direct naar inhoud van 5.1 Voorbereiding
Plan: Emmeloord, Noord en Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0171.BP00484-VS01

5.1 Voorbereiding

5.1.1 Maatschappelijke betrokkenheid

In de toelichting van een bestemmingsplan moet ook zijn neergelegd een beschrijving van de wijze waarop burgers en maatschappelijke organisaties bij de voorbereiding van het bestemmingsplan zijn betrokken.

Op 12 april 2010 is een inspraakavond georganiseerd. De ontvangen inspraakreacties zijn weergegeven in onderdeel 5.1.3 Inspraak.

Met het oog op ontwikkelingen bij de Bosbadhal kan nog vermeld worden dat er op 15 december 2009 een informatiebijeenkomst voor omwonenden is georganiseerd. Uitgenodigd zijn bewoners van de Leeghwaterstraat en de Boslaan (rondom en vanaf de Peppelaan), alsmede het Zuyderzeecollege. Op deze bijeenkomst is gebleken dat de zorgen van de omwonenden zich vooral richten op parkeeroverlast, geluidoverlast, evenementen en overlast in de bouwperiode.

5.1.2 Overleg

Het voorontwerp is op de gebruikelijke wijze voor vooroverleg aangeboden aan onder meer de provinciale diensten, de VROM-inspectie en het Waterschap.

De ingediende reacties laten zich als volgt samenvatten en (zo nodig) van een gemeentelijk commentaar voorzien:

Provincie Flevoland (reactie ingekomen 17 juni 2010)

Verwezen wordt naar het archeologiebeleid en in dat kader wordt voorgesteld:

  • a. de kaart bijlagen IKAW te vervangen voor een kaart met een projectie van het plangebied met als ondergrond de verwachtingskaart van het gemeentelijk archeologiebeleid;
  • b. voor de zuidoosthoek van het plangebied vanwege de hoge archeologische verwachtingswaarde een medebestemming op te nemen met bouwverbod en aanlegvergunningstelsel, dit om ingrepen die de archeologische waarde kunnen beschadigen vergunningplichtig te maken.

Gemeentelijke reactie

Ad a: de kaart zal worden vervangen door een kaart van de gemeentelijke waardenkaart.

Ad b: in de zuidoosthoek geldt ingevolge de gemeentelijke waardenkaart voor een zeer klein deel een gematige archeologische verwachting. Voor die gronden zal ingevolge het gemeentelijke beleid een passende bestemming worden opgenomen.

Vrom-Inspectie (reactie ingekomen op 17 mei 2010)

In de brief van 26 mei 2009 heeft de minister van VROM aangegeven over welke nationale belangen uit de Realisatieparagraaf Nationaal Ruimtelijk Beleid (RNRB, TK 2007-2008, 31500 nr. 1) altijd vooroverleg met het Rijk moet worden gevoerd. Het plan geeft geen aanleiding tot het maken van opmerkingen, gelet op de nationale belangen zoals die zijn verwoord in de RNRB.

Tennet

Tennet heeft gereageerd en aangegeven dat zij in het plangebied geen ondergrondse hoogspanningskabels of bovengrondse hoogspanningslijnen hebben.

5.1.3 Inspraak

Het voorontwerpbestemmingsplan “Emmeloord, Noord en Oost” heeft van 4 maart 2010 tot en met 22 april 2010 voor inspraak ter inzage gelegen. Daarnaast is er op 12 april 2010 in het Gemeentehuis te Emmeloord een inspraakbijeenkomst gehouden waar ongeveer 200 belangstellenden zijn verschenen. De avond is opgezet in combinatie met een inspraakavond voor bestemmingsplan “Tussen Grachten en Vaarten”.

Er zijn 10 inspraakreacties ingediend. De ingediende reacties worden onderstaand samengevat en van een gemeentelijke reactie voorzien.

Reactie 1:

Deze reactie heeft betrekking op de uitbreiding van de Bosbadhal, de infrastructuur, de evenementen en de aanduiding 'sportcentrum'.

