Plan: | Stationsomgeving Hanzelijn |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0166.00991005-VS01 |
Verankering in de stad
Met het verplaatsen van de entree tot de N50 wordt de oude oprit langs De Maten afgegraven. Hierdoor kan een betere ruimtelijke aansluiting gemaakt worden tussen deze woonwijk en het Stationsgebied. Ook het hooggelegen voormalige tracé van de Mr. J.L.M. Niersallee langs sportpark De Venen wordt afgegraven. Hierdoor kan het Stationsgebied ontwikkeld worden in aansluiting op de omringende gebieden zonder de barrièrewerking van dijken en opritten.
De Symfonielaan wordt vanuit De Maten verlengd tot aan de Mr. J.L.M. Niersallee. De verkavelingrichting van De Maten wordt in het Stationsgebied doorgezet. Aan de noordoostkant krijgen de straten een knik waardoor zij aansluiten op de richting van de sportvelden. De belangrijkste assen in het gebied zijn gerelateerd aan de verbindingen naar buiten: het stationsgebouw, de fietstunnel onder de spoordijk richting de Zwartendijk en de Symfonielaan richting De Maten. Indicatieve profielen van de belangrijkste assen en randen van het stationsgebied zijn opgenomen in Bijlage 24 Indicatieve profielen assen en randen.
Sequentie van stedelijke ruimten
Het stationsplein vormt de vestibule van de stad. De ruimtelijke hoofdstructuur wordt bepaald door een sequentie van stedelijke ruimten: stationsplein, winkelstraat, het centraal gelegen wijkpark en de verlengde Symfonielaan. Via deze ruimtes wordt de verbinding tussen het treinstation en De Maten tot stand gebracht. Winkelstraat, bomenlanen, singel en het centrale wijkpark geven de door infrastructuur omsloten wijk een interne kwaliteit. Indicatieve profielen van deze ruimten zijn opgenomen in Bijlage 24.
Verkeersstructuur autoverkeer
Het doorgaande verkeer wordt langs de randen van het Stationsgebied geleid. Vanuit De Maten rijdt het verkeer via een noordelijk gelegen rondweg richting de Mr. J.L.M. Niersallee en de Europa-allee. Sluipverkeer door de wijk wordt hiermee vermeden.
Het trein- en busstation, met taxiplaatsen en Kiss&Ride-voorziening, en de centraal gelegen parkeergarage zijn direct bereikbaar via de weg aan de zuidkant van het gebied. Door deze verkeerskundige opzet worden overbodige verkeersbewegingen door het plangebied voorkomen en kan het Stationsgebied een autoluw karakter krijgen.
Routes voor fietsverkeer en voetgangers
Het Stationsgebied wordt hecht verbonden met de omliggende woongebieden via een stelsel van routes voor langzaam verkeer. Alle wegen in het plangebied zijn 30 km-wegen. Fietsers rijden met het verkeer mee over de weg. De verlengde Symfonielaan en de randweg langs sportpark De Venen krijgen een breed profiel met aparte fietsstroken.
Voor bewoners van De Maten is een deels autovrije wandelroute opgenomen vanaf de bestaande brug over de zuidelijke randsloot, door het Stationsgebied, richting het station. Het huidige wandelpad tussen de Symfonielaan en de groenzone langs de N50 blijft gehandhaafd.
Groen, ecologie en water
Centraal in het Stationsgebied ligt een klein wijkpark als ruimtelijke koppeling tussen het treinstation en de winkelstraat in het zuidwesten en de Symfonielaan richting De Maten in het noordwesten. Verspreid door de wijk zijn autovrije hoven en straten opgenomen. In het noordoostelijk deel is een plantsoen opgenomen. Tussen woonwijk De Maten, sportcomplex De Venen en het Stationsgebied loopt een ecologische zone. Langs de Verlegde Niersallee ligt een brede groenzone met kleinschalige kantoorpanden en in de noord-oosthoek een middelbare school.
Woonmilieutypering
Het Stationsgebied krijgt een stedelijk karakter met een menging van functies. Het gebied grenzend aan het station wordt gekenmerkt door grotere stadsblokken met winkels, kantoren, woningen en voorzieningen. In het noordoostelijke deel ligt het accent op wonen langs bomenlanen, autovrije speelstraten en plantsoenen. Het woonmilieu in het Stationsgebied onderscheidt zich van de omringende wijken door de nadruk op stadswoningen, herenhuizen, kleinschalige appartementengebouwen, winkels met woningen erboven en eengezinswoningen.
Winkelstructuur
De winkels liggen aan twee zijden langs een winkelstraat die ruimtelijk is opgespannen tussen het stationsplein en het centrale wijkpark. Parkeren ten behoeve van winkels is gesitueerd in een geïntegreerde parkeergarage. Horecavestigingen met een terras zijn voorstelbaar bij het stationsplein en bij het centrale wijkpark.
Kantoren en voorzieningen
Aan de noordzijde, in de groenzone langs de Mr. J.L.M. Niersallee is ruimte gereserveerd voor de nieuwbouw van het Hoornbeeck College. In de plint van de bebouwing rondom de winkelstraat, stationsplein en wijkpark is ruimte bestemd voor kleinschalige voorzieningen.
Kantoren zijn voorzien in de plint van de bebouwing aan het stationsplein, in vrijstaande kantoorvilla's langs de Mr. J.L.M. Niersallee en op termijn in een bedrijfsverzamelgebouw vlak langs de spoordijk in het zuiden. In eerste instantie is deze locatie bestemd voor parkeerplaatsen ten behoeve van Park&Ride. In een latere fase is een combinatie van P&R en kantoren te realiseren. Kantoren zijn optioneel in het plan; een uitwisseling met sociaal-maatschappelijke functies is mogelijk.
Bouwhoogte
Voor het grootste deel van plangebied geldt een maximum bouwhoogte van 15 meter. Langs de rand echter naar de bestaande bebouwing toe is bewust gekozen voor een lagere maximum bouwhoogte van 10 meter om de overgang van de ene wijk naar de andere niet te abrupt te laten verlopen.
Op enkele hoekpunten in het plan is juist weer voor een hogere maximum bouwhoogte gekozen om accentpunten te benadrukken. Op twee hoekpunten wordt uitgegaan van 17 meter en op één punt van 21 meter.