Plan: | Creil-Oost fase 2 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0171.BP00457-VS01 |
Het voorontwerpbestemmingsplan heeft voor inspraak van 30 juli 2009 t/m 10 septmeber ter visie gelegen. Er zijn 18 inspraakreacties ontvangen. Deze zijn hieronder weergegeven en voorzien van een een gemeentelijke overweging. Tijdens de inspraakperiode is op 25 augustus 2009 tevens een inspraakavond georganiseerd. Het verslag van deze avond is opgenomen in bijlage 3 en eveneens voorzien van een gemeentelijke reactie.
Inspraakreactie 1. Ingekomen op de inspraakavond
a. De tweeondereenkap niet alleen projectmatig maar ook vrije bouw. In andere dorpen en in fase 1 is dit al toegestaan.
b. De hoogte van de goot hoger.
Reactie gemeente:
Ad. a. Het klopt dat wij in andere dorpen ook tweeondereenkap particulier laten ontwikkelen. Een belangrijke overweging die daar een rol in speelt is de locatie van tweeonderkap woningen. Bebouwing langs hoofdontsluitingen is veelal beeld- en sfeerbepalend. Projectmatige ontwikkeling geeft over het algemeen betere waarborgen om het gewenste stedenbouwkundig beeld te realiseren.
In dit plan liggen juist alle tweeondereenkap woningen langs de hoofdontsluiting. Ook hier willen wij zoveel mogelijk een uniforme beeldkwaliteit realiseren. De intentie is daarom om deze woningen ook projectmatig te ontwikkelen. Wanneer de markt hier echter om vraagt, wordt particuliere ontwikkeling niet uitgesloten.
Ad. b. Vanuit de gemeente bestaan er geen overwegende bezwaren om ook de goothoogte van vrijstaande woningen te verhogen naar 6 m. Dit maakt de bouw van twee bouwlagen met kap mogelijk. Het bestemmingsplan wordt hier op aangepast.
Inspraakreactie 2. Ingekomen op de inspraakavond
a. Graag bij starterswoningen veel inspraak, zogenaamde “collectief particulier opdrachtgeverschap” (CPO);
b. De tweeondereenkap niet alleen projectmatig maar ook vrije sector
c. Geen grote (aantal) rijtjes/blokken;
d. Veel groen en een speeltuin.
Reactie gemeente:
Ad. a. In de toelichting van het bestemmingsplan is aangegeven dat er ruimte is voor CPO-initiatieven met een grote mate van zeggenschap voor de toekomstige bewoners. Daarbij wordt o.a. gedacht aan starters, maar ook aan senioren. Hiervoor is een locatie in het plan aangewezen, maar ook andere locaties zijn denkbaar.
Ad. b. zie onze reactie onder 1 a.
Ad. c. Vanuit de gemeente bestaan er geen overwegende bezwaren tegen het splitsen van beide blokken rijenwoningen. Het betekent dat er twee woningen minder gebouwd worden. Hiervoor in de plaats komen vier hoekwoningen op een iets ruimere kavel. Het bestemmingsplan wordt hier op aangepast.
Ad. d. Wij begrijpen de bezorgdheid over groen, met name de locatie en het aantal bomen, als logische reactie op het ‘weinige’ opgaande groen in fase 1. De aanleg van goed gedimensioneerde retentiestroken (wadi’s) vraagt om voldoende ruimte. Bij kleine stroken zoals in de woonstraten van fase 1 aangelegd, is de aanplant van bomen niet wenselijk, omdat de boomwortels de aangebrachte drainagelaag (die onderdeel uitmaakt van de constructie van de retentiestroken) ernstig verstoren. In fase 2 hebben we dit ondervangen door 1 centrale retentiestrook te maken die bovendien ruimte biedt voor begeleidend opgaand groen. Naar onze mening biedt het plan voor fase 2 een robuuste groenstructuur. Daar waar mogelijk en wenselijk, is het voornemen om bomen te planten. De locaties hiervoor zijn in ieder geval langs de retentiestrook (wadi) op de grens van fase 1 en fase 2, aan weerszijde van de centrale laan, ten zuiden van de centrale retentiestrook en direct ten noorden van fase 2.
Het aantal speelplekken in een wijk en in mindere mate ook de locatie van die plek wordt bepaald aan de hand van de kinderrijkheid van de wijk. Volgens het ‘speelplaatsenbeleid’ van de gemeente moet het dan gaan om minimaal 10 kinderen in de leeftijd van 4 tot 8 jaar. Er vanuit gaande dat dit het geval is, maakt het beleid onderscheid naar een buurtspeelplaats en een wijkspeelplaats. Een buurtspeelplaats bestaat uit een aantal speeltoestellen en bij een wijkspeelplaats gaat het om een klein trapveldje. Indien aan de voorwaarden wordt voldaan dan zijn beide speelplaatsen gewenst. Deze zouden een plekje kunnen vinden aan de Jacob van Ruysdaelstraat en daar waar deze straat kruist met de Jan van Goyen straat. Het bestemmingsplan maakt het realiseren van een speelplaats op deze locatie mogelijk.
