Plan: | Buitengebied, partiële herziening Kolenbranderweg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0158.BP1068-0004 |
Ten noorden van de kern Haaksbergen wordt in de nabije toekomst de nieuwe N18 aangelegd. Daarnaast wordt ten noorden van bedrijventerrein Stepelo het bedrijventerrein Stepelerveld ontwikkeld.
Haaksbergen zal via de Kolenbranderweg worden aangesloten op de N18 en het toekomstige bedrijventerrein Stepelerveld krijgt een ontsluiting op de Kolenbranderweg. Op basis van deze ontwikkelingsperspectieven is het noodzakelijk dat de Kolenbranderweg wordt aangepast om de toenemende verkeersstroom door deze ontwikkelingen op te kunnen vangen.
De gemeente Haaksbergen is voornemens het wegprofiel van de Kolenbranderweg te verbreden ten op opzichte van de huidige situatie, gecombineerd met de aanleg van een vrijliggend tweerichtingenfietspad.
Met de aansluiting op de toekomstige N18 is het deel van de Kolenbranderweg, gelegen tussen de N18 en de Noordsingel aan te merken als een gebiedsontsluitingsweg. Deze verbinding is straks de ontsluiting van de kern Haaksbergen op de N18. Door middel van een ovonde (een ovale rotonde) wordt deze weg op de Noordsingel aangesloten.
Deze ontwikkeling wordt mogelijk gemaakt door voor het totale profiel (weg, fietspad en bermsloten) de bestemming “verkeer“ toe te kennen. Aan oostzijde van de huidige Kolenbranderweg zullen zoveel mogelijk de bestaande slootgrens en de kadastrale grenzen worden gehanteerd. Aan de noordzijde zal het nieuwe profiel westelijk worden uitgebreid en aan de zuidzijde zal het nieuwe profiel oostelijk worden uitgebreid.
Het plan zal zo goed mogelijk in het bestaande landschap worden ingepast. Hiertoe is aan de westzijde van de Kolenbranderweg een zone met landschappelijke inpassing opgenomen. Deze zone biedt de mogelijkheid de aanpassingen aan de Kolenbranderweg goed in te passen in de omgeving.
Ten zuiden van de Hazenweg en de aansluiting met het toekomstig bedrijventerrein Stepelerveld is de bestemmingsplangrens verbreed ten opzichte van het overige deel van het tracé. Via een wijzigingsbevoegdheid zal hier in de toekomst de aansluiting met het bedrijventerrein Stepelerveld kunnen worden gerealiseerd. De aansluiting die nodig is om het nieuwe bedrijventerrein Stepelerveld te ontsluiten kan via een wijzigingsbevoegdheid worden geregeld. Aan de zuidzijde van deze aansluiting zal een langzaamverkeersverbinding met het bedrijventerrein worden gerealiseerd. Deze verbinding is bestemd voor fietsers en bromfietsers. Landbouwverkeer gaat over de hoofdweg.
De Kolenbranderweg krijgt een maximaal toegestane snelheid van 50 km/uur, zodat de weg ook voor landbouwverkeer geschikt is. Een aparte ventweg is daarom niet noodzakelijk. Het oversteken van de Noordsingel is overzichtelijk door een dubbele oversteek te voorzien die op geringe afstand aan de oostzijde van de ovonde komt te liggen. Deze oversteek wordt op deze plek gesitueerd, omdat de snelheid van het gemotoriseerde verkeer hier nog lager ligt dan de maximaal toegestane snelheid van 50 km/uur.
afbeelding 4.1 Visualisatie Kolenbranderweg
De Kolenbranderweg zal landschappelijk gezien goed worden ingepast in de omgeving. De visualisatie geeft hiervan een indruk. Waarschijnlijk wordt langs de hele Kolenbranderweg openbare verlichting geplaatst.