Plan: | Recreatieterreinen en recreatiewoningen gemeente Dalfsen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0148.RterwngDlfs-vs02 |
De Provincie Overijssel heeft de N340 als 'stroomweg' aangewezen. Hieronder wordt verstaan dat dit wegtype verplaatsingen over langere afstand mogelijk maakt op een zo snel mogelijke manier. Dit betekent dat de weg zal worden opgewaardeerd naar een 100 km/u weg, met mogelijk inhaalstroken en bij voorkeur een beperkt aantal veilig vormgegeven aansluitingen. Deze opwaardering komt de bereikbaarheid en verkeersveiligheid ten goede.
GS heeft voor het Combinatiealternatief als tracé voor de N 340/N48 Zwolle - Ommen - Arriërveld gekozen. Bij het Combinatiealternatief gaat het om een autoweg met vier (2x2) en deels met twee (2x1) rijstroken, die vanaf Zwolle tot Ankum een nieuw noordelijk tracé volgt met 2x2 rijstroken. Daar sluit de weg weer aan op het huidige tracé van de N 340 tot aan Varsen (2x1 of 2x2 tot Koesteeg en verder 2x1 tot Varsen) en gaat dan (2x2) via de N48 naar de aansluiting op de omleiding Ommen (N36).
Het Ontwerp Provinciaal Inpassingsplan (PIP) dat deze opwaardering regelt heeft in het najaar van 2011 ter visie gelegen. Het PIP gaat uit van de voorkeursvariant (het Combinatiealternatief). Bij deze voorkeursvariant is een akoestisch onderzoek naar de gevolgen voor het wegverkeerslawaai uitgevoerd. De (recreatie)woningen op het complex de Wildbaan zijn in dit akoestisch onderzoek weggenomen.
Op 't Holt 2 (woonbestemming) is in het onderzoek beschouwd als een recreatiewoning die een geluidgevoelige bestemming is.
Op 't Holt 4, 6, 8 en 10, de Hekmansweg 4,8 en 18 en de Hessenweg 119, 121, 123, 127, 129, 131, 133, 135, 137, 139, 141, 149, 151, 155, 159 en 163 (recreatiewoning met aanduiding permanente bewoning) zijn ook beschouwd als geluidsgevoelige bestemming.
Uit de uitgevoerde berekeningen blijkt overigens dat voor al deze (recreatie)woningen geldt dat ook in de toekomst wordt voldaan aan de eisen uit de Wet geluidhinder. De geluidsbelasting neemt toe, maar dit wordt gecompenseerd door het toepassen van ZOAB. Er hoeven geen woningen gesaneerd te worden.
Voor de woningen aan de Hessenweg 2 en 4 geldt dat ze in het onderzoek zijn aangemerkt als 'niet-afgehandelde saneringswoningen'. Dit houdt in dat ze in 1986 al een hogere geluidsbelasting dan 60 dB(A) hadden. Voor deze woningen is nog geen hogere grenswaarde vastgesteld.
Het akoestisch onderzoek van de provincie is als Bijlage 2 Akoestisch onderzoek N340 opgenomen.