direct naar inhoud van 7.4.6 Infrastructuur
Plan: Structuurvisie kernen Dalfsen
Status: vastgesteld
Plantype: structuurvisie
IMRO-idn: NL.IMRO.0148.SkernenDlfs-vs01
7.4.6 Infrastructuur

N377

De N 377 ligt parallel aan de N 340 en vormt een belangrijke verbinding tussen Hasselt, A28-Lichtmis en Coevorden. In het verleden is aangegeven dat wanneer de N 340 zou worden ingericht als stroomweg, de N 377 zou worden afgewaardeerd tot gebiedsontsluitingsweg. Deze gedachte is bij het combinatiealternatief van de N340, dat in het najaar van 2009 is vastgesteld, losgelaten. Er is een sterke relatie aanwezig is tussen (de inrichting van) de N 340 en de N 377 en een volledige afwaardering tot 80 km/uur zou een (te) grote verschuiving de verkeersstroom van de N377 naar de N340 betekenen. Bij het combinatiealternatief is daarom als uitgangspunt aangehouden dat de N 377 haar huidig snelheidsregime behoudt met delen waar 100 km/uur geldt. De 100 km/uur trajectdelen van de N 377 zijn op dit moment echter niet conform het handboek Wegontwerp als een 100 km weg ingericht. Een meer duurzaam veilige inrichting van de N377, rekening houdend met handhaving van de huidige verschillen in snelheidsregime, wordt als afzonderlijk project door de provincie uitgewerkt. De traverse Nieuwleusen wordt hierin ook beschouwd.

N758

De N758 (Westeinde) is een essentiƫle verbinding van Nieuwleusen met Dalfsen en Zwolle. Er zijn op dit moment geen plannen bekend voor de N758.

Burg. Backxlaan

De verkeersstructuur van Nieuwleusen is opgebouwd uit een raster. De Burg. Backxlaan vervult hierin de belangrijkste schakel en vormt de verbinding met het omliggende wegennet. Dit betekent dat de weg een relatief hoge verkeersintensiteit kent. De weg is met name in het middengedeelte goed afgestemd op de afwikkeling van dit vele verkeer. Aan de noord- en zuidzijde van de kern Nieuwleusen conflicteren de hoge verkeersintensiteiten echter met de wegomgeving, de verblijfs- en winkelfunctie. Subjectieve en objectieve verkeersonveiligheid zijn hiervan het gevolg. Om de problemen in de toekomst te beperken moet worden gestreefd naar een afname van de verkeersintensiteit op het noordelijke en zuidelijke deel van de Burg. Backxlaan. Met name het doorgaande verkeer dat een alternatief heeft in de vorm van de Jagtlusterallee (=verkeersader) dient te worden geweerd. Daarnaast dient waar mogelijk het externe verkeer te worden omgeleid via meer geschikte routes.

Doortrekken Prinses Beatrixlaan

De huidige en geplande ontwikkelingen tot circa 2015 maken het niet noodzakelijk dat een nieuwe verbinding wordt aangelegd tussen de Prinses Beatrixlaan en de Jagtlusterallee. De aangegeven hoofdstructuur biedt voldoende capaciteit om het verkeer af te wikkelen. Bij een mogelijk verdere westelijke uitbreiding van de kern zal een verbinding tussen de Prinses Beatrixlaan en de Jagtlusterallee waarschijnlijk wel noodzakelijk zijn, om de wegen in de bestaande verblijfsgebieden (binnen en buiten de bebouwde kom) te ontlasten en om de nieuwe woongebieden goed te ontsluiten.

Voor de toekomstvisie op het gebied van fietsen, voetgangers en openbaar vervoer wordt verwezen naar het Gemeentelijke Verkeers- en vervoersplan dat in 2009 geactualiseerd is.