Plan: | Structuurvisie kernen Dalfsen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | structuurvisie |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0148.SkernenDlfs-vs01 |
Aan de zuidwestzijde van Lemelerveld is het industrieterrein 't Febriek gevestigd. Het bedrijventerrein ligt geklemd tussen de N348 en het Overijssels Kanaal.Het terrein heeft een bruto oppervlakte van circa 14 ha (netto: 11 ha). Op het bedrijventerrein zijn bedrijven gevestigd tot milieucategorie 4.1. 't Febriek wordt getypeerd als een gemengd bedrijventerrein dat sinds 1999 volledig is uitgegeven. Op 't Febriek komt verschillende typen bedrijvigheid voor, zowel in aard als omvang. Transportbedrijf Tielbeke is in ruimtegebruik het grootste bedrijf (4 ha, wat neer komt op 28% van het totale oppervlak van het bedrijventerrein). Verder zijn ondermeer autobedrijven, bouwbedrijven, een ICT- en automatiseringsbedrijf en een woonwinkel gevestigd. De directe omgeving van 't Febriek is aan de zuidelijke en westelijke zijde agrarisch gebied, het buitengebied van Dalfsen. Direct ten noorden van 't Febriek ligt een woonwijk. De oostkant van het bedrijventerrein grenst aan de N348 aangrenzende woningbouw.
't Febriek is ontsloten door de Deventerweg/Ommerweg (N348, provinciale weg) en de Lemelerveldseweg (richting N35 naar Zwolle). De Handelsweg vormt de ontsluiting van de bedrijfskavels op het zuidelijk deel van het bedrijventerrein. Langs de Parallelweg staan naast bedrijfsgebouwen hoofdzakelijk woningen. Dit zijn veelal bedrijfswoningen behorend bij het bedrijf dat op het achterterrein is gevestigd. Voor autoverkeer is de bereikbaarheid van 't Febriek redelijk goed. Op de Lemelerveldseweg wordt vrachtverkeer ontmoedigd, maar deze wordt desondanks hiervoor gebruikt.
Voor het terrein is een Kwaliteitsscan Bedrijventerreinen (Sterrenkwalificatie van 't Febriek in Lemelerveld, DHV, juli 2009) uitgevoerd. In deze scan krijgt het terrein een sterrenkwalificatie van 0 sterren. Dit wordt hoofdzakelijk bepaald doordat de wegenstructuur niet voldoet aan de wensen van de gebruikers en deze is daarmee niet passend voor het terrein.
De ontsluiting is eenzijdig (alleen aan de noordzijde) en verre van ideaal gezien de vele (ook nachtelijke) transportbewegingen van met name Tielbeke Transport. De geluidsnormen begrenzen bovendien de verdere groei van transportbewegingen vanaf 't Febriek.
Door het verbeteren van de wegenstructuur kan op het terrein al een kwaliteitssprong van 0 naar 2 sterren wordt behaald.
Andere ruimtelijke verbeterpunten die worden genoemd zijn: