Plan: | Bestemmingsplan Dedemsvaart |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0160.0000BP00007-VG02 |
Inrichtingen
Binnen of in de directe nabijheid van het plangebied zijn enkele risicovolle bedrijven aanwezig waarvan enkele onder de werking van het Besluit externe veiligheid (Bevi) vallen (bron: Risicokaart Overijssel en 'Hardenberg: bewust veilig'). Het gaat om de volgende inrichtingen5:
De voor het plangebied relevante hindercontouren zijn in de verbeelding overgenomen. Het betreft hierbij de contouren van de aanwezige lpg-tankstations. In de regels zijn aan de gebieden die binnen de hindercontouren liggen, beperkingen gesteld om hinder of gevaar te voorkomen.
De contouren van de inrichtingen die niet onder het Bevi vallen, zijn niet opgenomen in de verbeelding. Bij nieuwe ontwikkelingen dient echter wel rekening te worden gehouden met deze contouren (geen kwetsbare objecten binnen deze contouren).
Naast de hindercontouren (plaatsgebonden risico) is ook het groepsrisico van belang bij externe veiligheid. Het plangebied ligt binnen de invloedssfeer van de voorgenoemde lpg-tankstations. Met oog op het groepsrisico geldt in dit geval een verantwoordingsplicht waarvan onder meer een risicoberekening deel uitmaakt. Voor de vier lpg-tankstations zijn in het verleden reeds berekeningen uitgevoerd. Dit naar aanleiding van actualisaties van de vergunningen, respectievelijk nieuwe vergunning van de lpg-tankstations.
In deze gevallen is het groepsrisico berekend met de rekentool LPG groepsrisico berekeningsmodule. In al de vier situaties, waarbij gebruik is gemaakt van de actuele populatiegegevens in 2008/2009 blijft het groepsrisico beneden de oriënterende waarde.
In verband met het nieuwe bestemmingsplan Bransveen in Dedemsvaart is bovendien een QRA opgesteld om de consequenties van het lpg-tankstation aan de Stegerensallee 1 te berekenen en vast te stellen of het gewenste woningbouwplan binnen het invloedsgebied van lpg-vulpunt en lpg-reservoir haalbaar zou zijn. Ook met de voorgestelde planopzet blijft het groepsrisico beneden de oriënterende waarde (Rapport: Externe veiligheidsonderzoek LPG-tankstation en verantwoordingsplicht Bransveen - Ontwikkeling plangebied Bransveen te Dedemsvaart, projectnr. 188771, revisie 02, 25 juni 2009).
Ten slotte wordt opgemerkt dat de gemeente de Opleg-Notitie externe veiligheid heeft laten opstellen. Hierin is aangegeven hoe binnen actualiseringsplannen met externe veiligheid moet worden omgegaan. Onderhavig bestemmingsplan volgt de systematiek van de opleg-notitie. Dit betekent: het vastleggen van de externe veiligheidssituatie en het, daar waar noodzakelijk, opnemen van regels die de ontwikkelingsmogelijkheden vastleggen.
Vervoer van gevaarlijke stoffen
De bijlagenkaarten bij het verkeersbesluit, nummer: 2004/EPLA/77531, geven een overzicht van rijkswegen en provinciale en gemeentelijke wegen die zijn aangewezen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Binnen het plangebied gaat het om de volgende wegen:
De N377 die ten noorden van het plangebied is gelegen, geldt als provinciale weg voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.
Voor deze weg is een QRA opgesteld in het kader van het bestemmingsplan Vechtdalcollege6. Hieruit blijkt dat deze weg geen plaatsgebonden risicocontour heeft en dat de oriënterende waarde voor het groepsrisico niet wordt overschreden.
Aangezien onderhavig bestemmingsplan conserverend van aard is en niet in nieuwe ontwikkelingen binnen het risicogebied van de weg voorziet, is er wat dit betreft geen sprake van een knelpunt.
Buisleidingen
Ook buisleidingen waardoor gevaarlijke stoffen worden getransporteerd, zijn aanwezig in de gemeente Hardenberg. Ook nabij Dedemsvaart liggen enkele risicovolle buisleidingen. Aan de zuidoostzijde van het plangebied ligt een leidingbundel van de Gasunie met vier aardgastransportleidingen (A-605-KR, A-519-KR, A-516-KR en A-619-KR). De leiding heeft een belemmeringenstrook van 5 m en de plaatsgebonden risicocontour ligt hier niet buiten. De grootste afstand van het invloedsgebied bedraagt circa 535 m (druk 66,2 bar en diameter 48 inch). De afstand tussen de leiding en het dichtstbijzijnde deel van het plangebied bedraagt circa 100 m.
Ook ten westen van de kern liggen aardgastransportleidingen. Deze liggen echter op een dusdanig grote afstand dat het plangebied buiten de invloedssfeer van deze leidingen ligt.
Het plangebied valt voor een deel binnen het invloedsgebied van de zuidoostelijk gelegen leidingbundel. Bij nieuwe ontwikkelingen in dit gebied waarbij de personendichtheid toeneemt, dient een toets aan het groepsrisico plaats te vinden.