gemaakt. Tevens is op 17 mei 2011 een inspraakbijeenkomst gehouden in het gemeentehuis in Emmeloord. Deze bijeenkomst is echter niet bezocht door bewoners of andere belanghebbenden bij het bestemmingsplan.

Omdat er tijdens de inspraakperiode geen reacties zijn ingediend is er geen aanleiding om het voorontwerp aan te passen.

5.1.2 Overleg

Het voorontwerpbestemmingsplan is op de gebruikelijke wijze voor vooroverleg aangeboden aan de provinciale diensten, de VROM-inspectie en het Waterschap. Door genoemde instanties is aangegeven dat het plan geen aanleiding geeft tot het maken van opmerkingen, dan wel is geen reactie ontvangen.

Wel zijn er enkele ambtshalve wijzigingen doorgevoerd. Deze hebben betrekking op het volgende:

Toelichting:

  • 1. paragraaf 2.3 (Rijksbeleid) is geactualiseerd . Het tekstgedeelte over de flora en faunawet is verwijderd;
  • 2. paragraaf 2.4 (Provinciaal beleid) is geactualiseerd . De paragraaf over het rugstreeppaddenmanagementplan is verwijderd. Over dit onderwerp is een tekstgedeelte opgenomen in paragraaf 2.9 (Ecologie). Hiervoor in de plaats is een paragraaf opgenomen over het locatiebeleid. De paragraaf over het locatiebeleid is opgenomen, omdat de provincie hier om had verzocht bij de actualisatie van een ander bestemmingsplan (Luttelgeest);
  • 3. Paragraaf 2.5 (Gemeentelijk beleid) is geactualiseerd naar aanleiding van recente ontwikkelingen rondom de structuurvisie.

Regels:

  • 1. het begrip horeca is aangepast. Onder horeca I wordt tevens een hotelbedrijf verstaan. Hiermee wordt aangesloten op de standaardregels van de gemeente.

Verbeelding:

  • 1. het bebouwingspercentage van het kerkgebouw aan het Reestdal 25 is verhoogd van 50% naar 60%. Hiermee zijn eventuele uitbreidingen in de toekomst mogelijk. Overigens is in het vigerende bestemmingsplan een bebouwingspercentage van 80% opgenomen. Dit percentage wordt te hoog geacht, in aanmerking genomen dat voldoende ruimte voor parkeren aanwezig moet zijn. In de huidige situatie is de parkeersituatie al krap;
  • 2. Het bebouwingspercentage van de school aan Het Ellertsveld 15 is verhoogd tot 60%. Hiermee heeft de school beperkte uitbreidingsmogelijkheden. In het vigerende bestemmingsplan is een bebouwingspercentage van 60% opgenomen;
  • 3. De aanduiding van de hoogte van de gymzaal aan de Espelerlaan 71 is gewijzigd van goothoogte in bouwhoogte. Dit sluit aan op het vigerende bestemmingsplan.
5.1.3 Ontwerp

Op de voorbereiding van een bestemmingsplan is afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing, met dien verstande dat door een ieder zienswijzen omtrent het ontwerp bij de gemeenteraad naar voren kunnen worden gebracht. Het ontwerp-bestemmingsplan heeft met ingang van 16 juli 2011 gedurende een termijn van 6 weken voor een ieder ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn zijn er geen zienswijzen ingediend. Omdat er ook geen ambtshalve wijzigingen zijn, heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan ongewijzigd vastgesteld.