Plan: | Bestemmingsplan Dedemsvaart Centrum |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0160.0000BP00170-VG01 |
Wet- en regelgeving
Externe veiligheid is een beleidsveld dat gericht is op het beheersen van risico's vanwege de productie, de opslag, de verlading, het gebruik en het transport van gevaarlijke stoffen. Sinds 1 januari 2010 moet worden voldaan aan strikte voorwaarden. Een en ander brengt met zich mee dat bij nieuwe ruimtelijke plannen een toets aan wet- en regelgeving op het gebied van externe veiligheid moet plaatsvinden. Concreet gaat het daarbij om risicovolle bedrijven, het vervoer van gevaarlijke stoffen per weg, spoor en water en het transport van gevaarlijke stoffen via buisleidingen. Voor risicovolle bedrijven is onder meer van toepassing:
Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen geldt de circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen (cRvgs). Op het transport van gevaarlijke stoffen via buisleidingen zijn het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Bevb) en de Regeling externe veiligheid buisleidingen (Revb) van toepassing.
Gemeentelijk beleid
In het rapport 'Hardenberg: bewust veilig' heeft de gemeente Hardenberg haar externe veiligheidsbeleid voor de periode 2011-2014 uitgewerkt. Daarin zijn onder meer hindercontouren van Bevi-inrichtingen aangegeven. Op 31 mei 2011 heeft de gemeente de (herziene versie van de) Opleg-Notitie externe veiligheid vastgesteld. Hierin is aangegeven hoe binnen actualiserings-plannen met externe veiligheid moet worden omgegaan. Onderhavige beheersverorde-ning volgt de systematiek van de opleg-notitie. Dit betekent: het vastleggen van de externe veiligheidssituatie en het, daar waar noodzakelijk, opnemen van regels die de ontwikkelingsmogelijkheden vastleggen.Binnen het plangebied zijn geen bedrijven gelegen die onder de werking van het Besluit externe veiligheid inrichtingen vallen (bron: Risicokaart Overijssel).
Er is wel een andere risicovolle inrichting aanwezig. Het gaat om een vuurwerkopslag aan Wisseling 19. De risicozone van deze inrichting (die onder het Vuurwerkbesluit valt) blijft binnen de perceelgrens. Er is op dit punt geen sprake is van een knelpunt. Het plangebied valt ruim buiten de effectafstand van aardgastransportleidingen (bron: Risicokaart Overijssel).
De N377, die ten noorden van het plangebied is gelegen, geldt als provinciale weg voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Voor deze weg is een QRA opgesteld in het kader van het bestemmingsplan Vechtdalcollege. Hieruit blijkt dat de weg geen plaatsgebonden risicocontour heeft en dat er op dit moment geen oriƫnterende waarden voor het groepsrisico worden overschreden. Aangezien dit bestemmingsplan conserverend van aard is en niet in nieuwe ontwikkelingen binnen het risicogebied van de weg voorziet (200 m), is er wat dit betreft geen sprake van een knelpunt.