direct naar inhoud van 3.3 Juridische vormgeving
Plan: Hardenberg Centrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0160.0000BP00169-VG01

3.3 Juridische vormgeving

3.3.1 Juridische opzet

In dit onderdeel van de toelichting wordt ingegaan op de vormgeving van de verbeelding en de regels.

De Wet ruimtelijke ordening (Wro) bevat de regeling voor de opzet en de inhoud van een bestemmingsplan. In het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) is deze regeling verder uitgewerkt.

Het bestemmingsplan bestaat uit:

  • a. een verbeelding van het bestemmingsplangebied waarin alle bestemmingen van de gronden worden aangewezen;
  • b. de regels waarin de bestemmingen worden beschreven en waarbij per bestemming het doel wordt of de doeleinden worden genoemd.

Bij het bestemmingsplan hoort een toelichting.

Dit bestemmingsplan gaat uit van de Standaard Vergelijkbare Bestemmings-Plannen 2008 (SVBP 2008). Met deze standaard worden de regels en de verbeelding zodanig opgebouwd en ingericht dat bestemmingsplannen goed met elkaar kunnen worden vergeleken.

In het voorliggende bestemmingsplan worden de begrippen uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) gehanteerd.

Het bestemmingsplan met de daarbij behorende toelichting wordt langs elektronische weg vastgelegd. Vanaf 1 januari 2010 wordt het bestemmingsplan ook in die vorm vastgesteld, tegelijk met een verbeelding van het bestemmingsplan op papier. Als de digitale en papieren verbeelding tot interpretatie-verschillen leiden, is de digitale verbeelding beslissend.

Globale regeling

De gemeente Hardenberg is evenals het voormalige Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer de mening toegedaan dat de vele voordelen van globaal bestemmen opwegen tegen de nadelen (zie paragraaf 2.1). Het is haar ervaring dat gedetailleerde bestemmingsplannen teveel vastleggen en te snel zijn verouderd. Wanneer burgers of particuliere ontwikkelaars in dergelijke gebieden met projectvoorstellen komen, blijkt vaak al snel een extra (bestemmingsplan)procedure noodzakelijk. Dit brengt kosten met zich mee en werkt vertragend, wat voor dergelijke partijen een reden kan zijn om af te haken. Juist vanwege de economische recessie is het in ieders belang dat ruimtelijke ontwikkelingen niet onnodig worden gehinderd. Daarnaast kan worden gesteld dat globale plannen over het algemeen langer houdbaar zijn en om minder herzieningsprocedures vragen. Dat scheelt tijd en geld. Verder kunnen globale plannen vaak rekenen op een groot draagvlak, omdat zij voor veel partijen mogelijkheden bieden. Er zijn dus genoeg redenen om globaal te bestemmen.

Het gemeentelijk adagium voor de vorige actualiseringsronde van bestemmingsplannen was: 'globaal waar kan, gedetailleerd waar nodig'. In die lijn zijn ook de komgebieden Heemse, Baalder/Baalderveld en Dedemsvaart opnieuw bestemd. De gemeente gaat grotendeels verder op dit spoor. Er is sprake van een aantal koerswijzigingen. Zo is het instrument 'nadere eisen' komen te vervallen, omdat er in de praktijk nooit gebruik van wordt gemaakt. Daarnaast zijn de nodige afwijkingsbevoegdheden opgenomen. Dit om snel en adequaat op de behoefte van ondernemers te kunnen inspringen. Een afwijkingsbevoegdheid kan binnen de omgevingsvergunning worden afgehandeld zodat er geen vertraging in de vergunningsprocedure hoeft op te treden. Tevens biedt het de gemeente de mogelijkheid om een nadere afweging te maken, bijvoorbeeld met het oog op dreigende overlast, verkeersveiligheid of stedenbouwkundige kwaliteit. Voor een dynamisch centrumgebied, wordt dit een passende wijze van bestemmen geacht

3.3.2 Bestemmingen

Het bestemmingsplan telt 11 bestemmingen. Er is voor deze bestemmingen gekozen op basis van de feitelijk bekende (legale) situatie, de vigerende regeling en eerdergenoemde uitgangspunten. Zoals hierboven al is benoemd wordt gebruik gemaakt van een globale regeling. Zo zijn er in de verbeelding geen bouwvlakken opgenomen. Wel is in een aantal gevallen een bebouwingspercentage opgenomen en een afstand tot de perceelgrens. Ook mogen de gebouwen de rooilijn, die door burgemeester en wethouders wordt aangegeven, niet overschrijden.

Centrum

Het kernwinkelgebied heeft de bestemming Centrum gekregen. Voor de begrenzing van dit gebied is voornamelijk uitgegaan van het beleid dat met het Masterplan is ingezet. De gemeente kiest daarbij voor een compact en vitaal centrum met uiteenlopende functies die elkaar kunnen versterken. Binnen de bestemming Centrum worden uitsluitend typische centrumfuncties, zoals detailhandel, dienstverlening met een baliefunctie (voor zover reeds bestaand), lichte horeca en wonen op verdieping toegestaan. Het toestaan van overige functies, zoals wonen op de begane grond, zwaardere horeca, volumineuze detailhandel en bedrijven, vragen om een nadere afweging. Hierom zijn deze functies uitsluitend toegestaan bij afwijking van het bestemmingsplan. Het aantal woningen mag alleen toenemen bij binnenplanse afwijking van het bestemmingsplan indien dit in overeenstemming is met het gemeentelijk woonbeleid of vanwege veranderde marktomstandigheden en/of het voorkomen van leegstand.

