Plan: | Spoorlanden en Zendijk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0166.00991121-VB02 |
Aanleiding
Gemeenten zijn volgens de Wet ruimtelijke ordening (Wro) verplicht om voor hun hele grondgebied bestemmingsplannen vast te stellen. Ook verplicht de Wro dat gemeenten hun bestemmingsplannen elke tien jaar actualiseren. In de invoeringswet Wro is bepaald dat oude planvormen 5 jaar na 1 juli 2008, dus 1 juli 2013, vervallen. Bestemmingsplannen behouden na die datum hun werking, maar vanaf 1 juli 2013 mogen voor omgevingsvergunningaanvragen binnen bestemmingsplannen ouder dan tien jaar geen leges meer worden geheven.
Het voorliggende bestemmingsplan betreft de gebieden Spoorlanden en Zendijk. De huidige planologische situatie voor deze gebieden is sterk verouderd. Wanneer de planologische situatie voor deze gebieden niet op tijd is geactualiseerd, kan de gemeente geen leges heffen bij omgevingsvergunningaanvragen. Bovendien geldt voor een deel van Spoorlanden dat het "Plan in Onderdelen IJsselmuiden" van kracht is. Na 1 juli 2013 vervalt dit Plan in Onderdelen.
Daarnaast werkt de gemeente Kampen aan een actualisering van haar bestemmingsplannen. De huidige plannen zijn op onderdelen verouderd en sluiten niet meer goed aan op nieuwe (maatschappelijke) ontwikkelingen en nieuwe inzichten ten aanzien van planmethodiek en bestemmingsplanregeling. Met de actualisatie wordt het mogelijk om de planologische regels af te stemmen op de huidige en toekomstige situatie en te uniformeren door middel van standaardisatie. Dit laatste komt de inzichtelijkheid en rechtsgelijkheid ten goede: een gelijke planregeling en -methodiek voor alle inwoners binnen de gemeente Kampen.
Noodzaak voor actualisatie van geldende plannen
Voor het grootste deel van het plangebied gelden bestemmingsplannen. Deze bestemmingsplannen dienen te worden geactualiseerd omdat deze over het algemeen ouder zijn dan tien jaar. Met het voorliggende bestemmingsplan worden de geldende plannen geheel of gedeeltelijk herzien.
Voor een deel van het plangebied is een Plan in Onderdelen van kracht. Het gaat hier om een plan dat op basis van de Woningwet 1901 is vastgesteld (en dus niet een plan dat is opgesteld onder de werking van de Wet op de Ruimtelijke Ordening van 1963). Het vervallen van dit plan heeft consequenties op het gebied van planschade en de invloed die de gemeente heeft op eventuele (bouw)plannen op dergelijke locaties. Er ontstaan zogenaamde "witte vlekken" waarvoor geen bestemmingsplan meer geldt.
Daarnaast is een stukje van het plangebied, namelijk het stukje bij de spoorbaan nabij de Oosterlandenweg, nog niet geregeld in een bestemmingsplan of een andere planologisch-juridische regeling.
Wanneer er voor een gebied geen bestemmingsplan geldt, moet bij de bouwplantoetsing worden teruggevallen op toetsing aan de stedenbouwkundige randvoorwaarden die in de bouwverordening zijn opgenomen. Dit zijn erg summiere en ruime regels. Hiernaast verliest de gemeente bij het vervallen van het bestemmingsplan haar instrument om het gebruik van gronden te regelen, omdat ook het aan deze uitbreidingsplan gekoppelde algemene gebruiksverbod vervalt.
Gelet op deze consequenties heeft het college van burgemeester en wethouders uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening op 24 april 2012 besloten om voor deze gebieden een consoliderend bestemmingsplan vast te stellen, waarin de bestaande planologische situatie op een realistische wijze wordt vastgelegd.
Met dit plan worden geen nieuwe grootschalige ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Wel is de mogelijkheid geboden om initiatieven te laten meelopen in de planprocedure. Eis hierbij is dat deze initiatieven goed zijn onderbouwd en niet in strijd met een goede ruimtelijke ordening zijn. De ontwikkelingen voor Spoorstraat 56 en Kraton 4 zijn meegenomen.
Voor het plangebied van het bestemmingsplan "Spoorlanden en Zendijk" is in 2005 reeds een voorontwerpbestemmingsplan opgesteld. Dit voorontwerp is ter inzage gelegd en is opgestuurd naar de overleginstanties. Echter, daarna is het plan stil komen te liggen vanwege herstructurerings-/transformatieplannen voor de gebieden. In 2012 zijn de werkzaamheden voor het bestemmingsplan weer opgepakt gelet op de datum 1 juli 2013. De herstructurerings-/transformatieplannen worden niet in het voorliggende bestemmingsplan meegenomen.
Voorliggend plan overwegend consoliderend karakter
Het voorliggende bestemmingsplan voor Spoorlanden en Zendijk heeft een overwegend consoliderend karakter. Bij de opstelling van dit bestemmingsplan geldt als algemeen uitgangspunt dat de ontwikkelingen, zoals die in het verleden tot stand zijn gekomen, als gegeven zijn geaccepteerd. Daarbij is rekening gehouden met de wijzigingen die zijn opgetreden sinds het van rechtskracht worden van de diverse plannen.