Inspraakreactie 3. Ingekomen op de inspraakavond
a. Realiseren van een speeltuin/plek;
b. Veel bomen plaatsen, ook in wadi;
c. Ook vrije sector voor tweeondereenkap;
d. Blokken van 10 rijtjes, kleiner (meer hoekwoningen creeren en open karakter);
e. Grotere kavels;
f. Hoger dakgoten i.v.m. nieuwe bouwnormen.
Reactie gemeente:
Ad. a. zie onze reactie onder 2 d.
Ad. b. zie onze reactie onder 2 d.
Ad. c. zie onze reactie onder 1 a.
Ad. d. zie onze reactie onder 2 c.
Ad. e. De kavelgrootte is redelijk gelijk aan de uitbreidingen bij de dorpen met vergelijkbare omvang en is op de markt afgestemd. De enige mogelijkheid om grotere kavels te realiseren is door een kavel in een rij geprojecteerde kavels op te heffen en deze te verdelen over de naastgelegen kavels. Deze optie is ook op de inspraakavond aan bod gekomen. De gemeente kan zich een dergelijke mogelijkheid alleen voorstellen in die situatie waarin de vraag naar kavels tegenvalt en er een duidelijke behoefte blijkt naar grotere kavels. Vooralsnog blijft de voorkeursverkaveling het uitgangspunt en achten wij kavels met een oppervlak tussen de 600 en 700 m2 marktconform.
Ad. f. zien onze reactie onder 1. b.
Inspraakreactie 4. Ingekomen op de inspraakavond
a. Goothoogte aanpssen naar 7 meter;
b. Blokken van rijtjeswoningen kleiner maken van 1x10 naar bijvoorbeeld 2x4;
c. Realiseren van trapveldjes of speeltuintjes;
d. Proberen goedkope starterswoningen te realiseren.
Reactie gemeente:
Ad. a. zie onze reactie onder 1 b.
Ad. b. zie onze reactie onder 2 c.
Ad. c. zie onze reactie onder 2 d.
Ad. d. De gemeente zal de bouw van goedkope starterswoningen, al dan niet in CPO-verband (Collectief Particulier Opdrachtgeverschap),stimuleren.
Inspraakreactie 5. Ingekomen op de inspraakavond
a. Goothoogte vrijstaand aanpassen naar 8 meter;
b. Veel groen in de wijk;
c. Kavels van 500-700 m? ;
d. De tweeondereenkap niet alleen projectmatig maar ook vrije sector;
e. Blokken van rijtjeswoningen kleiner maken van 1x10 naar bijvoorbeeld 2x4;
f. Realiseren van trapveldje of speeltuin.
Reactie gemeente:
Ad. a. zie onze reactie onder 1 b.
Ad. b. zie onze reactie onder 2 d.
Ad. c. zie onze reactie onder 3 e.
Ad. d. zie onze reactie onder 1a.
Ad. e. zie onze reactie onder 2 c.
Ad. f. zie onze reactie onder 2 d.
Inspraakreactie 6. Ingekomen op de inspraakavond
a. Goothoogte van vrijstaande woning aanpassen naar 6 of 8 meter;
b. Veel groen (bomen) mist in palet 1;
c. Grotere kavels;
d. Blokken van rijtjeswoningen kleiner maken van 1x10 naar bijvoorbeeld 2x4 of starterwoningen (misschien wat voor die grote blokken);
e. Realiseren van trapveldje of speeltuin;
f. Vrije sector eventueel voor tweeondereenkap.
Reactie gemeente:
Ad. a. zie onze reactie onder 1 b .
Ad. b. zie onze reactie onder 2 d.
Ad. c. zie onze reactie onder 3 e .
Ad. d. zie onze reactie onder 2 c.
Ad. e. zie onze reactie onder 2 d.
Ad. f. zie onze reactie onder 1 a .
Inspraakreactie 7. Ingekomen op de inspraakavond
a. De tweeondereenkap in de vrije sector.
Reactie gemeente:
Ad. a. zie onze reactie onder 1 a.
Inspraakreactie 8. Ingekomen op de inspraakavond
a. Goothoogte voor vrijstaande woningen minimaal 6 meter;
b. Grotere kavels voor vrijstaande woningen 800-1000 m2;
c. Alleen tuinen aan de oostzijde gericht naar de bosrand;
d. Kavelbreedte voor vrijstaande woning minimaal 25 meter.
