Plan: | Bestemmingsplan Centrum Haaksbergen, 2013 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0158.BP1098-0002 |
Verkeer
De bereikbaarheid en leefbaarheid van het centrum zijn belangrijke aspecten voor Haaksbergen. Om de balans hierin te vinden zijn een wegencategoriseringsplan en een gemeentelijk verkeersveiligheidsplan opgesteld. In het wegencategoriseringsplan is vastgelegd dat er wegen met een verkeersfunctie zijn en wegen met een verblijfs- of erffunctie. De wegen die de centrumring vormen hebben een verkeersfunctie net als de aanvoerwegen (uitvalswegen naar omliggende kernen). De overige wegen hebben een verblijfsfunctie. Het langzame verkeer kan van alle wegen gebruik maken of er zijn eigen (fiets)voorzieningen.
Verkeersveiligheid
Daar waar menging tussen gemotoriseerd- en langzaam verkeer is, dient voldoende aandacht te zijn voor de verkeersveiligheid. Het winkelerf en de centrumring dienen extra aandacht hiervoor te krijgen. Het landelijke verkeersveiligheidsprogramma Duurzaam Veilig wordt dan ook gevolgd. Grotendeels is dit al doorgevoerd.
Openbaar vervoer
Het busstation is gelegen in het centrum. Hierdoor is de belangrijkste voorziening van het openbaar vervoer voor het gehele gebied goed (te voet) bereikbaar. Alleen het westelijke deel van de centrumring maakt geen onderdeel uit van een busroute. Alle andere delen wel, waardoor ook daar nog bushaltes te vinden zijn. Het centrum is goed ontsloten door het openbaar vervoer.
Verkeersgeneratie
Alle aanwezige functies generen verkeer. Dit verkeersaanbod kan door het huidige wegenstelsel opgevangen worden. Bij nieuwe ontwikkelingen zal altijd een beoordeling plaats moeten vinden of het omliggende wegennet geschikt is. Er is voldoende marge binnen het huidige verkeerssysteem om beperkte vernieuwingen op te vangen. Van congestie is binnen Haaksbergen geen sprake.
Parkeren
Onderdeel van het ruimtebeslag in het centrum van Haaksbergen is het parkeren. Iedere activiteit als wonen, werken en winkelen roept een bepaalde parkeervraag op. Afhankelijk van de functie of activiteit zal deze getoetst worden aan het vigerende parkeerbeleidsplan. In dit plan wordt voor de parkeervraag verwezen naar de richtlijnen van de CROW. Het centrum voor regelgeving in de weg- en waterbouw.
In het parkeerbeleidsplan is ook vastgelegd welk parkeerregime waar van kracht is. In het centrum kan vrij geparkeerd worden, is er parkeerschijfzone (blauwe zone) en is betaald parkeren van kracht