Plan: | IJsselmuiden Oost |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0166.00991003-VB01 |
Het op 27 oktober 2004 in werking getreden Besluit externe veiligheid inrichtingen (verder aangeduid met Bevi) regelt hoe een gemeente of provincie moet omgaan met risico's voor mensen buiten een bedrijf als gevolg van de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen in een bedrijf. Van de ramptypes die verband houden met externe veiligheid zijn vooral ongevallen met brandbare/explosieve of giftige stoffen van belang.
Deze ongevallen kunnen nader worden onderscheiden in ongevallen met betrekking tot:
De risico's waaraan burgers in hun leefomgeving worden blootgesteld door activiteiten met gevaarlijke stoffen in inrichtingen dienen tot een aanvaardbaar minimum te worden beperkt. Daartoe zijn in het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) regels gesteld.
Bij het toekennen van bestemmingen dient onderzocht te worden:
In het kader van het aspect externe veiligheid zijn de plannen getoetst aan het Externe Veiligheidsbeleid gemeente Kampen en aan de risicokaart van de Provincie Overijssel.
Inrichtingen
In het plangebied zijn geen, qua externe veiligheid, relevante inrichtingen aanwezig.
Zwembad "Sonnenbergh" ligt zuidwestelijk van het plangebied (opslag chloorbleekloog, 1.500 liter). De risicocontour hiervan ligt buiten het plangebied.
Buisleidingen
Langs de Veilingweg ligt een hogedrukgasleiding van 8 bar. Er is een bebouwingsvrije zone van 4 meter rondom de gasleiding opgenomen in het plan.
Weg, water en spoor
Weg
De ten zuiden van Kampen gelegen rijksweg N50 is aangewezen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen (routering gevaarlijke stoffen). Deze N50 ligt op circa 3 km van het plangebied. Uit recente tellingen ten behoeve van het nog vast te stellen "Basisnet weg" naar het aantal en soort transporten met gevaarlijke stoffen die over de N50 worden vervoerd, blijkt dat er geen aanleiding is om het plaatsgebonden risico en groepsrisico nader te onderzoeken.
De gemeente Kampen heeft in 2001 een routering voor het wegvervoer van gevaarlijke stoffen vastgesteld. Hierin is bepaald dat vervoer van gevaarlijke stoffen plaatsvindt over de N50. Voor transporten ter bevoorrading van lokale bedrijven dient men in bezit te zijn van een ontheffing. Te denken valt aan het vervoer van bijvoorbeeld lpg en vuurwerk. In de nabijheid van het plangebied vindt incidenteel (met ontheffing) vervoer van gevaarlijk stoffen plaats. Er vinden geen ontwikkelingen plaats die een verandering in het plaatsgebonden en/of groepsrisico teweegbrengen.
Water
De dichtstbijzijnde vaarweg is de IJssel, die is gelegen op ca 800 meter van het plangebied. Uit het Anker-rapport "Inventarisatie van EV-risico's bij het vervoer van gevaarlijke stoffen" (2006) blijkt dat de IJssel, geen plaatsgebonden risicocontour van 10-6 heeft dat buiten de oevers reikt en dat Kampen geen (mogelijk) aandachtspunt vormt voor het groepsrisico.
In het Ontwerp Basisnet water (15-01-2008) wordt de IJssel benoemd als zogenaamde "groene vaarroute". Hier vindt weinig of geen vervoer van gevaarlijke stoffen plaats. Bij groene vaarwegen komt er geen PR 10-6 buiten de oevers. Bovendien is wegens het beperkte transport bij RO-besluiten geen groepsrisicoverantwoording nodig.
Spoor
Ten zuiden van het plangebied ligt de spoorlijn Zwolle-Kampen op een afstand van 500 meter. Dit baanvak heeft geen 10-6 plaatsgebonden risicocontour en ook in de toekomst wordt geen knelpunt voor het plaatsgebonden risico verwacht (Anker). Daarmee vormt het baanvak geen aanleiding voor een nadere beschouwing. Voor het groepsrisico wordt Kampen niet vermeld als (mogelijk) knelpunt.