direct naar inhoud van 6.4.6 Infrastructuur
Plan: Structuurvisie kernen Dalfsen
Status: vastgesteld
Plantype: structuurvisie
IMRO-idn: NL.IMRO.0148.SkernenDlfs-vs01
6.4.6 Infrastructuur

N348

De N348 Raalte-Ommen is nu nog als gebiedsontsluitingsweg ingericht (een weg met gelijkvloerse kruisingen, bedoeld om landelijk of stedelijk gebied te ontsluiten). De beoogde functie van de N348 Raalte-Ommen op lange termijn is een stroomweg. De snelheid van een regionale stroomweg is 100 km/uur. Voor het verhogen van de verkeersveiligheid moet de inrichting van de N348 worden aangepast.

De provincie heeft begin 2008 een verkennende studie afgerond naar de verkeersveiligheid op de N348 tussen Ommen en Raalte (rapport 'Veiligheid voorop'). In de Verkenning zijn zowel de aansluiting in Lemelerveld als de oversteken en inrichting van het hele traject meegenomen. De gemeente Dalfsen is door de provincie als gesprekspartner betrokken bij dit project, omdat veranderingen op de N348 ook gevolgen hebben op het onderliggend (gemeentelijk) wegennet.

Om de aansluiting van Lemelerveld op de provinciale weg N348 te verbeteren, komen drie varianten in aanmerking:

  • 1. middenvariant: huidige aansluiting veiliger maken;
  • 2. noord-middenvariant: huidige aansluiting veiliger maken en een nieuwe noordelijke aansluiting;
  • 3. noord-zuidvariant: nieuwe aansluitingen aan noord- en zuidzijde (zuidzijde alleen aansluiten op bedrijventerrein); de huidige aansluiting verdwijnt.

De optie aan de zuidkant komt qua toekomstvastheid iets beter uit de bus, omdat hier meer ruimte is voor een aansluiting die past in het eindbeeld van een stroomweg 100 km/uur. Ook is een zuidelijke ontsluiting van belang voor de verbetering van de ontsluiting van het bedrijventerrein van Lemelerveld.

Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben inmiddels een besluit genomen over de gefaseerde verbetering van de N 348. De provinciale weg N 348 krijgt aan de noord- en aan de zuidkant van Lemelerveld twee gelijkvloerse aansluitingen. De aansluitingen worden voorzien van verkeerslichten. Om de geluidsoverlast in het centrum van Lemelerveld te beperken wordt bij Lemelerveld een maximum snelheid van 70 km/uur ingevoerd. Gelijktijdig wordt de huidige centrumaansluiting opgeheven. Deze oplossing voor de aansluiting bij Lemelerveld past bij het streven van provincie en gemeente om de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren en bij een gefaseerde inrichting van de N 348 als een regionale stroomweg. Provinciale Staten moeten nog een definitief besluit nemen.
De voorgestelde oplossing biedt zicht op een uitbreiding van het bedrijventerrein in Lemelerveld, om ruimte te creƫren voor met name lokale ondernemers. Bij de uitwerking van deze plannen zal aandacht worden besteed aan ruimtelijke kwaliteit en landschappelijk inpassing, overeenkomstig de uitgangspunten in het provinciaal omgevingsbeleid.

Voor de toekomstvisie op het gebied van fietsen, voetgangers en openbaar vervoer wordt verwezen naar het Gemeentelijke Verkeers- en vervoersplan dat in 2009 geactualiseerd is.