direct naar inhoud van 4.6 Externe veiligheid
Plan: Buitengebied Gemeente Dalfsen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0148.BgemDalfsen-vs01

4.6 Externe veiligheid

4.6.1 Inrichtingen

In het plangebied liggen 3 bedrijven aanwezig waar gevaarlijke stoffen zijn opgeslagen en die in meer of minder mate een belemmering opleveren voor hun omgeving. Het betreft inrichtingen die onder het Bevi vallen. Het onderstaande overzicht geeft de Bevi-inrichtingen weer.

  • Autobedrijf Lindeboom, Vossersteeg 99 in Dalfsen
  • Garage Ten Have, Weerdhuisweg 11 in Lemelerveld
  • Tankstation Westdal, Westeinde 92 in Nieuwleusen

Binnen de gemeente zijn geen niet-categoriale Bevi-inrichtingen aanwezig.

Plaatsgebonden risico LPG-tankstations

Voor de genoemde LPG-tankstations gelden voor het plaatsgebonden risico (10-6) de volgende contouren: LPG vulpunt 45 meter, LPG reservoir 25 meter, LPG afleverzuil 15 meter.

  • 1. LPG tankstation Lindeboom, Vossersteeg 99 in Dalfsen

Bij Autobedrijf Lindeboom staan er geen woningen binnen de contour en zijn er geen PR knelpunten.

  • 2. LPG tankstation Ten Have, Weerdhuisweg 11 Lemelerveld

Bij Garage Ten Have in Lemelerveld zijn is de woningen aan de Weerdhuisweg 13 en 13a binnen de 45 meter van het LPG vulpunt. Weerdhuisweg 13 en 13a zijn bedrijfswoningen die behoren bij de inrichting (de garage) waardoor dit geen knelpunt is.

  • 3. LPG tanstation Westdal, Westeinde 92 Nieuwleusen

Bij Westdal in Nieuwleusen liggen binnen de 45 meter van het LPG-vulpunt de woningen Westeinde 39, 88 en 92a. Westeinde 88 is een agrarische bedrijfswoning en zijn daarmee beperkt kwetsbaar. De andere 2 woningen zijn burgerwoningen.

Op basis van artikel 2 vijfde lid van de Revi wordt de mogelijkheid geboden om bij de vaststelling van een bestemmingsplan aan dat bestemmingsplan of in de milieuvergunning zodanige voorschriften zijn verbonden dat er wel binnen drie jaar aan de geldende afstanden kan worden voldaan, deze objecten toch positief te bestemmen.

De doorzet van LPG voor het tankstation Westdal is vanwege het moeten voldoen aan de PR 10-6 contour in de milieuvergunning begrenst tot 500 m3. Uitgangspunt hierbij was dat de woning Westeinde 92a op 34 meter van het vulpunt is gelegen. In tabel 2a bijlage 1 Revi is voor bestaande situaties met een doorzet tot 500 m3 de 10-6 contour gelegen op 25 meter voor een doorzet tot 1000 m3 is deze gesteld op 35 meter. Met de doorzet tot 500 m3 kan dus wel aan de afstanden van tabel 2a bijlage 1 Revi worden voldaan.

In de aanpassing van het besluit LPG tankstations milieubeheer in de Nederlandse wetgeving mogen geen voorschriften voor verplichting van hittewerende bekleding opgenomen worden. Er mag daardoor niet direct meer op vooruitgelopen op deze wijziging: De staatssecretaris van Infrastructuur en milieu, mevrouw W.J. Mansveld heeft in haar brief van 14 februari 2013 aan de Tweede kamer het volgende aangegeven:

“Voor het beperkt aantal bestaande LPG tankstations die nu niet aan de grotere afstanden kunnen voldoen wordt een oplossing voorbereid via bestaande milieuregelgeving of anderszins, rekening houdend met het feit dat in de praktijk de Nederlandse LPG tankwagens al zijn voorzien van hittewerende bekleding. Hiermee wordt een onnodige sanering voorkomen. In de praktijk voldoen dus nagenoeg alle LPG-tankstations aan de veiligheidsnormen.”

