Plan: | Buitengebied, partiële herziening Kolenbranderweg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0158.BP1068-0004 |
De provincie Overijssel heeft op 1 juli 2009 de Omgevingsvisie Overijssel vastgesteld: een vervolg op het Streekplan Overijssel 2000+. Leidende thema's zijn duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit. Een belangrijk aspect in de Omgevingsvisie is de “Catalogus Gebiedskenmerken”. Dit is een document waarin voor de verschillende lagen en landschapstypen mogelijke ontwikkelingsrichtingen worden aangegeven. Kenmerken van het landschap, ontwikkelingen, de ambitie en de sturing worden weergegeven. Gedachten over ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid en de ambities en keuzes die daaruit voortvloeien, leiden tot een zestal ontwikkelingsperspectieven:
Haaksbergen heeft in de provinciale Omgevingsvisie het perspectief "dorpen en kernen als veelzijdig leefmilieu"gekregen. Op de ontwikkelingsperspectievenkaart ligt het tracé van de Kolenbranderweg in het perspectief van "buitengebied veelzijdige gebruiksruimte". De ontwikkeling van de Kolenbranderweg past hiermee binnen het kader van de provinciale ontwikkelingsperpectieven.
De studie "Verkenningen aansluitingen Haaksbergen op Rijksweg N18 (2008)" heeft als basis gediend voor regionale overheden om samen te pleiten voor een aansluiting op de N18 nabij Stepelo. Om deze verplaatsing van een aansluiting op een rijksweg mogelijk te maken moet dit zijn onderzocht volgens de richtlijnen voor het Milieueffectrapport. Om hier aan te voldoen is in juli 2009 een aanvulling op de Trajectnota/MER voor de N18 uitgebracht, waarin voor alle varianten een aansluiting ter plaatse van de Kolenbranderweg is onderzocht. De bevindingen uit deze nota komen overeen met de conclusie uit de studie "Verkenningen aansluitingen Haaksbergen op Rijksweg N18". Met deze aanvullende informatie als onderlegger hebben de ministers van Verkeer en Waterstaat en de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu in oktober 2009 hun gezamenlijk standpunt naar buiten gebracht. Onderdeel van dit standpunt is het realiseren van een aansluiting op de Kolenbranderweg. Hierna een nadere toelichting op de studie die is uitgevoerd.
In de studie "Verkenning aansluiting Haaksbergen op Rijksweg N18" (2008) zijn drie aansluitingsvarianten onderzocht:
Bij de afweging tussen de varianten gaat het om twee uitgangspunten:
De Stepelo-variant is het alternatief die de hierboven beschreven uitgangspunten het best combineert. In dit alternatief wordt de aansluiting Haaksbergen gerealiseerd ten oosten van de Hengelosestraat (tussen de Stepelerveldweg en de Kolenbranderweg). Via het zuidelijk gedeelte van de Kolenbranderweg wordt de relatie gelegd naar de 'interne ring' (Noordsingel) van Haaksbergen.
De variant Stepelo is een goed alternatief omdat:
Samenvattend biedt de variant 'Stepelo' enerzijds kansen om de ruimtelijke ontwikkelingen in Haaksbergen direct te ontsluiten op de Rijksweg N18, terwijl anderzijds een sterke groei van het verkeer op de N739 wordt tegengegaan door het bieden van minder rechtstreekse routes (N18 – Hengelo) en een optimale doorstroming op de N18.
Onderdeel van deze ontwikkeling is het opwaarderen van de Kolenbranderweg tot een gebiedsontsluitingsweg met een aansluiting op de N18 zoals met dit bestemmingsplan mogelijk wordt gemaakt. Met de verbreding van de Kolenbranderweg zal de capaciteit van deze weg worden uitgebreid en zal de ontsluiting op een veilige wijze plaats kunnen vinden.