  • a. Het plan wordt gepresenteerd als een conserverend bestemmingsplan en is geschikt voor gebieden waar weinig of geen veranderingen in de bestaande situatie voorkomen. Met name voor het onderdeel Bosbadhal is echter sprake van een megaverandering. Die ontwikkelingsmogelijkheid is onvoldoende zorgvuldig voorbereid en is onvoldoende onderbouwd in ruimtelijk opzicht, waardoor er geen sprake is van een goede ruimtelijke ordening.
  • b. In het kader van de verkeerssituatie bij het sportcomplex Bosbad is opgemerkt dat er verkeerskundige aanpassingen zullen worden voorgesteld die bijdragen aan voldoende parkeercapaciteit en het begeleiden van het verkeer. In dit voorontwerp is vermeld dat de infrastructuur gelijk blijft en dat in een actualisering van het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan extra aandacht zal worden besteed aan aspecten van verkeer, toegankelijkheid en parkeren. De problematiek van de onveilige en enige aanrijdroute wordt naar voren geschoven en afwegingen aangaande over andere toegangswegen en ontsluiting in geval van calamiteiten ontbreken. Geconcludeerd moet worden dat de ontsluiting en met name die van het sportcomplex niet geregeld is.
  • c. Tijdens een op 15 december 2009 gehouden bijeenkomst met omwonenden is gesteld dat evenementen in het sportcomplex in principe sportgerelateerd moeten zijn en is een relatie gelegd met het sportrooster en de sportvloeren. In dit voorontwerp wordt het begrip evenement ruim omschreven. Geconludeerd wordt dat het vertrouwensbeginsel is geschonden door de evenementen op het sportcomplex niet te beperken tot sportgerelateerde evenementen die binnen het sportrooster passen.
  • d. De aanduiding 'sportcentrum' is niet op de kaart aangetroffen.

Gemeentelijke reactie

Ad a.: De uitbreidingsmogeijkheid van de Bosbadhal wordt in dit nieuwe bestemmingsplan in de toelichting op alle relevante ruimtelijke aspecten tegen het licht gehouden. De regeling en ruimtelijke onderbouwing is nu niet anders dan wanneer het met een aparte bestemmingsplanherziening zou worden geregeld. Belangrijkste argumenten voor het realiseren van deze uitbreiding van de Bosbadhal, zoals deze ook terug te vinden zijn in de toelichting, zijn de volgende. Het gemeentebestuur heeft bij het vaststellen van het Masterplan Sportaccommodaties in maart 2009 en de uitwerking daarvan in januari 2010 de keuze gemaakt om de sporthallen te clusteren. Dit is een bewuste keuze geweest. Door clustering ontstaat er door het volume een extra kwaliteitsimpuls in de binnensportvoorzieningen. Dat uit zich onder andere in het realiseren van een specifiek turndeel en gewenste extra capaciteit voor bovennormatief bewegingsonderwijs. Bovendien is in de afweging meegenomen dat schaalvergroting efficiency oplevert in het onderhoud en het beheer van het complex. Het kan niet ontkend worden dat de gemeente de komende jaren een grote bezuinigingsopgave wacht. Tegelijkertijd is het een feit dat de huidige PWA-hal in 2012 echt 'op' is en vervanging dan gerealiseerd moet zijn. Met deze noodzakelijke vervanging is in de Beleidsplanning rekening gehouden.

Ad b.:Ten tijde van de terinzagelegging van dit voorontwerp was nog niet bekend hoe de ontsluiting van het sportcomplex geregeld zou kunnen worden. Op nadrukkelijk verzoek van de gemeenteraad heeft het college toegezegd bij de besluitvorming over bouw van het complex met een voorstel te komen. Dit voorstel is inmiddels gereed. Het behelst het verplaatsen van de toegangsweg vanaf de Banterweg voor auto's naar het sportcomplex richting het noorden. De ingang komt zo ter hoogte van de ovale rotonde die er al ligt. Hiermee wordt het mogelijk de huidige ontsluiting in het verlengde van de Peppelaan voor auto's af te sluiten en een fietspad te realiseren waar fietsers slechts één keer moeten kruisen met autoverkeer (zie Bijlage 8 Ontsluiting Bosbadhal. Binnen het project is onder het deelproject Infrastructuur een kostenpost ruimtelijke inpassingen opgenomen.

Met betrekking tot de zorg of er wel voldoende nieuwe parkeerplaatsen worden gerealiseerd geldt dat het gemeentebestuur kiest voor uitbreiding, compensatie en gedeeltelijke herinrichting van de parkeervoorzieningen.

In totaal zullen 246 parkeerplaatsen voor het sportcomplex beschikbaar zijn. Uit een recent uitgevoerd parkeeronderzoek blijkt dat de capaciteit van het huidige parkeerterrein voor de huidige functie (zwembad en sporthal) voldoet.