Nu de doorzet van het tankstation om te voldoen aan de PR 10-6 contour te voldoen al is beperkt tot 500 m3 in de milieuvergunning en de minister heeft aangekondigd een oplossing voor te bereiden is voldoende aannemelijk dat binnen drie jaar aan de geldende afstanden kan worden voldaan in deze situatie. Indien de wetgeving zich toch anders ontwikkeld worden er binnen de drie jaar termijn maatregelen genomen om toch aan de normen te gaan voldoen of de situatie te saneren.

Om te zorgen dat binnen de geldende 45 meter van het vulpunt, binnen de termijn, niet meer kwetsbare objecten komen, of dat bestaande kwetsbare objecten dichter bij het vulpunt komen handhaven wij de veiligheidszone-lpg in dit bestemmingsplan op deze locatie wel op 45 meter.

Verantwoording Groepsrisico LPG tankstations

De toelichting bij het bestemmingsplan geeft ruimte voor de verantwoording van het groepsrisico waarbij ook andere dan ruimtelijke aspecten aan orde mogen komen. Bij de verantwoording van het groepsrisico gaat het om het geheel van maatregelen, die niet los van elkaar kunnen worden gezien. Voor LPG-tankstations geldt een invloedsgebied van 150 meter. Omdat dit een bestemmingsplan betreft in het kader van actualisering worden er geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Hierdoor wordt bij de verantwoording groepsrisico uitsluitend gekeken naar het invloedsgebied. Voor de bestrijdbaarheid speelt naast het invloedsgebied ook het effectgebied een grote rol. Dat maakt de zone voor de brandweer voor de effectieve inzet van middelen en materieel inzichtelijk, waarmee zoveel mogelijk slachtoffers geholpen kunnen worden.

Mogelijk scenario

Het worst case scenario is een incident met een 23 ton LPG-tankwagen waarbij brand de tankwagen aanstraalt. Vanwege oplopende temperaturen neemt de druk in de tank toe. Binnen circa 20 minuten bezwijkt de tank en leidt het vrijkomen en het ontsteken van de inhoud tot overdruk effecten en een grote vuurbal, een BLEVE. De kans op een BLEVE als gevolg van een incident met een LPG-tankwagen is klein.

Thema's

Voor de verantwoording van het (groeps)risico wordt gekeken naar de thema's personendichtheid, bereikbaarheid, bestrijdbaarheid en zelfredzaamheid.

Met personendichtheid wordt in beeld gebracht het aantal personen dat woont en/of werkt binnen het wettelijke invloedsgebied van 150 meter. Daarnaast is er vanuit de hulpverlening (Veiligheidsregio) de wens om het gebied waar gewonden zullen vallen ook inzichtelijk te maken. Hiervoor wordt een zone van 400 meter rondom het vulpunt van de LPG-tank bekeken.

Voor de hulpdiensten is het belangrijk dat zij een incident goed kunnen bereiken met hun voertuigen.

Bestrijding van de direct optredende effecten is in het geval van een BLEVE niet realistisch, omdat een BLEVE zich te snel ontwikkelt. De inzet van de brandweer zal derhalve voornamelijk gericht zijn op het bestrijden van secundaire branden. Bronbestrijding ligt -indien mogelijk- in de regel in het blussen van het object dat de lpg-tankauto aanstraalt.

In geval van een dreigende BLEVE kan de brandweer bij tijdige aankomst trachten de lpg-tankwagen te koelen. Zijn ze niet tijdig aanwezig dan gaat de brandweer op afstand staan en wordt de inzet met name op de bescherming van de omgeving gericht. Om te koelen is bluswater nodig en de bluswatervoorziening in de directe omgeving zal daar op afgestemd moeten zijn. Tevens kan een sprinklerinstallatie voor koeling zorgen. Hierdoor wordt drukopbouw in de tank, die tot een BLEVE leidt voorkomen.

Zelfredzaamheid is het zichzelf kunnen onttrekken aan een dreigend gevaar, zonder daadwerkelijke hulp van hulpverleningsdiensten te krijgen. Binnen de risicozones wonen of werken geen minder zelfredzame personen.

Om de bewoners bewust te maken van de risico´s van het wonen nabij een LPG tankstation zal de gemeente Dalfsen de bewoners hierover informeren middels risicocommunicatie. Tevens wordt aangegeven hoe de bewoners moeten handelen in een geval van een calamiteit.

Hierna wordt per LPG tankstation op bovengenoemde thema's ingegaan.

1. LPG tankstation Lindeboom, Vossersteeg 99 in Dalfsen

Personendichtheid

Binnen het invloedsgebied van 150 meter wonen 13 personen. Hiervan zijn er 5 personen die wonen in de bedrijfswoning van het LPG tankstation. Dat betekent dat er nog 8 personen in de buurt wonen.

Binnen een zone van 400 meter wonen 82 personen in circa 33 woningen. Van deze 33 woningen zijn er 2 agrarische bedrijfswoningen en een bedrijfswoning van een tuincentrum. Dit tuincentrum heeft gedurende de dag gemiddeld enkele klanten tegelijk in het bedrijf aanwezig.

Bestrijdbaarheid

Een belangrijk aspect betreft bestrijdbaarheid. Op 100m afstand van de terrein inrit ligt een ondergrondse brandkraan die volgens het contract met Vitens gegarandeerd 30m³/h levert. Dat is onvoldoende om de door brand aangestraalde tank te koelen. Om een tank effectief te kunnen koelen is 2.000 liter water per minuut nodig. Dit komt neer op 120 m3/h. Daarnaast is er nog water nodig om de brand, die de tankwagen aanstraalt, te blussen. Hiervoor is een tweede bluswagen en de inzet van een tankwagen noodzakelijk, die komen uit Dalfsen (toekomst wellicht Nieuwleusen) en Ommen en dat vergt extra tijd. Het is daarom effectiever om een geboorde put aan te leggen. Maar zelfs met het aanleggen van een geboorde put blijft het niet realistisch een BLEVE te voorkomen. Dit komt door de opkomsttijd van de brandweer. De bestrijdbaarheid bij van een BLEVE tankstation Lindeboom kan omschreven worden als slecht.

Zelfredzaamheid

In invloedsgebied bevinden zich woningen. Deze worden doorgaans bewoond uit de ouders met kinderen. De kinderen zijn als minder zelfredzaam aan te merken. Doordat bij jongere kinderen er altijd een volwassene in de buurt is, is de zelfredzaamheid gemiddeld. Een ouder zal bij een ramp altijd zo veel mogelijk de kinderen ook in veiligheid willen brengen.

Bereikbaarheid

Voor de hulpdiensten is het belangrijk dat zij een incident goed kunnen bereiken met hun voertuigen. Het tankstation is gelegen aan een weg die parallel loopt aan de provinciale weg. Er zijn diverse wegen die vanuit de Hessenweg aansluiten op de Vossersteeg. De bereikbaarheid is daardoor goed. De bereikbaarheid van woningen in de omgeving is normaal toegankelijk over de wegen.

Verantwoording risico

Het college van burgemeester en wethouders is zich terdege bewust van de risico´s van het LPG tankstation en heeft in haar ogen voldoende mogelijkheden aangewend om het risico (kans en gevolg) zo klein mogelijk te houden.

Voor het invloedsgebied zijn bestemmingsplannen geldend, die bij recht nauwelijks tot geen ruimte bieden voor nieuwe ontwikkelingen. De personendichtheden zijn daarmee indirect verankerd in het bestemmingsplan. Via de omgevingsvergunning activiteit milieu is de doorzet vastgelegd. Bij een wijziging van deze vergunning zal de dan geldende regelgeving in acht moeten worden genomen, waaronder een groepsrisicoberekening. Met dit bestemmingsplan wordt de huidige, feitelijke situatie vastgelegd..

