Plan: | Buitengebied Gramsbergen, locatie de Vaart 12 te Ane |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0160.0000BP00027-VG02 |
De voorgenomen ontwikkeling zal leiden tot extra verkeersbewegingen. Daarnaast dient te worden voorzien in voldoende parkeergelegenheid. Hieronder is aangegeven hoeveel verkeersbewegingen de activiteiten opleveren en of wordt voorzien in voldoende parkeergelegenheid.
Om een goede inschatting van het aantal verkeersbewegingen te kunnen doen is allereerst het worst-case scenario inzichtelijk gemaakt. Het betreft een scenario waarbij ervan wordt uitgegaan dat alle activiteiten elke dag plaats vinden. Echter is een worst-case scenario niet realistisch. In de praktijk zal zo'n situatie zich niet of nauwelijks voordoen. Daarom is op basis van het worst-case scenario een realistisch scenario van de verkeersbewegingen gemaakt. Aan de hand hiervan is onderzocht of wordt voorzien in voldoen in voldoende parkeergelegenheid.
De resultaten van het worst-case-scenario zijn opgenomen in Bijlage 4.
Verkeersbewegingen
Uit het worst-case scenario blijkt dat wanneer alle activiteiten plaats vinden, dit zal leiden tot 88 verkeersbewegingen. Hieronder is het realistische scenario weergeven.
Tabel 4.2: Verkeersbewegingen
Activiteiten | Aantal verkeers- bewegingen (worst-case) | Uitgangspunt verkeersbewegingen realistisch scenario (aankomst en vertrek) | Aantal verkeers-bewegingen per dag |
Bed and breakfast | 6 | Bezetting 28%, elk 1/5 deel is wandelaar | 2 |
Vergaderruimte | 30 | 15 personen x 2 ritten per dag. Alleen op werkdagen, bezetting 28% op jaarbasis, 72 dagen per jaar. | 30 |
Vrijwilligers | 4 | 2 vrijwilligers per dag x 2 ritten per dag | 4 |
Leveranciers | 2 | Elke werkdag 1 leverancier | 2 |
Bedrijfsritten | 2 | Elke dag 1 bedrijfsrit | 2 |
Bezoek zorgbehoevenden | 16 | Elke dag 3 bezoekers voor 8 zorgbehoevenden | 6 |
Zorgverleners | 12 | 2 zorgverlener op 3 momenten van de dag x 2 ritten | 12 |
Horeca | 8 | 2 bezoekers x 2 ritten per dag, 2 wandelaars. | 4 |
Winkeltje/museum | 4 | 1 bezoekers x 2 ritten per dag, 1 wandelaar | 2 |
TOTAAL | 64 |
Voor de bed and breakfast en vergaderruimte zijn bezettingsgraden gehanteerd. De bed and breakfast kent een bezettingsgraad van 28% per jaar, dit is gebaseerd op een rapport over deze voorziening. De vergaderruimte kent een bezettingsgraad van circa 28% per jaar. Dit percentage is gebaseerd op een soortgelijke vergaderlocatie in Twente, hier heeft contact over plaats gevonden.
De totale toename van de intensiteit is, verkeerskundig gezien, gering (60 – 100 mvt/etmaal). Dit geldt zowel voor het 'worst-case'-scenario als het realistische scenario. Bovendien vinden de aankomsten en vertrekken verspreid over de gehele dag plaats. Wanneer wordt uitgegaan van een 'spitsuurintensiteit' van 10% van de etmaalintensiteit, betreft het slechts 6 tot 10 auto's per (spits)uur.
De omliggende wegen en het kruispunt kunnen de toename van de verkeersbewegingen verwerken, zonder dat dit tot gevaarlijke situaties leidt. Dit geldt zowel voor het 'worst-case'-scenario als het realistische scenario. Het kruispunt is namelijk duurzaam veilig vorm gegeven en ligt in een 30 km-zone. Dit geldt tevens voor De Steeghe.
Hiermee is aangetoond dat de toename van de verkeersbewegingen geen problemen opleveren voor de omliggende wegen.
Parkeren
Als gevolg van de verkeerstoename is inzichtelijk gemaakt hoeveel parkeergelegenheid op het terrein aanwezig is.
Voor de verkeersbewegingen geldt dat de aankomsten en vertrekken verspreid over de dag plaatsvinden. Voor sommige functies en/of activiteiten is overdag parkeergelegenheid noodzakelijk, voor andere alleen 's avonds en 's nachts. Hierdoor kunnen de parkeerplaatsen gecombineerd worden gebruikt.
In onderstaande tabel is aangegeven welke parkeernormen gelden voor de functies en activiteiten. Tevens is per activiteit aangegeven wat het uitgangspunt is voor de parkeernorm.
Tabel 4.3: Parkeerbehoefte
Activiteiten | Parkeernorm | Overdag / 's avonds en/of 's nachts | Benodigde parkeerplaatsen |
Bed and breakfast | CROW geeft aan 0,5 – 1,5 pp per kamer (hotel, niet stedelijk) | 's Avonds en 's nachts. Overdag zijn gasten buiten het terrein met auto. | 2 's avonds en 's nachts |
Vergaderruimte | 75% parkeerplaats voor 15 bezoekers, 25% rijdt mee | Overdag | 12 overdag |
Vrijwilligers | 2 parkeerplaatsen voor 2 vrijwilligers. | Overdag | 2 overdag |
Leveranciers | Geen parkeerplaats noodzakelijk, verblijf is kort. | - | - |
Bedrijfsritten | Parkeren vindt plaats op bestaande parkeergelegenheid, nieuwe parkeerplaats niet noodzakelijk | - | - |
Bezoek zorgbehoevenden | 3 parkeerplaatsen voor 3 bezoekers. | Op werkdagen 's avonds of in het weekend overdag. | 3 's avonds op werkdagen en overdag in het weekend |
Zorgverleners | 2 parkeerplaatsen voor 2 zorgverleners | Overdag, 's avonds en 's nachts. | 2 overdag, 's avonds en 's nachts |
Horeca | 1 parkeerplaats, bezoekers zullen verspreid op de dag komen. | Overdag | 1 parkeerplaats |
Winkeltje/museum | 1 parkeerplaats | Overdag | 1 parkeerplaats |
Uit bovenstaande tabel blijkt dat overdag op werkdagen 18 parkeerplaatsen noodzakelijk zijn, in het weekend zijn dit er 9. 's Avonds en 's nachts zijn er tijdens werkdagen 7 parkeerplaatsen noodzakelijk, in het weekend zijn dit er 4.
De maximale benodigde parkeergelegenheid is 18. Op het terrein is een parkeerterrein voorzien voor 12 parkeerplaatsen. Voor de overige 6 auto's hoeven geen extra parkeerplaatsen te worden aangelegd, aangezien deze auto's kunnen parkeren tussen de bomen en rondom de boerderij. Alle parkeergelegenheid wordt op eigen terrein gerealiseerd.
Hiermee is aangetoond dat wordt voorzien in voldoende parkeergelegenheid.