Plan: | Kamperveen 2012 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0166.00991077-VB01 |
De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van deze wet dient bij ruimtelijke ontwikkelingen aandacht te worden besteed aan het aspect geluid. In de Wgh is een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Van zonering van een nabijgelegen industrieterrein is geen sprake. Evenmin is de Luchtvaartwet van toepassing.
Onderzoek naar wegverkeerslawaai en spoorweglawaai kan achterwege blijven indien op het tijdstip van de vaststelling of herziening van een bestemmingsplan een weg of spoorweg reeds aanwezig of in aanleg is en de woningen of andere geluidgevoelige objecten ook reeds aanwezig of in aanbouw zijn. Voor woonerven en wegen van 30 km/uur geldt volgens de Wgh dat deze geen zone hebben.
Wegverkeerslawaai
Voorliggend bestemmingsplan regelt de bestaande situatie, zodat onderzoek naar geluid vanwege wegverkeerslawaai niet noodzakelijk is. Voor de meeste wegen in het plangebied geldt een maximale snelheid van 30 km/uur of 60 km/uur. De geluidsbelasting voor de bestaande woningen blijft gelijk.
Binnen het bestemmingsplan is sprake van een nieuwe situatie voor wat betreft de twee woningen bij Hogeweg 45. Hiervoor is een akoestisch onderzoek uitgevoerd, zie Bijlage 2 en daarvan paragraaf 2.4.1. Voor deze nieuwe situatie is een procedure hogere grenswaarde nodig.
Ook is sprake van een nieuwe situatie voor wat betreft de wooneenheden bij De Zande 28. Deze locatie ligt aan een 30 km/uur-weg. Voor 30 km/uur-wegen geeft de Wet geluidhinder aan dat daarvoor geen zone geldt. In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt voor deze locatie wel een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Door het stellen van nadere voorwaarden in de omgevingsvergunning bouwen kunnen de vereiste geluidsniveaus worden bereikt.
Voor het overige zijn er geen nieuwe gevoelige bestemmingen of aanpassingen aan wegen die binnen dit bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt, daarom is verder geen onderzoek noodzakelijk.
Spoorweglawaai
Nabij het plangebied ligt de spoorweg Hanzelijn. Deze spoorweg heeft een onderzoekszone van 200 m aan weerszijden van het spoor. Doordat het spoor gelegen is op een afstand van meer dan 200 m, en dit plan een consoliderend bestemmingsplan betreft, is nader onderzoek niet noodzakelijk.
Industrielawaai
In het plangebied bevinden zich geen bedrijventerreinen en er vinden geen nieuwe ontwikkelingen plaats. Daarom is nader onderzoek niet noodzakelijk. Tevens voorziet de Wet milieubeheer in de bescherming van gevoelige objecten door middel van vergunningen en besluiten.