Uitgangspunt voor de berekening van het benodigde aantal parkeerplaatsen voor de uitbreiding, zijn de kencijfers zoals opgesteld door het CROW (nationaal kennisinstituut voor verkeer en vervoer). Hierin zijn kencijfers opgenomen voor het benodigd aantal parkeerplaatsen bij verschillende voorzieningen op basis van ligging en stedelijkheidsgraad. Uitgegaan is van het gemiddelde kencijfer.

Uitgangspunten zijn het oppervlak van de sporthal in totaal 4000 m2 en een bezetting van de tribune van 45% (dit heeft voornamelijk te maken met een spreiding over de 4 zaaldelen en de ervaring van gemiddelde bezetting bij wedstrijden). Daarnaast wordt er voor gekozen om de parkeerplaatsen, die het meest zuidelijk liggen op de huidige parkeerplaats (21 plaatsen), te verwijderen en op het nieuwe deel te compenseren. Op die wijze wordt de parkeerplaats verder afgeschermd van de nabij gelegen woningen en wordt mogelijke overlast beperkt.


Bovendien is het zo dat er naast de toekomstige parkeerplaatsen ruimte beschikbaar blijft om uit te breiden. Het gemeentebestuur wil er, uit efficiency overwegingen, voor waken om niet te veel parkeerplaatsen aan te leggen en de berekeningen geven hier nu geen aanleiding toe. Mocht in de toekomst blijken dat dit onverhoopt toch noodzakelijk is dan kan dat qua bestemming wel gerealiseerd worden.

Met het oog op vorenstaande zal de toelichting van het bestemmingsplan worden aangevuld.

Ad c.: De in het bestemmingsplan opgenomen begripsbepaling van evenement is inderdaad veel omvattend. Niet ongebruikelijk is dat sportcomplexen vanwege de ruimtelijke omvang en passende infrastructuur worden benut voor het houden van evenementen. Tijdens de bedoelde bijeenkomst is gemeld dat het complex voornamelijk voor sportgerelateerde activiteiten kan worden gebruikt en is niet gesteld dat uitsluitend sprake zou zijn van sportgerelateerde activiteiten.

Het wordt alleszins redelijk geacht om het aantal niet sportgerelateerde evenementen te limiteren en om die reden zal in de regels een bepaling worden opgenomen waarin tot uitdrukking komt dat op jaarbasis niet meer dan 6 niet sportgerelateerde evenementen zijn toegestaan. Overigens zullen de evenementen ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening aan de nodige regels met betrekking tot bereikbaarheid, veiligheid en geluid moeten voldoen.

Ad d.:De gebouwenregeling voor de sportvelden zal worden aangepast in die zin dat bij alle complexen bouwvlakken zullen worden opgenomen. De gronden met de aanduiding 'sportcentrum' zullen worden aangeduid.

Reactie 2

Deze reactie heeft betrekking op het kantoorpand Onder de Toren 18-20.

  • a. Dat perceel is bestemd tot Centrum en biedt ook gebruiksmogelijkheden voor horeca. De vraag wordt gesteld of horeca in een gebied met voornamelijk dienstverlening en wonen wel zo verstandig is.
  • b. Er wordt van uit gegaan dat er met de bestemming ruimte wordt gegeven voor een conforme invulling zonder dat op enige wijze Provast invloed of zeggenschap kan uitoefenen.
  • c. Gevraagd wordt om uitbreiding van het bouwvlak in die zin dat een uitbreiding van het kantoor tot de mogelijkheden behoort.

Gemeentelijke reactie

Ad a.: Naar aanleiding van een vergelijk met vigerende gebruiksmogelijkheden is besloten om die mogelijkheden wederom vast te leggen, met dien verstande dat aanwezige functies worden gerespecteerd en aangeduid. Horeca is met een aanduiding op de verbeelding uitgesloten.

Ad b.: Deze veronderstelling wordt bevestigd.

Ad c.: Ruimtelijk gezien bestaan er geen bezwaren tegen een uitbreidingsmogelijkheid van de hoofdbebouwing. Op de verbeelding is daartoe een ruimer bouwvlak opgenomen. Benadrukt wordt dat in de bestemmingsregeling een relatie wordt gelegd met de voorziening in de parkeerbehoefte. Naar huidige inzichten kan in de parkeerbehoefte worden voorzien.

Reactie 3

Deze reactie heeft betrekking op de woning Boslaan 2.De wens is om aan de achterkant van de woning een schuurtje te mogen bouwen.

