Plan: | Bestemmingsplan Balkbrug |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0160.0000BP00006-VG01 |
Actualisering
De gemeente Hardenberg is, zoals genoemd, op dit moment bezig om alle vigerende bestemmingsplannen te herzien. Op deze manier zal de gemeente op korte termijn zijn voorzien van actuele bestemmingsplannen voor haar gehele grondgebied. Belangrijke beleidsdocumenten zijn in dit verband de notitie 'Urgentie en fasering' en het rapport 'Een gemeentelijke standaard' (zie inleiding).
Welstandsnota
De gemeente Hardenberg beschikt over twee welstandsnota's. De welstandsnota 'Hardenberg voor altijd mooi' is vastgesteld in de gemeenteraadsvergadering van 26 september 2002 en heeft met name betrekking op het buitengebied. Voor de dorpen is de welstandsnota 'Visie op beeldkwaliteit' van toepassing. Op 1 januari 2012 is de welstandsnota 'Visie op beeldkwaliteit' in werking getreden waarmee regels zijn vastgesteld ter bevordering en het bereiken van beeldkwaliteit. Hierbij wordt, waar het er toe doet, gestuurd en waar dat kan worden regels losgelaten. De gemeente wil met deze nota initiatiefnemers uitdagen plannen te ontwikkelen die de ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid ten goede komen. De welstandsnota dient ook als toetsingskader voor concrete bouwplannen.
Omdat het plangebied betrekking heeft op het dorp Balkbrug is voor het onderhavig bestemmingsplan de nota 'Visie op beeldkwaliteit' relevant. Slechts een klein deel van het plangebied valt onder de welstandsnota 'Hardenberg voor altijd mooi'.
Uit de welstandsnota 'Visie op beeldkwaliteit' blijkt dat een deel van de kern Balkbrug als welstandsvrij is aangemerkt (beschermingsniveau 0, laag). Het gaat dan vooral om woon- en werkgebieden die 'niet typerend' zijn voor de gemeente. Hier zal de ruimtelijke kwaliteitssturing alleen nog door instrumenten als het bestemmingsplan plaatsvinden en is het beleid vooral gericht op het handhaven van de aanwezige basiskwaliteit. Er vindt geen welstandsbegeleiding of –beoordeling plaats. De gemeente heeft besloten voor dit welstandsvrije gebied geen beeldkwaliteitseisen in dit bestemmingsplan op te nemen. Dit wordt niet noodzakelijk geacht, omdat het in belangrijke mate om bestaand gebied gaat.
Daarnaast geldt voor de (historische) invalswegen het beschermingsniveau 1 (midden) en voor de (historische) kern (beschermde dorpsgezicht) beschermingsniveau 2 (hoog). Binnen het beschermingsniveau 1 ligt het accent ligt op het handhaven en respecteren van kenmerkende karakteristieken. De beoordeling is dan vooral gericht op het handhaven en versterken van de specifieke gebiedskwaliteiten. Het beschermingsniveau 2 omvat de gebieden met bijzondere cultuurhistorische, landschappelijke, stedenbouwkundige of architectonische karakteristieken, in dit geval een gedeelte van Ommerschans. Nieuwe ingrepen zullen met extra aandacht en zorg worden beoordeeld. De inzet van welstand betreft hier een intensieve vorm van planbegeleiding naast het bestemmingsplan en het beleid is er op gericht om dit beeld te handhaven en te versterken. Alle beoordelingsaspecten tot in het detail maken onderdeel uit van de advisering.
Toekomstvisie
In de Toekomstvisie gemeente Hardenberg 2004-2019 (subtitel: 'Hardenberg stapt stevig op de toekomst af', vastgesteld 27 mei 2004) en de uitwerking daarvan in het Meerjarenprogramma (10 november 2005) wordt ingezet op versterking van vier gemeentelijke kwaliteiten: “de onderlinge betrokkenheid, de prettige woonomgeving, de ondernemerszin en de groene ruimte”. Deze visie geeft voor de grote kernen aan dat woningbouw kan worden ingezet om het draagvlak voor de voorzieningen en de bevolking op peil te houden. Voorzieningen op het gebied van onderwijs en zorg kunnen op extra ondersteuning van de gemeente rekenen, omdat zij hieraan een groot publiek belang toekent.
Woonplan
In het Woonplan 2008-2012 (8 januari 2008) heeft de gemeente haar woonbeleid voor de korte en lange termijn verwoord. De nadruk ligt op de kwaliteit van de woningvoorraad, zoals ook de ondertitel duidelijk maakt: 'Duurzaam wonen in Hardenberg'.
De volgende beleidsdoelen worden nagestreefd.
Om de leefbaarheid op peil te houden streeft de gemeente naar een gedifferentieerde leeftijdsopbouw van de bevolking. Vanwege dit streven wordt met name ingezet op de huisvesting van jongeren, starters en vermogende mensen.
