direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Strootsweg 340 en 340a
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0153.BP20136-0003

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding voor het wijzigingsplan

Het onderhavige wijzigingsplan maakt geen nieuwe ontwikkeling mogelijk. De betreffende percelen aan de Strootsweg 340 en 340a hebben in het vigerende bestemmingsplan een bedrijfsbestemming. De bebouwing (woning en voormalig kantoor) op het perceel aan de Strootsweg 340 staat niet (meer) ten dienste van de bedrijfsbestemming. De bestemming voor dit perceel zal gewijzigd worden in een woonbestemming zoals dat in het voorheen geldende bestemmingsplan ook aan de orde was. Het bedrijfsgebouw aan de Strootsweg 340a zal de bedrijfsbestemming behouden en het bouwvlak wordt aangepast tot om de bestaande bebouwing waarbij vastgelegd zal worden dat het toevoegen van een bedrijfswoning niet is toegestaan. Er is sprake van het herstellen van de planologische situatie zoals die eerder aan de orde was met daarbij een actualisatie op basis van het feitelijke gebruik van de gronden.

1.2 Ligging en begrenzing plangebied

Het gebied waarop het wijzigingsplan Strootsweg 340 en 340a ” betrekking heeft wordt globaal begrensd door de Veldgeuverweg in het noorden, de Auke Vleerstraat in het oosten, de Strootsweg in het zuiden en de Twekkelerweg in het westen en ligt in het stadsdeel West.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.BP20136-0003_0001.png"

1.3 Geldende juridische regelingen

Het gebied valt onder het bestemmingsplan “Buitengebied Noordwest”, dat op 9-11-2015 is vastgesteld door de gemeenteraad van Enschede.

Het gehele perceel heeft daarin de bestemming "Bedrijf". De voor "Bedrijf" bestemde gronden zijn bestemd voor bedrijven, die zijn genoemd in de categorieën 1 en 2 uit de hoofdgroep Bedrijven van de bij deze regels behorende lijst van bedrijfstypen (bijlage 1), met uitzondering van: garagebedrijven, risicovolle inrichtingen, vuurwerkbedrijven, geluidzoneringsplichtige inrichtingen en benzineservicestations. Daarnaast is er een bedrijfswoning toegestaan. De gebiedsaanduidingen "Stadsrandzone", "Bodemdalingsgebied" en "Archeologisch onderzoeksgebied b" zijn van toepassing.

1.3.1 Paraplubestemmingsplannen

Daarnaast gelden de (paraplu)bestemmingsplannen "Parkeren Enschede" (11-3-2019), "Cultuurhistorie" (6-2-2017), "Buitengebied zonnepanelen" (2-7-2018) en "Bedrijven met milieuzones (vuurwerk, risicovol, geluid) (18-11-2014).

Cultuurhistorie

Dit "paraplu"bestemmingsplan is vastgesteld op 6 februari 2017. Het plan geldt als een aanvulling op alle geldende bestemmingsplannen binnen het plangebied van bestemmingsplan "Cultuurhistorie". Het plangebied van voorliggend plan valt daar binnen. Het plangebied valt geheel binnen de gebiedsaanduiding 'overige zone - cultuurhistorie'. Er zijn echter geen gebouwen aangeduid als 'karakteristiek'. Er zijn daarom geen regels doorvertaald in voorliggend wijzigingsplan. De werking van het bestemmingsplan "Cultuurhistorie" vervalt met de inwerkingtreding van voorliggend wijzigingsplan voor het plangebied.

Buitengebied zonnepanelen

Dit 'paraplu'bestemmingsplan is vastgesteld op 2 juli 2018 en maakt het mogelijk om in het plangebied zonnepanelen op het maaiveld te plaatsen. Het is niet wenselijk om in het plangebied van voorliggend plan zomaar zonnepanelen toe te staan. De regels voor zonnepanelen zijn daarom niet opgenomen in voorliggend plan. De werking van het bestemmingsplan "Buitengebied zonnepanelen" vervalt met de inwerkingtreding van voorliggend wijzigingsplan voor het plangebied.