Gemengd

De gemeente wil detailhandel graag concentreren in het kernwinkelgebied, om deze reden is binnen de bestemming Gemengd uitsluitend bestaande detailhandel toegestaan, voorzien van een aanduiding in de verbeelding. Ook ten aanzien van horeca en maatschappelijk geldt dat deze functies uitsluitend zijn toegestaan daar waar de gronden voorzien zijn van een dergelijke aanduiding.

Binnen deze bestemming zijn de verschillende functies (kantoren, (dienstverlenende)bedrijven en wonen) in principe uitwisselbaar. Het aantal woningen mag alleen toenemen bij binnenplanse afwijking van het bestemmingsplan indien dit in overeenstemming is met het gemeentelijk woonbeleid of vanwege veranderde marktomstandigheden en/of het voorkomen van leegstand.

Groen

De gronden met de bestemming Groen zijn in hoofdzaak bestemd voor groenvoorzieningen en voor waterhuishoudkundige voorzieningen. Daarnaast zijn wegen, parkeervoorzieningen en andere verblijfsvoorzieningen toegestaan binnen deze bestemming.

Horeca

Horecagelegenheden die zijn gelegen buiten het kernwinkelgebied zijn bestemd als Horeca. Binnen deze bestemming zijn horecabedrijven categorie 1 en 2 toegestaan, hetgeen inhoudt dat onder meer restaurants, hotels en cafés worden toegestaan. Daarnaast is een bar-dancing aanwezig in het plangebied ('Lage Doelen'), deze wordt specifiek toegestaan door middel van een aanduiding 'horeca tot en met horecacategorie 3'.

Maatschappelijk

De gronden binnen de bestemming Maatschappelijk zijn bestemd voor religie, verenigingsleven, cultuur, onderwijs, opvoeding, recreatie, gezondheidszorg, bejaardenzorg of zorg en opvang voor andere doelgroepen en andere openbare en bijzondere voorzieningen en dienstverlening.

Maatschappelijk - Begraafplaats

In het plangebied zijn twee begraafplaatsen gelegen ('Mulopad'), welke beide de bestemming Maatschappelijk - Begraafplaats hebben gekregen.

Verkeer

De hoofdwegen in het plangebied zijn bestemd als Verkeer. De overige wegen zijn binnen de gebiedsbestemmingen opgenomen.

Woongebied

Het grootste deel van het plangebied is bestemd als Woongebied, een ruime bestemming waarbinnen zowel het wonen en het verkeer als de groenvoorzieningen zijn begrepen.
Binnen deze bestemming is ook een mogelijkheid opgenomen om bijzondere woonvormen toe te staan. Toestemming hiervoor is afhankelijk van de effecten op de omgeving. Dit zal in een omgevingsvergunning worden mee gewogen. Eventuele maatregelen ter voorkoming van nadelige ruimtelijke gevolgen worden bij verlening van een vergunning als vereiste opgenomen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het voorkomen van geluid- en/of parkeeroverlast.

Archeologie

Ter bescherming van de archeologische verwachtingswaarden zijn dubbelbestemmingen opgenomen. Binnen deze bestemmingen geldt dat niet zonder meer gebouwd mag worden en ook is een omgevingsvergunningverplichting opgenomen voor het uitvoeren van bepaalde werken, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden.

Aanduiding geluidzone - industrie

In de verbeelding is de aanduiding 'geluidzone - industrie' opgenomen voor het gedeelte van het bedrijventerrein Bruchterweg-Nieuwe Haven waarvoor door de gemeente (op basis van artikel 40 van de Wet geluidhinder) een zone is vastgesteld. Binnen deze zone zijn geen nieuwe woningen of andere geluidsgevoelige gebouwen toegestaan. Bij omgevingsvergunning kan hiervan worden afgeweken indien wordt voldaan aan de geldende voorkeursgrenswaarde, dan wel voor de geluidsgevoelige bebouwing een hogere grenswaarde is verkregen.

Bijgebouwenregeling

De huidige bijgebouwenregeling van de gemeente is te beperkend gebleken. Om deze reden is in dit plan een nieuwe bijgebouwenregeling opgenomen, waarbij vooral meer ruimte is geboden aan de hoogte van de bijgebouwen.

Overige regelingen

In de Beleidsregel kleinschalige bedrijfsactiviteiten aan huis heeft de gemeente aangegeven welke vormen van bedrijvigheid in de woonomgeving zijn toegestaan. De gemeente stelt dat bepaalde beroepen en bedrijven aan huis bijdragen aan een verlevendiging van woongebieden. Uiteraard moet daarbij worden voorkomen dat er hinder ontstaat. De aard, omvang en intensiteit van de bedrijfsfunctie moeten verenigbaar zijn met de woonfunctie, waarbij het wonen duidelijk de hoofdfunctie dient te blijven. Zo heeft de gemeente strikte criteria geformuleerd op het gebied van:

  • ondergeschiktheid aan de woonbestemming;
  • toegestane milieucategorie;
  • hinder/overlast;
  • verkeer en parkeren;
  • opslag en stalling;
  • hoofdverblijf;
  • publieke karakter.

De beleidsregel is vertaald in de regels van dit bestemmingsplan en is te raadplegen op de gemeentelijke website.