De diversiteit aan woningzoekenden is zeer groot. De gemeente zet zich in om in te kunnen spelen op de kwalitatieve woonvraag van de verschillende doelgroepen, zoals hulpbehoevenden, mensen met lagere inkomens et cetera.
De gemeente Hardenberg wil haar bijdrage leveren om de Kyoto-doelstellingen te halen. Op de langere termijn wordt gestreefd naar een klimaatneutrale gemeente. Een belangrijke bijdrage hierin is gelegen in de kwaliteit van de woningvoorraad binnen de gemeente.
Het is zaak om nog meer de regie te nemen op de programmering en segmentering van de toekomstige woningbouwopgave. Een belangrijk accent hierin is gelegen in het ruimte bieden voor meer keuzevrijheid voor de woningzoekenden in de vorm van vrije kavels en (collectief) particulier opdrachtgeverschap.
In het woonplan is aangegeven dat binnen de 'grotere kernen' ofwel Bergentheim, Gramsbergen, Slagharen en Balkbrug jaarlijks in totaal 60 woningen gebouwd mogen horen. Dat betekent gemiddeld zo'n 15 woningen per kern. In het woonplan zijn deze aantallen uitgewerkt naar woningtype en prijsklasse.
Duurzaam Hardenberg
De gemeente streeft naar energieneutraliteit. Hiermee wordt bedoeld dat alle energie die binnen de gemeentegrenzen wordt gebruikt in de gemeente zelf of in de regio duurzaam wordt opgewekt. Concreet wil de gemeente in 2014 minimaal 10% energie hebben bespaard en 10% meer duurzame energie per jaar hebben gerealiseerd. Dit doet de gemeente Hardenberg in stappen van 2,5% per jaar. Onderdeel van dit duurzaamheidsbeleid is een maatregelenpakket voor bestaande bouwwerken en nieuwbouw. Zo krijgen woningeigenaren bijvoorbeeld een energieadvies van de gemeente of van een adviseur om thuis energie te besparen. Ook bij de gesprekken die de gemeente voert over de uitgifte van kavels is duurzaamheid een vast onderdeel. Voor overige maatregelen op dit beleidsterrein wordt verwezen naar de gemeentelijke website.
Detailhandelsstructuurvisie
De gemeenteraad heeft op 21 december 2004 een detailhandelsstructuurvisie vastgesteld. Deze visie geeft antwoord op de volgende vraag: 'Hoe kan het economisch voorzieningenniveau in de diverse kernen binnen Hardenberg zodanig worden versterkt, dat de consument in een hoogwaardig, aantrekkelijk en leefbaar winkelgebied zijn aankopen kan doen?'.
Aan Balkbrug is in de structuurvisie een lokaal verzorgende functie toebedeeld. De kern heeft volgens de gemeente voldoende draagvlak voor een basispakket aan dagelijkse winkels. Onder dit basispakket wordt verstaan een fullservice supermarkt, aangevuld met enkele specialisten zoals een slager, een bakker, een drogist, een bloemist en een slijter; winkels die zich richten op de dagelijkse aankopen van de eigen bevolking. Voor niet-dagelijkse winkels lijkt beperkt ruimte te zijn. Ten slotte bestaan er ook kansen om in te spelen op het toerisme.
Overig beleid
In hoofdstuk 5 wordt ingegaan op de Bijgebouwenregeling, de Beleidsregel kleinschalige bedrijvigheid aan huis en de Beleidsregel binnen- en buitenplanse afwijkingen Wabo.
Het gemeentelijk beleid inzake onder andere archeologie en externe veiligheid komt bij de toets aan wet- en regelgeving in hoofdstuk 4 aan bod.
Afwijkingsbevoegdheid
Het bevoegd gezag kan bij een omgevingsvergunning afwijken ten behoeve van projecten van tijdelijke aard en voor bepaalde planologische 'kruimelgevallen'. Hiervan is een lijst opgenomen in het Besluit algemene bepalingen omgevingsrecht (Bor) (artikel 4 bijlage II). Het aantal mogelijkheden om middels een omgevingsvergunning af te wijken, is dus beperkt.
In de Algemene Plaatselijke Verordening is bepaald dat in die gevallen waarin bij het opstellen van een bestemmingsplan nadrukkelijk aandacht is geschonken aan het vellen van houtopstanden of indien een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden in het plan is opgenomen, geen omgevingsvergunning voor het kappen op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening is vereist. Voor waardevolle beplanting is een omgevingsvergunningstelsel (voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden) opgenomen. Voor deze specifieke beplanting is geen omgevingsvergunning voor het kappen op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening vereist. Voor het eventueel kappen van de overige bomen binnen het plangebied blijft nog steeds een omgevingsvergunning op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening vereist.