Het geringe risico in combinatie met de feitelijke situatie waarin geen nieuwe (kwetsbare) objecten worden gerealiseerd, vindt het college van burgemeester en wethouders het risico en effect aanvaardbaar. De bewoners worden over het risico en de handelingen geïnformeerd.

2. LPG tankstation Ten Have, Weerdhuisweg 11 Lemelerveld

Personendichtheid

Binnen het invloedsgebied van 150 meter wonen 130 personen. Daarvan is een woning een agrarische bedrijfswoning. Binnen een zone van 400 meter wonen circa 680 personen.

Bestrijdbaarheid

Op 100m afstand van de terrein inrit is een ondergrondse brandkraan beschikbaar die volgens het contract met Vitens 30m³/h levert. Dit is onvoldoende om de tank te koelen. Om een tank effectief te kunnen koelen is 2.000 liter water per minuut nodig. Dit komt neer op 120 m3/h. Daarnaast is er nog water nodig om de brand, die de tankwagen aanstraalt, te blussen. Hiervoor is inzet van een tweede bluswagen nodig die uit Heino zal komen en water uit een 200m verder gelegen brandkraan afneemt. Dit vergt extra tijd. Het is daarom effectiever om een geboorde put aan te leggen. Maar zelfs met het aanleggen van een geboorde put blijft het niet realistisch een BLEVE te voorkomen. De bestrijdbaarheid bij van een BLEVE tankstation Ten Have kan omschreven worden als slecht.

Zelfredzaamheid

Binnen het invloedsgebied en de 400 meter zone, komen overwegend woningen voor. Er komen geen gebouwen met een bestemming overwegend voor niet of verminderde zelfredzame personen voor.
Bereikbaarheid

Het tankstation is gelegen aan een doorgaande weg. Hierdoor is de bereikbaarheid goed. De bereikbaarheid van woningen in de omgeving is normaal toegankelijk over de wegen.

Verantwoording risico

Het college van burgemeester en wethouders is zich terdege bewust van de risico´s van het LPG tankstation en heeft in haar ogen voldoende mogelijkheden aangewend om het risico (kans en gevolg) zo klein mogelijk te houden.

Voor het invloedsgebied zijn bestemmingsplannen geldend, die bij recht nauwelijks tot geen ruimte bieden voor nieuwe ontwikkelingen. De personendichtheden zijn daarmee indirect verankerd in het bestemmingsplan. Via de omgevingsvergunning activiteit milieu is de doorzet vastgelegd. Bij een wijziging van deze vergunning zal de dan geldende regelgeving in acht moeten worden genomen, waaronder een groepsrisicoberekening. Met dit bestemmingsplan wordt de huidige, feitelijke situatie vastgelegd.

Het geringe risico in combinatie met de feitelijke situatie waarin geen nieuwe (kwetsbare) objecten worden gerealiseerd, vindt het college van burgemeester en wethouders het risico en effect aanvaardbaar. De bewoners worden over het risico en de handelingen geïnformeerd.

3. LPG Tankstation Westdal, Westeinde 92 in Nieuwleusen

Personendichtheid

Er wonen 34 personen binnen de 150 meter invloedsgebied. Binnen de 400 meter zone wonen circa 100 personen. Binnen deze zone zijn 3 agrarische bedrijfswoningen. Ook is firma Massier Diervoeders binnen 400 meter gevestigd. De restaureerde molen Massier staat binnen 15 meter van het tankstation.

