a. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd de bestemmingen Verkeer - Verblijf en Groen te wijzigen in de bestemming Wonen ten behoeve van de bij de woning behorende tuin en/of te bebouwen erven, met dien verstande dat:
- de regels in de woonbestemmingen ten aanzien van aan- en uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen van toepassing zijn.
b. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd de bestemming ter plaatse van de aanduiding 'wro-zone - wijzigingsgebied 1' te wijzigen in de bestemmingen Wonen - 2, Verkeer - Verblijf en Groen, met dien verstande dat:
- ten hoogste 12 extra woningen worden gebouwd.
c. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd de bestemmingen ter plaatse van de aanduiding 'wro-zone - wijzigingsgebied 2' te wijzigen in de bestemmingen Wonen - 1, Wonen - 2, Wonen - 3, Maatschappelijk, Verkeer - Verblijf, Groen, Water en Dienstverlening met dien verstande dat:
1. het gebied ter plaatse van de aanduiding ‘wro-zone’ uitsluitend mag worden gewijzigd in de bestemming Maatschappelijk, Wonen 1, Wonen 2 en/of Wonen 3, met dien verstande dat binnen de zone ter plaatse van de aanduiding ‘milieuzone’ de bestemming ten behoeve van geluidsgevoelige, dan wel risicogevoelige functies alleen mag worden gewijzigd indien de belemmeringen op het naastgelegen bedrijventerrein daardoor niet worden vergroot;
2. ten minste 3,5 ha groen wordt gehandhaafd;
3. een maximale inspanning zal worden verricht om bij gebruikmaking van de wijzigingsbevoegdheid de geïnventariseerde waardevolle bomen zoveel mogelijk te handhaven;
4. uitsluitend dat maximum aantal woningen ter plaatse van de aanduiding ‘maximum aantal wooneenheden’ mag worden gebouwd;
5. de bouwhoogte van de gebouwen niet meer bedraagt dan 15 m;
6. de afstand van de woongebouwen tot de perceelgrenzen van bestaande woonpercelen niet minder dan 10 m bedraagt;
7. de woningen worden niet binnen de zone ter plaatse van de aanduiding ‘milieuzone – geluidgevoelige functie’ gebouwd, met dien verstande dat overige geluidgevoelige bebouwing uitsluitend binnen deze zone mag worden gebouwd, mits de bebouwing wordt voorzien is van een dove gevel;
8. in aanvulling op het bepaalde onder 6 op de gronden ter plaatse van de aanduiding ‘wro-zone’ alleen woningen binnen de zone ter plaatse van de aanduiding ‘milieuzone – geluidgevoelige functie’ mogen worden gebouwd, mits de woningen worden voorzien van een dove gevel;
9. een afweging van het groepsrisico wordt meegenomen in de beoordeling van bouwplannen en eventuele herzieningen, uitwerkingen of wijzigingen van bestemmingsplannen van kwetsbare objecten.
d. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd de bestemmingen ter plaatse van de aanduiding 'wro-zone - wijzigingsgebied 3' te wijzigen in de bestemmingen Wonen - 1, Wonen - 2, Wonen - 3, Verkeer – Verblijf en Groen, met dien verstande dat:
1. het aantal woningen (91) in het totale gebied mag worden herbouwd, met dien verstande dat binnen de huidige bestemming Groen ter plaatse van de aanduiding ‘maximum aantal wooneenheden’ dit maximum aantal woningen mag worden gebouwd;
2. de bouwhoogte die in het huidige bouwvlak ter plaatse van de aanduiding ‘maximale bouwhoogte’ is aangegeven, binnen dat bestemmingsvlak niet mag worden overschreden, met dien verstande dat de bouwhoogte van de woningen in de bestemming Groen in overeenstemming dienen te zijn met de nieuwe bestemming Wonen - 1 of Wonen - 2.
e. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd de bestemming ter plaatse van de aanduiding 'wro-zone - wijzigingsgebied 4' te wijzigen in de bestemming Wonen - 1, met dien verstande dat ten hoogste één extra woning wordt gebouwd.
f. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd de bestemmingen ter plaatse van de aanduiding 'wro-zone - wijzigingsgebied 5' te wijzigen in de bestemmingen Wonen - 1, Wonen - 2, Wonen - 3, Groen en Verkeer - Verblijf, met dien verstande dat:
ten hoogste zes extra woningen worden gebouwd;
het verzoek tot wijziging van het bestemmingsplan dient te passen in de gemeentelijke woningbouwprogrammering;
dat een adequate ontsluiting van deze percelen via de Wilhelminadwarsweg en voor de noodontsluiting via de ontsluitingsweg naar de Mensinkweg wordt gerealiseerd.
g. Bij de toepassing van de onder b tot en met f genoemde wijzigingsbevoegdheden moet rekening worden gehouden met het volgende:
1. de realisering van woningen en maatschappelijke voorzieningen mag pas plaatsvinden nadat dit uit milieuhygiënisch oogpunt verantwoord is;
2. de kwaliteit van de bodem moet worden onderzocht, waarbij moet worden aangetoond dat er, al dan niet door het nemen van saneringsmaatregelen, geen risico’s bestaan voor de volksgezondheid;
3. de mogelijke aanwezigheid van te beschermen planten en diersoorten op grond van de Flora- en faunawet en eventuele negatieve effecten die kunnen optreden voor de in het aangewezen Vogelrichtlijngebied voorkomende vogelsoorten en hun habitatten. Indien het onderzoek daartoe aanleiding geeft, zal de (bouw)werkzaamheid pas kunnen plaatsvinden nadat een ontheffing c.q. vrijstelling op grond van de Flora- en faunawet is verkregen.
h. Voordat een besluit tot wijziging wordt genomen, worden de volgende procedureregels in acht genomen:
1. het ontwerpbesluit ligt gedurende een termijn van ten minste vier weken op het gemeentehuis voor belanghebbenden ter inzage;
2. de terinzagelegging wordt vooraf bekendgemaakt op de in de gemeente gebruikelijke wijze en door publicatie in één of meer in de gemeente verschijnende dag- of nieuwsbladen;
3. de bekendmaking houdt in dat belanghebbenden gedurende de onder 1 genoemde termijn aan burgemeester en wethouders schriftelijk hun zienswijzen tegen het ontwerpbesluit kenbaar kunnen maken;
4. reclamanten worden in staat gesteld hun zienswijzen mondeling toe te lichten;
5. indien tegen het ontwerpbesluit zienswijzen zijn ingediend, wordt het besluit met redenen omkleed;
6. burgemeester en wethouders delen aan hen die zienswijzen hebben ingediend de beslissing daaromtrent mede.