Plan: | Tollebeek |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0171.BP00507-VS01 |
In de toelichting van een bestemmingsplan wordt beschreven hoe burgers en maatschappelijke organisaties bij de voorbereiding van het bestemmingsplan zijn betrokken.
Het voorontwerp van het bestemmingsplan is 20 januari 2011 voor inspraak ter inzage gelegd, voor een periode van 6 weken. Voorts is op 15 februari 2011 in Café-Partycentrum “De Goede Aanloop” te Tollebeek een inspraak- /informatiebijeenkomst georganiseerd. De ontvangen inspraakreacties zijn hieronder weergegeven en voorzien van een gemeentelijke reactie.
Het plan is daarnaast voor vooroverleg aangeboden. De uitkomsten daarvan zijn vervat in paragraaf 5.1.2.
Ingekomen inspraakreacties
Gemeentelijke reactie
Het ontmoet ruimtelijk gezien geen bezwaar om een groter bebouwingsvlak in het bestemmingsplan op te nemen. Het bestemmingsplan wordt aangepast.
b. Inspreker geeft daarnaast aan dat de huidige voetbalkantine als zodanig is bestemd, terwijl het de bedoeling is dat deze in de loop van dit jaar wordt gesloopt.
Gemeentelijke reactie
De voetbalkantine zal als zodanig bestemd moeten blijven totdat de sloop daadwerkelijk is gerealiseerd.
Gemeentelijke reactie
De opneming van de antennemast in het voorontwerp bestemmingsplan Tollebeek is slechts het positief bestemmen van hetgeen reeds vergund is. Deze vergunning is onherroepelijk geworden nu de Raad van State bij uitspraak in hoger beroep de beroepen ongegrond heeft verklaard. Kortheidshalve wordt verwezen naar de uitspraak in hoger beroep van de Raad van State van 30 maart 2011, zaaknummer: 201008767/1/H1.
Gemeentelijke reactie
De inspraakreactie komt overeen met de onder 2 vermelde reactie. Kortheidshalve wordt verwezen naar de daar gegeven gemeentelijke reactie.
Gemeentelijke reactie
De inspraakreactie komt overeen met de onder 2 vermelde reactie. Kortheidshalve wordt verwezen naar de daar gegeven gemeentelijke reactie.
Gemeentelijke reacti:
De inspraakreactie komt overeen met de onder 2 vermelde reactie. Kortheidshalve wordt verwezen naar de daar gegeven gemeentelijke reactie.
b. Insprekers stellen dat de bewoners tekort zijn gedaan door een informele inloopavond te organiseren in plaats van een plenaire genotuleerde inspraakbijeenkomst zoals men uit de aankondiging opmaakte.
Gemeentelijke reactie:
De gemeente organiseert tegenwoordig informele bijeenkomsten vanwege de klantvriendelijkheid. De gemeente acht hiermee de bewoners niet tekort te doen. Daarnaast worden bewoners ook gelegenheid geboden tot het indienen van schriftelijke inspraakreacties/zienswijzen.
c. Insprekers vragen aandacht voor het feit dat bij de afwegingskaders van de artikelen 4.4.2, 6.3.2 en 6.5.2 het afwegingskader 'woonsituatie' niet wordt genoemd terwijl deze wel wordt genoemd in artikel 27.
Gemeentelijke reactie
Waarschijnlijk wordt niet artikel 27 maar artikel 26 bedoeld. De reden dat de woonsituatie als afwegingskader wel in artikel 26 is genoemd en niet in de andere genoemde bepalingen, is dat het hier een regeling inzake algemene afwijkingsregels betreft. De bepalingen van artikel 4.4.2, 6.3.2 en 6.5.2 daarentegen betreffen een specifiek afwegingskader inzake bedrijf en bedrijventerrein. Het afwegingskader 'woonsituatie' wordt daarvoor niet noodzakelijk geacht.
d. Insprekers vragen aandacht voor het feit dat de afstand van bedrijfsgebouwen tot perceelgrens op 2 meter moet blijven zoals in huidig bestemmingsplan en niet op 0 meter gezien de veiligheid.