Gemeentelijke reactie

Ruimtelijk gezien bestaan er geen bezwaren tegen de voorgestane bouw van een schuur. Met het oog daarop is het bouwvlak aangepast.

Reactie 4 (ingediend tijdens informatieavond)

  • a. Bestaan er verbeterplannen voor de verkeerssituatie Het Waterland-Muntweg?
  • b. Hoe zit het met bouwplannen ten noorden van Het Waterland?
  • c. Is het mogelijk de toegang tot de wijk vanaf de Banterweg voor auto's af te sluiten en zo sluipverkeer te blokkeren?

Gemeentelijke reactie

Ad a. en Ad c.: Er zijn momenteel geen verbeterplannen bekend of in voorbereiding. Verbeterplannen en maatregelen voor verkeerssituaties verlangen in beginsel een verkeerskundige belangenafweging. Een bestemmingsplan is in beginsel niet het instrument om tot verkeerskundige maatregelen of voorzieningen te komen.

Ad b.: Bedoelde plannen betreffen niet het plangebied van Emmeloord Noord en Oost. In de loop van 2010 zal de procedure tot vaststelling van de Structuurvisie van start gaan en thans kan reeds worden gemeld dat in die visie woningbouw in het het gebied ten noorden van Het Waterland niet is voorbestemd voor woningbouw.

Ad c.: De huidige eenrichtingsweg die vanaf de Banterweg aansluit op het Waterland zal ongewijzigd blijven. In verband met calamiteiten is het niet verstandig deze aansluiting af te sluiten. Sluipverkeer vanuit Bant richting snelweg is zeer beperkt en met het huidige 30 kilometerregime is het niet aannemelijk dat deze route sneller zal zijn dan via de rotonde.

Reactie 5 (ingediend tijdens informatieavond)

  • a. Er wordt aandacht gevraagd voor het parkeren in de Zeeasterstraat.
  • b. De vestiging van een patat frites winkel in die straat wordt niet wenselijk geacht.
  • c. De aanleg van een voetgangersoversteekplaats (vop) bij Onder de Toren is wenselijk.

Gemeentelijke reactie

Ad a.: Recent is de parkeergelegenheid nabij het gemeentehuis uitgebreid, waardoor de parkeerdruk in de Zeeasterstraat enigszins zal zijn afgenomen. Andere maatregelen om de parkeerdruk te verminderen zijn in deze omgeving moeilijk uitvoerbaar en momenteel niet voorzien.

Ad b.: Naar aanleiding van een vergelijk met vigerende gebruiksmogelijkheden is besloten om die mogelijkheden wederom vast te leggen, met dien verstande dat aanwezige functies worden gerespecteerd en aangeduid. De nieuwvestiging van een snackbar behoort niet tot de mogelijkheden.

Ad c.: Een dergelijke voorziening is een verkeerskundige maatregel en besluiten daartoe verlangen een verkeerskundige belangenafweging. Een bestemmingsplan is niet het instrument om tot verkeerskundige voorzieningen te komen. Onder de Toren zal in het kader van het Centrumplan in de toekomst opnieuw worden ingericht. Een oversteekplaats nabij de kruising Onder de Toren - Zeeasterstraat wordt in de overwegingen meegenomen.

Reactie 6 (ingediend tijdens informatieavond)

Deze reactie heeft betrekking op het terrein van het voormalige slachthuis (Meldestraat). Wat wordt de definitieve bestemming?

Gemeentelijke reactie

Gelet op in die omgeving aanwezige functies is het uitgangspunt dat ook op dit perceel een maatschappelijke functie wordt gerealiseerd. Op dit moment loopt overleg met de eigenaar waarbij aspecten als bouwmassa, parkeerruimte, ontsluiting en exploitatie onderwerp van gesprek en onderhandeling zijn.

Reactie 7 (ingediend tijdens informatieavond)

Deze reactie heeft betrekking op de Duizendknoopstraat en de Zeeasterstraat. Detailhandel daar wordt niet wenselijk geacht, mede gelet op te verwachten overlast.

Gemeentelijke reactie

De Duizendknoopstraat betreft een woonstraat met de daarbij behorende woonbestemming. Detailhandel is daar niet aan de orde. Voor de Zeeasterstraat geldt dat na een vergelijk met vigerende gebruiksmogelijkheden is besloten om die mogelijkheden wederom vast te leggen, en dat aanwezige functies worden gerespecteerd en aangeduid.