Bedrijven met milieuzones (vuurwerk, risico, geluid)

Dit "paraplu'bestemmingsplan is vastgesteld op 18 november 2014 en bevat regels voor de opslag en verkoop van vuurwerk, risicovolle inrichtingen en geluidszoneringsplichtige inrichtingen. Onderhavige gronden hebben de aanduiding 'vuurwerk uitgesloten' en 'risicovolle inrichtingen uitgesloten'. Dit is doorvertaald in de regels van het onderhavige wijzigingsplan. De werking van het bestemmingsplan "Bedrijven met milieuzones (vuurwerk, risico, geluid)" vervalt met de inwerkingtreding van voorliggend wijzigingsplan voor het plangebied.

Parkeren Enschede

Dit "paraplu" bestemmingsplan dat is vastgesteld op 11 maart 2019, zorgt ervoor dat de beleidsregel 'Parkeernormennota Enschede 2017' van toepassing is op (bijna) de hele gemeente, waaronder het plangebied. De relevante regels zijn doorvertaald in voorliggend plan. De werking van het bestemmingsplan "Parkeren Enschede" vervalt met de in werkingtreding van voorliggend wijzigingsplan voor het plangebied.

1.4 Adviezen, vooroverleg en procedure

Adviezen en participatie

Voorafgaand aan het in procedure brengen van een bestemmingsplan worden binnen het plangebied werkzame erkende wijkorganen betrokken. Dit is geen wettelijke procedurestap, maar een binnen de gemeente Enschede gehanteerde werkwijze.

Het plan is door de gemeente aan de Vereniging Behoud Twekkelo (VBT) voorgelegd en er heeft telefonisch onderhoud plaatsgevonden. De VBT heeft positief gereageerd op de nieuwe planologisch situatie.

De directe buren zijn geïnformeerd door de initiatiefnemer en deze hebben ook positief gereageerd.

Vooroverleg

In het Bro is voorgeschreven (artikel 3.1.1) dat burgemeester en wethouders voorafgaand aan het in procedure brengen van een nieuw bestemmingsplan overleg moeten plegen met de besturen van eventueel betrokken andere gemeenten, het waterschap, de provincie en relevante diensten van het Rijk.

Van het wettelijke vooroverleg met Rijk en provincie kan in de praktijk in veel gevallen worden afgezien. De provincie Overijssel en het Rijk hebben beleid vastgesteld, waarin is bepaald dat zij een bestemmingsplan alleen nog voor vooroverleg willen ontvangen, indien dat bestemmingsplan ontwikkelingen mogelijk maakt die raken aan bepaalde ruimtelijke belangen van de provincie of het Rijk.

Het wijzigingsplan Strootsweg 340 en 340a ” maakt geen ontwikkelingen mogelijk waarbij ruimtelijke belangen van andere gemeenten, het waterschap Vechtstromen, de provincie Overijssel of het Rijk in het geding zijn. Daarom is voor dit plan afgezien van het plegen van vooroverleg.

Procedure

Vooraankondiging

Burgemeester en wethouders moeten burgers en anderen informeren over het voornemen een bestemmingsplan voor te bereiden op verzoek van een derde of uit eigen beweging. Dat voornemen wordt gepubliceerd in het gemeentelijk huis-aan-huisblad en op internet. In Enschede wordt geen gelegenheid geboden om zienswijzen hieromtrent naar voren te brengen (artikel 1.3.1 Bro).

In dit geval is het voornemen om een nieuw wijzigingsplan genaamd: Strootsweg 340 en 340a ” in voorbereiding te nemen op 29 november 2023 gepubliceerd in het gemeentelijk blad “Huis aan Huis" en op de website van de gemeente Enschede.

Terinzagelegging ontwerpplan

In de Wro staat dat op de procedure van een bestemmingsplan de uniforme openbare voorbereidingsprocedure uit afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is. Aangezien het een wijzigingsbevoegdheid van het college van Burgemeester en wethouders (B&W) betreft, zoals is vastgelegd in het bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest" betekent dit dat het ontwerp van een wijzigingsplan gedurende een periode van zes weken ter inzage moet worden gelegd. Deze terinzagelegging biedt iedereen de mogelijkheid om gedurende die periode zienswijzen naar voren te brengen bij het college van B&W. Die terinzagelegging wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad, het gemeentelijk blad "Huis aan Huis" en langs “elektronische weg”, dus internet.

De aankondiging van de terinzagelegging van dit ontwerpwijzigingsplan Strootsweg 340 en 340a ” en de mogelijkheid om tijdens die periode een zienswijze naar voren te brengen wordt gepubliceerd in "Huis aan Huis", op de website van de gemeente Enschede en in het Gemeenteblad.

