Plan: | Stationsomgeving Hanzelijn |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0166.00991005-OH01 |
Tussen Lelystad en Zwolle wordt de Hanzelijn aangelegd. In december 2012 moeten de eerste treinen gaan rijden over deze nieuwe spoorverbinding. Kampen krijgt een nieuw NS-station op deze spoorlijn, te weten Kampen-Zuid. De ontwikkeling van de stationslocatie en de aanleg van de Hanzelijn inclusief station zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Als de Hanzelijn in gebruik genomen wordt, zal de bebouwing rondom het station gereed en in gebruik genomen moeten zijn.
De gemeenteraad van Kampen heeft in zijn vergadering van 26 april 2007 besloten om dit nieuwe "Stationsgebied" te ontwikkelen ten behoeve van onder meer kantoren, maatschappelijke voorzieningen, woningen en winkels. In dat besluit zijn ook de uitgangspunten voor de ontwikkeling en realisatie van het gebied vastgelegd.
Omdat de locatie tegen een infrastructurele knoop ligt (Hanzelijn en de toekomstige A50) moet dit gebied gezien worden als een nieuwe poort van Kampen. Een dynamische wijk op een toplocatie, met het accent op starters, ouderen en kleine huishoudens. Een wijk waarin ook diverse voorzieningen liggen voor de omliggende wijken zoals De Maten en Het Onderdijks.
De gemeente Kampen ontwikkelt de nieuwe wijk samen met de projectontwikkelaars Delta Lloyd Vastgoed en Rotij Planontwikkeling. Beide organisaties hebben veel ervaring met projectontwikkeling op het gebied van woningen, kantoren en voorzieningen. Atelier Quadrat heeft voor het gehele plangebied een hoogwaardig stedenbouwkundig plan gemaakt, dat financieel haalbaar is en past bij de stad Kampen en de door de raad voorgestelde randvoorwaarden.
Om de voorgenomen ontwikkeling van het plangebied planologisch-juridisch mogelijk te maken, is het voorliggende bestemmingsplan opgesteld.