Gemeentelijke reactie
De afstand van bedrijfsgebouwen tot de zijdelingse perceelgrens is gesteld op 2 meter in artikel 6.2.1 onder d. In artikel 6.3.1 onder b kan hiervan worden afgeweken tot een afstand van 0 meter. Het betreft hier een afwijkingsbevoegdheid, te verlenen bij omgevingsvergunning waarbij ook de veiligheid in ogenschouw wordt genomen.
Gemeentelijke reactie
De vergunde bedrijfswoning wordt aangeduid op de plankaart.
Gemeentelijke reactie:
De maten voor de inhoud van de woningen en bijgebouwen aan de Urkerweg 44 zijn niet correct opgenomen in het voorontwerp. Deze maten behoren inderdaad 800 m3 per woning te bedragen en 120 m2 voor de bijgebouwen, hetgeen wordt aangepast. Aan het verzoek tot verhoging naar 1400 m3 wordt niet voldaan. Niet 1400 m3 maar 1200 m3 geldt voor het buitengebied waar slechts 1 woning gerealiseerd mag worden. Met 2 woningen van elk 800 m3 kan voor de Urkerweg 44 worden volstaan. Ten behoeve van uniformiteit van de bestemmingsplannen wordt de bestemming veranderd in Wonen - Voormalig Agrarisch Bedrijf. Deze manier van bestemmen wordt namelijk ook in andere bestemmingsplannen, zoals bestemmingsplan Espel, gehanteerd. Dit doet niks af aan de bouw- en gebruiksmogelijkheden.
b. Inspreker vraagt aandacht voor het feit dat de bouw en gebruiksmogelijkheden van het huidige bestemmingsplan niet volledig zijn overgenomen en vraagt om herstel bij het opstellen van het ontwerp bestemmingsplan Tollebeek. Zo ook dat 20% van het perceel bebouwd mag worden en de hoogte van de bedrijfsgebouwen maximaal 9 meter mag bedragen. Inspreker vraagt huidig gebruik van erf en gebouwen dat voortkomt uit eerdere agrarische bestemming te mogen blijven handhaven.
Gemeentelijke reactie
De bouw- en gebruiksmogelijkheden worden overgenomen voor zover dat wenselijk is.
Gemeentelijke reactie:
De inspraakreactie komt overeen met de onder 7. a. gegeven reactie. Kortheidshalve wordt verwezen naar de daar gegeven gemeentelijke reactie.
Gemeentelijke reactie
Afspraak is gemaakt.
Gemeentelijke reactie
In het kader van de vaststelling van dit bestemmingsplan wordt deze vraag niet verder behandeld. De vraag is neergelegd bij cluster Ingenieursbureau die de vraag verder oppakt.
b. Inspreker vraagt waarom een twee-onder-één-kap woning wordt gebouwd aan Bosuil 8. Inspreker vraagt daarbij hoe een verzoek tot vergoeding van planschade ingediend kan worden en hoe die procedure loopt.
Gemeentelijke reactie:
Bij reguliere omgevingsvergunning van 2 maart 2011 is de bouw van de twee-onder-één-kap woning vergund. Het vigerende bestemmingsplan Tollebeek West, fase 4 biedt reeds deze mogelijkheid met de bestemming van het perceel. Van planschade op grond van de vaststelling van het onderliggende plan kan dan ook geen sprake zijn nu het bestemmingsplan Tollebeek een conserverend plan is.
c. Inspreker vraagt aandacht voor de bestrating en functie van de Bosuil.
Gemeentelijke reactie:
Na overleg met inspreker blijkt de bestrating van de Bosuil reeds vernieuwd te zijn. De functie van de weg blijft hetzelfde nu het bestemmingsplan Tollebeek een conserverend plan is.
Gemeentelijke reactie:
De gemeente ziet het nut en de noodzaak van het voorstel van inspreker in. De steeg wordt op de plankaart doorgetrokken. De grond die hiervoor zal worden gebruikt wordt van bestemming 'Groen' gewijzigd in de bestemming 'Verkeer'. Daarnaast wordt binnen de gemeente de actie uitgezet om de doorgaande steeg aan te leggen.
Gemeentelijke reactie
Het beleid betreffende antennemasten op bedrijventerreinen in de dorpen dat uit 1999 stamt is niet gepubliceerd en zodoende kan er geen kopie van de publicatie worden overlegd. De nota betreffende het beleid kan echter wel worden ingezien. Wat betreft de eigenaar van het naastgelegen perceel wordt verwezen naar het kadaster. Binnen de procedure tot vaststelling van dit bestemmingsplan wordt hier verder niet op ingegaan. De kadastrale gegevens van het perceel kunnen worden opgevraagd bij cluster Ingenieursbureau.