Reactie 8 (ingediend tijdens informatieavond)

Deze reactie heeft betrekking op de Zeeasterstraat. Detailhandel en horeca worden daar niet wenselijk geacht, mede gelet op te verwachten overlast (geluid, stank en parkeren).

Gemeentelijke reactie

Voor de Zeeasterstraat geldt dat na een vergelijk met vigerende gebruiksmogelijkheden is besloten om die mogelijkheden wederom vast te leggen, en dat aanwezige functies worden gerespecteerd.

Reactie 9 (ingediend tijdens informatieavond)

Deze reactie heeft betrekking op perceel Distelstraat 31.

  • d. Gevraagd wordt of de perceelgrootte wel goed is aangegeven.
  • e. Met het oog op verbouwplannen wordt gevraagd om het bouwvlak aan te passen.

Gemeentelijke reactie

Ad a.: De grootte van het perceel is gebaseerd op de kadastrale ondergronden die bij het opstellen van het bestemmingsplan bekend waren.

Ad b.: Ruimtelijk gezien bestaan er geen bezwaren tegen een aanpassing van het bouwvlak teneinde een voorgestane verbouwing mogelijk te maken. Het bouwvlak word aangepast.

Reactie 10 (ingediend naar aanleiding van de informatieavond)

In deze reactie wordt geattendeerd op een evenement bij de atletiekbaan en de daarbij optredende parkeerproblematiek. Langs de Banterweg staan dan veel auto's geparkeerd in de berm. Voorgesteld wordt de parkeerruimte bij de bosbadhal te vergroten en een duidelijke doorsteek naar de atletiekbaan te maken.

Gemeentelijke reactie

Deze suggestie zal worden meegenomen bij de overwegingen aangaande de ontwikkelingen bij de sportaccommodaties en de daarbij te realiseren uitbreiding van parkeergelegenheid.

5.1.4 Ambtshalve wijzigingen

Na terinzagelegging van het voorontwerp is gebleken dat bepaalde ontwikkelingen niet geheel correct zijn vastgelegd en aanpassing behoeven dan wel dat als gevolg van voortschrijdend inzicht aanpassingen noodzakelijk zijn te achten. Het betreft de navolgende aanpassingen:

  • 1. Voor de gebruiksmogelijkheden van bebouwing bij de Julianastraat is een vergelijk gemaakt met de vigerende mogelijkheden. Hoofdfunctie blijft Wonen. Ander bestaand gebruik wordt aangeduid.
  • 2. De voortuinen van percelen langs de Zeeasterstraat worden bestemd als Tuin.
  • 3. In de omgeving Zeeasterstraat/Onder de Toren is horeca binnen de bestemming Centrum uitgesloten.
  • 4. Aanpassing van de gebouwenregeling bij camping Het Bosbad (Banterweg 4).
  • 5. Abusievelijk is binnen het 'sportveldencomplex' een verkeersbestemming opgenomen. Dat moet bestemd worden als Bos.
  • 6. In de haven nabij Hooiveld komt een specifieke bouwaanduiding te vervallen.
  • 7. Aanpassing van de gebouwenregeling binnen de bestemming Sport in die zin dat bij alle complexen weer bouwvlakken zijn opgenomen.
  • 8. De bouwvlakken bij de manege verlangen aanpassing.
  • 9. Nabij de manege verkrijgt een als Bos bestemd open veld de bestemming Sport en de aanduiding paardensport.
  • 10. Het steakhouse Sportlaan 42 wordt bestemd als Horeca. De voor deze horecagelegenheid benodigde parkeerruimte wordt aangeduid.
  • 11. De bestemming van (het achtererf van) de percelen Het Waterland 36 t/m 66 wordt conform de kadastrale eigendom vastgelegd.
  • 12. De regeling voor bijbehorende bouwwerken bij de woonfunctie (planregel 18.2.2) wordt redactioneel aangepast in die zin dat de oppervlakte van het bouwvlak niet meetelt bij de bepaling van de oppervlakte van het achterfgebied.
  • 13. In verband met de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht zijn enige begripsbepalingen aangepast en zijn voornamelijk wijzigingen van redactionele aard doorgevoerd.
5.1.5 Ontwerp bestemmingsplan

Op de voorbereiding van een bestemmingsplan is afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing, met dien verstande dat door een ieder zienswijzen omtrent het ontwerp bij de gemeenteraad naar voren kunnen worden gebracht.