Zienswijzen

Het ontwerpwijzigingsplan heeft voor een periode van 6 weken ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn zijn er geen zienswijzen ingediend.

Rechtsbescherming

Na vaststelling van het wijzigingsplan door het college van Burgemeester en wethouders staat voor indieners van zienswijzen en belanghebbenden nog de mogelijkheid open om bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State beroep in te stellen tegen het bestemmingsplan.

Hoofdstuk 2 Planbeschrijving

2.1 Het plan

Het onderhavige wijzigingsplan maakt geen nieuwe ontwikkeling mogelijk. De bebouwing (woning en voormalig kantoor) op het perceel aan de Strootsweg 340 staat niet (meer) ten dienste van de bedrijfsbestemming. De bestemming voor dit perceel zal gewijzigd worden in een woonbestemming zoals dat in het voorheen geldende bestemmingsplan "Buitengebied 1996" ook aan de orde was. Het perceel aan de Strootsweg 340a zal de bedrijfsbestemming behouden en het bouwvlak wordt aangepast tot om de bestaande bebouwing waarbij vastgelegd zal worden dat het toevoegen van een bedrijfswoning niet is toegestaan. Hieronder volgt de planologische situatie voor het perceel aan de Strootsweg 340/340a (plangebied) op chronologische volgorde.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.BP20136-0003_0002.png"  afbeelding "i_NL.IMRO.0153.BP20136-0003_0003.png"

'oude' bestemmingsplan "Buitengebied 1996" met een bedrijfsbestemming en een woonbestemming

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.BP20136-0003_0004.png"

vigerende bestemmingsplan "Buitengebied Noordwest" (2014) met enkel een bedrijfsbestemming waarbij de woonbestemming is vastgelegd als bedrijfswoning.

afbeelding "i_NL.IMRO.0153.BP20136-0003_0005.png"

nieuwe verbeelding onderhavig wijzigingsplan.

2.2 Behoefte en beleid

Er is sprake van het herstellen van de planologische situatie zoals die eerder aan de orde was met daarbij een actualisatie op basis van het feitelijke gebruik van de gronden. In het geldende bestemmingsplan is de aanwezige burgerwoning bestemd als bedrijfswoning. Dit zal teruggedraaid worden. Er worden geen extra bouw- of gebruiksmogelijkheden toegestaan binnen het plangebied. Er wordt teruggegaan naar de planologische situatie zoals die eerder ook aanwezig was waarbij de bebouwingsmogelijkheden van de bedrijfsbestemming beperkt worden door het verkleinen van de bestemming en het bouwvlak. Er is geen specifiek beleid hiervoor aan de orde. Dit kan niet gezien worden als een ontwikkeling. Een toetsing aan Rijks-, provinciaal of gemeentelijk beleid is daarom niet van toepassing.

Hoofdstuk 3 Omgevingsaspecten

3.1 Toetsing aan de relevante omgevingsaspecten

Deze paragraaf gaat enkel in op de milieuaspecten die mogelijk relevant zijn voor de beoogde ontwikkeling.

Aangezien het hier een herstelplan betreft en de planologische situatie zoals die voorheen ook gold wederom wordt vastgelegd zonder dat er extra bouw- of gebruiksmogelijkheden worden toegestaan binnen het plangebied, is een uitgebreide toetsing aan alle omgevingsaspecten niet aan de orde. Er vindt een verkleining van de bedrijfsbestemming en het bijbehorende bouwvlak plaats en de woonbestemming wordt vergroot met een stuk tuin, zonder uitbreiding van het aantal woningen. Er hoeft enkel ingegaan te worden op het aspect 'bedrijfs- en milieuzonering' om aan te tonen dat de vastgelegde planologische situatie geen nadelige gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering en dat er sprake is van een goed woon- en leefklimaat voor de woning.

3.1.1 Milieuhinder van bedrijven en voorzieningen

In het kader van een goede ruimtelijke ordening is nagegaan of er bestaande bedrijfsactiviteiten en voorzieningen rondom het plangebied van het wijzigingsplan "Strootsweg 340 en 340a" aanwezig zijn, die van invloed kunnen zijn op het woon- en leefklimaat in het plangebied. Daarbij is gekeken naar de potentiële milieubelasting van deze bedrijfsactiviteiten en voorzieningen. De milieubelasting en de bijbehorende hindercontouren worden bepaald door verschillende ruimtelijk relevante milieuaspecten, zoals geur, stof, geluid en gevaar. in zijn algemeenheid kan gesteld worden dat er sprake is van een gemengd gebied aangezien er in de directe omgeving een drukke verkeersweg (Auke Vleerstraat) en het bedrijventerrein Havengebied gelege zijn.