Gemeentelijke reactie
Een medewerker van het cluster Ruimte is met de wethouder langsgeweest voor een gesprek.
Gemeentelijke reactie
Het ontmoet geen bezwaar om de bestemming van het perceel aan de Zuidwesteringweg 28-A te herzien. De bestemming wordt vervangen door de bestemming Bedrijf met een aanduiding opslag.
Het voorontwerp wordt op de gebruikelijke wijze voor vooroverleg aangeboden aan onder meer de provinciale diensten, de VROM-inspectie en het Waterschap.
De resultaten daarvan zullen te zijner tijd in deze toelichting worden opgenomen.
Het voorontwerp is 27 januari 2011 op de gebruikelijke wijze voor vooroverleg aangeboden, onder meer aan de provincie Flevoland, de VROM-inspectie en het Waterschap Zuiderzeeland. De ontvangen vooroverlegreacties zijn hieronder weergegeven en voorzien van een gemeentelijke reactie.
Provincie Flevoland (reactie ingekomen 28-03-2011)
Opgemerkt wordt dat voor de strook op de plankaart, aangeduid als 'Waarde – Archeologische verwachtingswaarde – Hoog', een vrijstelling is opgenomen voor bouwwerken en –projecten tot 100 m2 en voor aanlegwerkzaamheden tot 500 m2. De provincie stelt dat in lijn met provinciaal archeologiebeleid, het van belang is dat deze vrijstelling niet opgenomen wordt. En daarbij dat het van belang is om de aanleg van drainage in dit gebied vergunningsplichtig te stellen, aangezien dit zeer schadelijk kan zijn voor de te beschermen archeologische waarden. De provincie verzoekt om de regels aan te passen en om deze lijn bij andere bestemmingsplannen toe te passen.
Gemeentelijke reactie
De vrijstellingsregeling voor aanlegwerkzaamheden tot 500 m2 is gebaseerd op gemeentelijk beleid dat is afgestemd met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en de provincie Flevoland. Dat beleid is vastgelegd in het document: 'Archeologische Basis- en Beleidsadvieskaart voor het grondgebied van de Noordoostpolder'. De gemeente houdt vast aan dit beleid. De vrijstellingsregeling voor bouwwerken en –projecten tot 100 m2 is gebaseerd op de Monumentenwet 1988 en dus geoorloofd volgens landelijke regelgeving. Daarbij acht de gemeente de bescherming en het behoud van archeologische waarden voldoende gewaarborgd ondanks de vrijstellingsregeling. Ook is het praktisch belang van de vrijstelling voor bouwwerken en –projecten tot 100 m2 erg groot. Een archeologisch onderzoek is duur en daarom niet wenselijk voor kleine oppervlakten tot 100 m2. De gemeente houdt voorlopig vast aan de vrijstellingsregeling en gaat in overleg met de provincie.
Daarentegen ontmoet een vergunningsplicht voor de aanleg van drainage in het gebied geen bezwaar en de regels worden op dit punt aangepast.
VROM-inspectie (reactie ingekomen 14-03-2011)
Opgemerkt wordt dat in het voorontwerp ervan uit wordt gegaan dat de AMvB buisleidingen in ontwikkeling is. Deze is intussen per 1 januari 2011 van kracht geworden, zie Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb). VROM-inspectie verzoekt om de passage over externe veiligheid aan te passen aan de nieuwe regels. Het plaatsgebonden risico en het groepsrisico dienen te worden berekend. Het groepsrisico dient ook bij een consoliderend plan in de toelichting te worden verantwoord. VROM-inspectie raadt tevens aan de belemmeringenstrook behalve op de plankaart ook op te nemen in de regels.
Gemeentelijke reactie
De paragraaf Externe veiligheid wordt aangepast. Het plaatsgebonden risico en het groepsrisico worden berekend waarvan het groepsrisico wordt verantwoord in de toelichting. Daarnaast wordt de belemmeringenstrook opgenomen in art. 18 Leiding – Gas.
NV Nederlandse Gasunie (reactie ingekomen 15-02-2011)
Gemeentelijke reactie
De paragraaf Externe veiligheid wordt aangepast en de leidingen en het station zullen correct worden afgebeeld.