Reactie gemeente:
Ad. a. zie onze reactie onder 1 b.
Ad. b. zie onze reactie onder 3 e.
Ad. c. zie onze reactie onder 9a.
Ad. d. De kavels voor vrijstaande woningen varieren van 15 m breed tot 20 m breed. Dit zijn gebruikelijke maten. De gemeente ziet geen reden om hier van af te wijken.
Inspraakreactie 9. Ingekomen op de inspraakavond
a. Alleen tuinen aan de oostzijde gericht naar de bosrand;
b. Goothoogte minimaal op 6 meter.
Reactie gemeente:
Ad. a. Er is bewust gekozen voor de huidige opzet waarbij aan de oostzijde van het plangebied een woongebiedje ligt waar de huizen aan de bossingel grenzen en een woongebiedje, waar tussen de woningen en het bos een weg is gesitueerd. De gemeente wil een gevarieerd woonmilieu tot stand brengen. Een gevarieerd woonmilieu biedt “voor ieder wat wils” en komt daarmee tegemoet aan de verschillende woonwensen.
Ad. b. zie onze reactie onder 1 b.
Inspraakreactie 10. Ingekomen op de inspraakavond
a. Wadi’s afschaffen of beter groenbeheer van wadi’s ook vastleggen;
b. Blokken van rijtjeswoningen kleiner maken van 1x10 naar bijvoorbeeld 2x5.
Reactie gemeente:
Ad. a. Omdat in fase 1 gekozen is voor het wadi-systeem, is het nu niet mogelijk om er vanaf te zien. Wel zal het systeem sterk vereenvoudigd en verbeterd worden toegepast. De gemeente kiest ten aanzien van het groenbeheer voor retentiestroken (wadi’s) voor extensief maaibeleid. Dit wil zeggen dat bij een grashoogte van 6 tot 10 cm, het gras wordt gemaaid naar een hoogte van 4 tot 5 cm.
Ad. b. zie onze reactie onder 2 c.
Inspraakreactie 11. Ingekomen op de inspraakavond
a. Om de identiteit van het palet te behouden zou het zo moeten zijn dat de 2 blokken van 10 huizen, gewijzigd worden in 4 blokken van 4 woningen zoals die nu ook reeds bestaan;
b. Speelruimte voor kinderen realiseren;
c. Goothoogte vrijstaand woningen aanpassen naar minimaal 6 meter.
Reactie gemeente:
Ad. a. zie onze reactie onder 2 c.
Ad. b. zie onze reactie onder 2 d.
Ad. c. zie onze reactie onder 1 b.
Inspraakreactie 12. Ingekomen op de inspraakavond
a. Geen 10 oner 1 kap. In fase I is maximaal 4 onder 1 kap, de rijen van 10 sluit niet aan bij de huidige wijk;
b. Huurwoningen van Mercatus is prima, geen huurwoningen van verhuurder van buiten de gemeente Noordoostpolder. Mercatus is betrokken, anderen vaak niet;
c. Goothoogt vrijstaande woningen hoger;
d. Ook vrij sector voor tweeondereenkap.
Reactie gemeente:
Ad. a. zie onze reactie onder 2 c.
Ad. b. De gemeente neemt deze mening voor kennisgeving aan. Mercatus Woondiensten is voor de gemeente in principe de eerst aangewezen woningbouwvereniging die in aanmerking komt als woningverhuurder.
Ad. c. zie onze reactie onder 1 b.
Ad. d. zie onze reactie onder 1 a.
Inspraakreactie 13. Ingekomen op de inspraakavond
a. Goothoogte vrijstaande woningen hoger dan maximaal 4,5 meter;
b. Vrijstaande kavels aan de Jan Steen graag allemaal met achtertuin op het oosten;
c. Meer groen/bomen in de wijk.
Reactie gemeente:
Ad. a. zie onze reactie onder 1 b.
Ad. b. zie onze reactie onder 9 a.
Ad. c. zie onze reactie onder 2 d.
Inspraakreactie 14. Ingekomen op de inspraakavond
a. De goothoogte van vrijstaande woning van 4,5 meter naar 6 meter.
Reactie gemeente:
Ad. a. zie onze reactie onder 1 b.
Inspraakreactie 15. Ingekomen op de inspraakavond
a. Mag er gebruik worden gemaakt van aardwarmte;
b. Hoeveel % van het perceel mag volgebouwd worden.
Reactie gemeente:
Ad. a. De gemeente is momenteel bezig met het formuleren van beleid op dit gebied. De provincie is bevoegd gezag en onderzoekt welke gebieden in de provincie hier geschikt voor zijn. Uiteraard zijn dit initiatieven die worden gewaardeerd gelet op de bijdrage aan een duurzaam milieu. Op dit moment kunnen wij hierover nog geen zekerheid geven.