Milieuhinder van bedrijfsactiviteiten binnen het plangebied voor woningen in en rondom het plangebied

In het voorgaande bestemmingsplan hadden de gronden de bestemmingen Bedrijf en Wonen. Binnen de bedrijfsbestemming was destijds een bedrijf categorie 3 (timmerwerkplaats) aanwezig. Deze planologische situatie zal opnieuw worden vastgelegd. In het verleden gingen deze beide functies goed samen zonder dat er hinder van elkaar ondervonden werd. In het vigerende en in het onderhavige bestemmingsplan is de bedrijfscategorie afgeschaald naar een catergorie 2 bedrijf gezien het feitelijke gebruik van het gebouw als groothandel met magazijn en kantoorruimte (kabelimport bedrijf).

De bedrijven en voorzieningen die het wijzigingsplan "Strootsweg 340 en 340a" beoogt planologisch mogelijk te maken zijn zodanig weinig milieubelastend voor hun omgeving, dat deze in- en/of aanpandig aan woningen kunnen worden uitgevoerd. Het gaat daarbij om bedrijfsmatige activiteiten met een milieucategorie van maximaal 2 en deze zijn vergelijkbaar met de uitoefening van een beroep of bedrijf aan huis. Er kan aangegeven worden dat, gezien de afstand tussen de woning en het bedrijf in het plangebied, er sprake is van een goed woon- en leefklimaat voor de woning. Dit is bevestigd door de bewoners van de woning.

Ten aanzien van de dichtsbijzijnde woning van derden (Strootsweg 336) kan aangegeven worden dat de afstand van de woning tot de bestemming "Bedrijf" vergroot wordt. De afstand van het bouwvlak van de woning aan de Strootsweg 336 tot aan het bouwvlak van het bedrijf aan de Strootsweg 340a is in de huidige situatie 14 meter en zal door middel van het onderhavige bestemmingsplan vergoot worden naar 24 meter. Het voormalige kantoor (dichtsbijzijnde bedrijfsgebouw) van het bedrijf zal planologisch als bijgebouw bij de woning bestemd worden. Ook zal het bouwvlak van het bedrijf verkleind worden. Dit komt ten goede van het woon- en leefklimaat van de woning waar al sprake was van een goed woon- en leefklimaat.

Middels bovenstaande onderbouwing kan er gemotiveerd afgeweken worden van de normafstanden voor zover die aan de orde zijn. Het betreft hier een feitelijke situatie zoals die al jarenlang aan de orde is. Planologisch is dit in het verleden vastgelegd en het onderhavige wijzigingsplan legt deze situatie wederom vast. Zoals aangegeven is enkel lichte bedrijvigheid mogelijk welke passend is in een woonomgeving.

Milieuhinder van bestaande bedrijfsactiviteiten rondom het plangebied voor woningen in het plangebied

Binnen een straal van circa 100 meter rondom het plangebied zijn geen andere bedrijven aanwezig. Er is derhalve geen sprake van enige beïnvloeding van feitelijke (bedrijfs)activiteiten op het woon- en leefklimaat van de woning in het plangebied.

Conclusie milieuhinder bedrijven en voorzieningen

Op basis van het bovenstaande kan worden geconcludeerd dat er uit oogpunt van milieuhinder van bedrijven en voorzieningen geen belemmering is voor de uitvoerbaarheid van het wijzigingsplan.

3.2 Economische Uitvoerbaarheid

Aangezien de feitelijke gebruikssituatie planologisch wordt vastgelegd, zoals die eerder geldig was, zonder het toevoegen van extra bebouwings- en gebruiksmogelijkheden, wordt verwacht dat hier geen financiële gevolgen aan de orde zijn. De kosten voor de planologische procedure worden gedragen door de gemeente aangezien het hier een herstelplan betreft.

Gelet op het bovenstaande kan worden gesteld dat het kostenverhaal voldoende is verzekerd en de economische uitvoerbaarheid van het nu voorliggende bestemmingsplan voldoende is aangetoond.