Gemeentelijke reactie
De paragraaf Externe veiligheid wordt aangepast.
Gemeentelijke reactie
De informatie over het gasontvangsstation wordt toegevoegd aan de toelichting van het bestemmingsplan.
Gemeentelijke reactie
Artikel 18 leiding – Gas zal met het tekstvoorstel worden uitgebreid.
TenneT TSO B.V. (reactie ingekomen 08-03-2011)
TenneT geeft aan dat zij noch ondergrondse hoogspanningskabels, noch bovengrondse hoogspanningsverbindingen heeft in het gebied dat is aangegeven op de plankaart van het voorontwerp bestemmingsplan Tollebeek.
Gemeentelijke reactie
Deze opmerking wordt voor kennisgeving aangenomen.
Mercatus (reactie ingekomen 14-03-2011)
Gemeentelijke reactie
Het betreft hier enkel een streven waaraan zoveel mogelijk zal worden vastgehouden.
Gemeentelijke reactie
Het betreft hier enkel een constatering dat er geen gebruik wordt gemaakt van bodemenergie.
Gemeentelijke reactie
Niet het begrip woonhuizen maar het begrip woonhuis is in artikel. 1.67 omschreven en houdt in: een gebouw, hetzij vrijstaand, hetzij aaneengebouwd, dat slechts één woning omvat. Woonhuizen zijn dan ook meerdere gebouwen en daarom vallen rijenwoningen wel onder het begrip woonhuizen. Het begrip 'woongebouw' is expliciet omschreven in artikel 1.66 met het oog op werkbare regelgeving.
Gemeentelijke reactie
De gemeente kan niet volledig garanderen dat ook in de toekomst geen sprake zal zijn van (grond)wateroverlast. Het streven is evenwel om (grond)wateroverlast zoveel mogelijk te voorkomen dan wel te beperken.
Gemeentelijke reactie
Deze vraag betreft geen ruimtelijk relevant aspect en wordt in het kader van de vaststelling van dit bestemmingsplan niet verder behandeld. De vraag is voorgelegd aan cluster Ingenieursbureau en het antwoord luidt dat in principe drainage of straatkolken mogen worden aangesloten op het regenwaterriool.
Met de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan zijn een aantal ambtshalve wijzigingen doorgevoerd. Hieronder is een overzicht van deze wijzigingen opgenomen.
Horeca
De begripsbepaling 'Horeca' is aangepast, dit houdt in dat binnen de categorie 'Horeca I' een bedrijf dat gericht is op het bieden van logies (hotelbedrijf) is toegevoegd en derhalve is toegestaan.
Rijksbeleid - flora en fauna
Onder paragraaf 2.3 (Rijksbeleid) is de tekst over de flora en faunawet verwijderd. Het betreft hier geen beleid maar wetgeving.
Provinciaal beleid - Rugstreeppaddenmanagementplan
In paragraaf 2.4 (Provinciaal beleid) is de tekst over het Rugstreeppaddenmanagementplan verwijded. In paragraaf 2.9 (ecologie) wordt naar het rugstreeppaddenmanagementplan verwezen en wordt tevens de relatie met het plangebied gelegd.
Handhaving
Paragraaf 2.13 (handhaving) is gewijzigd. Er is een actuele tekst opgenomen.
Op de voorbereiding van een bestemmingsplan is afdeling 3.4 van de Algemene wet
bestuursrecht van toepassing, met dien verstande dat door een ieder zienswijzen omtrent het ontwerp bij de gemeenteraad naar voren kunnen worden gebracht. Het
ontwerpbestemmingsplan 'Tollebeek' heeft van 7 juli 2011 tot en met 17 augustus 2011 ter visie gelegen. Er zijn 9 zienswijzen ontvangen waarvan 1 in principe een dag te laat is ingediend. Desondanks zijn alle zienswijze ontvankelijk verklaard. In bijlage 4 zijn de zienswijzen samengevat en voorzien van een reactie. Tevens zijn de orginele zienswijzen bijgevoegd.
Los van de ingekomen zienswijzen is het ontwerp bestemmingsplan bij de vaststelling op een aantal punten ambtshalve gewijzigd. Een overzicht van de ambtshalve wijzigingen is opgenomen in bijlage 5.