Ad. b. De gemeente hanteert tegenwoordig geen bebouwingspercentages meer voor woningbouw. De bouwmogelijkheden worden ingekaderd door de aan te houden afstanden tot zijdelingse perceelsgrenzen en de gevellijnen. Bebouwingspercentages voor aan- uit en bijgebouwen worden nog wel toegepast. Zo geldt er een gezamenlijke oppervlakte voor aan- uit en bijgebouwen bij hoofdgebouwen van maximaal 70 m2. Daarbij geldt de regel dat dit oppervlak niet meer mag bedragen dan 50% van de oppervlakte van het, achter de voorgevel van het hoofdgebouw en in het verlengde daarvan, gelegen erf. Via deze regels zijn de bouwmogelijkheden voldoende ingekaderd.
Inspraakreactie 16. Ingediend op 1 september 2009
a. Grotere kavels 800-1000 m2;
b. Kavelbreedte van 25 meter;
c. Goothoogte in plaats van 4,5 meter naar minimaal 7 meter;
d. Achtertuin grenzend aan de bosrand.
Reactie gemeente:
Ad. a. zie onze reactie onder 3 e.
Ad. b. zie onze reactie onder 8 d.
Ad. c. zie onze reactie onder 1 b.
Ad. d. zie onze reactie onder 9 a.
Inspraakreactie 17. Ingediend op 10 september 2009
a. Het lijkt ons zeer wenselijk om toch wel trottoirs te maken voor de verkeersveligheid van wandelde bewoners;
b. Ontsluiting van de wijk via Noorderringweg meteen realiseren, geeft ook totale rust elders in het dorp. Kijk naar het verlengen van de Floraweg-Creil, je ziet dat je dan nog 2 bewerkbare landbouwstukken voorlopiog kunt behouden.
Reactie gemeente:
Ad. a. Het gaat hier alleen om het in het noordoosten gelegen woongebiedje. De betreffende straat ontsluit 11 woningen. Dit woongebiedje krijgt een verblijfsvriendelijke inrichting. Zowel fietsers, voetgangers als auto’s zullen hier van dezelfde verkeersruimte gebruik maken, een vorm van shared space. Hier wordt tegenwoordig steeds vaker voor gekozen. Gelet hierop willen wij trottoirs hier achterwege laten.
Ad. b. Wij begrijpen deze wens. Echter het realiseren van deze ontsluiting is een kostbare aangelegenheid, waar de gemeente momenteel geen dekking voor weet. Bovendien bestaat er nog lang geen duidelijkheid over de termijn waarop de volgende fasen (3 en 4) van de woningbouwuitbreiding van Creil gerealiseerd gaat worden. Gelet op deze onzekere toekomst en hoge kosten gaat de gemeente vooralsnog geen ontsluiting op de Noorderringweg realiseren.
Inspraakreactie 18. Ingediend op 10 september 2009
a. Goothoogte aanpassen zodat je niet direct schuindak hebt vanaf de 1e verdieping;
b. Blijven aanbieden van diversiteit in kavels met tuin op westen en oosten (kavelsbosrand);
c. Hemelwaterafvoer via regenpijp op riolering anders gaat iedereen op een terp wonen;
d. Meer parkeergelegenheid creeren, bijv. door deze te plaatsen op 6 meter brede weg;
e. Oneens met het hanteren van 2 systemen: eerst lijst van 8 jaar oud afwerken en daarna via inschrijving/ loting. Oneerlijk, geen gelijke kansen.
Reactie gemeente:
Ad. a. zie onze reactie onder 1 b.
Ad. b. zie onze reactie onder 9 a.
Ad. c. In fase 1 is gekozen voor bovengrondse afvoer voor het regenwater. In Creil Oost fase 2 wordt het plan voor het aanbrengen van kleine smalle retentiestroken direct grenzend aan de woonpercelen verlaten. Gekozen wordt voor het aanbrengen van voldoende gedimensioneerde centrale retentiestroken. Het afvoeren van het regenwater kan plaatsvinden door middel van een gecombineerd uit te voeren drainage-/regenwaterleiding.
Ad. d. zie onze reactie onder 2 d.
Ad. e. Er bestaat een bruto wachtlijst van 24 belangstellenden voor een particuliere kavel. Gelet op gewekte verwachtingen en gedane toezeggingen, gaat de wachtlijst voor de loting. Overigens leert de ervaring in andere dorpen, dat van deze bruto wachtlijst na opschoning nog maar circa 10 tot 15 procent overblijft. Netto gaat het dus om circa 2 à 4 serieus belangstellenden. Daar komt bij dat deze wachtlijst dateert van begin 2000.