Bestrijdbaarheid

Op 50m afstand van de terreininrit aan de overzijde van het Westeinde ligt een ondergrondse brandkraan die volgens het contract met Vitens 30m³/h levert. Dat is onvoldoende om de tank te koelen. Om een tank effectief te kunnen koelen is 2.000 liter water per minuut nodig. Dit komt neer op 120 m3/h. Daarnaast is er nog water nodig om de brand, die de tankwagen aanstraalt, te blussen. Op 200m is open water beschikbaar om de branduitbreiding te voorkomen en te blussen. Er zal een tweede bluswagen uit Dalfsen komen om die taak op zich te nemen. Dit vergt extra tijd. Het is daarom effectiever om een geboorde put aan te leggen. Maar zelfs met het aanleggen van een geboorde put blijft het niet realistisch een BLEVE te voorkomen. De bestrijdbaarheid bij van een BLEVE bij tankstation Westdal kan omschreven worden als slecht.  
Zelfredzaamheid

Binnen het invloedsgebied en de 400 meter zone, komen overwegend woningen voor. Er zijn geen gebouwen met een bestemming waarbinnen overwegend niet of verminderde zelfredzame personen wonen of werken.
Bereikbaarheid

Het tankstation is gelegen aan een doorgaande weg. Hierdoor is de bereikbaarheid goed. De bereikbaarheid van woningen in de omgeving is normaal toegankelijk over de wegen.
Verantwoording risico

Het college van burgemeester en wethouders is zich terdege bewust van de risico´s van het LPG tankstation en heeft in haar ogen voldoende mogelijkheden aangewend om het risico (kans en gevolg) zo klein mogelijk te houden.

In het invloedsgebied zijn bestemmingsplannen geldend, die bij recht nauwelijks tot geen ruimte bieden voor nieuwe ontwikkelingen. De personendichtheden zijn daarmee indirect verankerd in het bestemmingsplan. Via de omgevingsvergunning activiteit milieu is de doorzet vastgelegd. Bij een wijziging van deze vergunning zal de dan geldende regelgeving in acht moeten worden genomen, waaronder een groepsrisicoberekening. Met dit bestemmingsplan wordt de huidige, feitelijke situatie vastgelegd.

Het geringe risico in combinatie met de feitelijke situatie waarin geen nieuwe (kwetsbare) objecten worden gerealiseerd, vindt het college van burgemeester en wethouders het risico en effect aanvaardbaar. De bewoners worden over het risico en de handelingen geïnformeerd

4.6.2 Vervoer van gevaarlijke stoffen

Weg
Het Rijk is op dit moment bezig met het opstellen van nieuwe wetgeving rond transportroutes; het Besluit transportroutes externe veiligheid (Btev). Deze wetgeving met het daarbij behorende Basisnetten wegen, spoor en water gaat de huidige Circulaire rnvgs vervangen en treedt naar verwachting in 2012 in werking. In het navolgende onderzoek zijn reeds de bepalingen uit de nieuwe documenten in acht gehouden.

Binnen de gemeente Dalfsen vindt transport van gevaarlijke stoffen plaats voor de verlading van gevaarlijke stoffen binnen bedrijven, waar met gevaarlijke stoffen wordt gewerkt. Binnen de gemeente zijn 3 doorgaande routes waarop gevaarlijke stoffen vervoerd worden. Het betreffen:

  • N340 vanaf de gemeentegrens met Zwolle tot aan de gemeentegrens met Ommen;
  • N35 vanaf de gemeentegrens met Zwolle tot aan de gemeentegrens met Raalte;
  • N348 vanaf de gemeentegrens met Ommen tot aan de gemeentegrens met Raalte.

De routering is afgestemd op de gemeenten binnen de regio. Voornamelijk voor de bevoorrading van de LPG-tankstations zijn er ontheffingsroutes ingesteld. Gezien het gering aantal LPG wegtransporten dat plaatsvindt binnen de gemeente, wordt het plaatsgebonden risico PR 10-6 nergens overschreden.

Aan weerszijden van deze wegen ligt tevens een plasbrandaandachtsgebied (PAG) van 30 meter. Binnen deze zone, mogen in beginsel geen nieuwe kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten komen. Als de gemeente toch mee wil werken aan ontwikkelingen in een PAG, dan moet er rekening worden gehouden met de effecten van een plasbrand. Dit zal in de groepsrisico dan verantwoordt moeten worden. In het Btev is beschreven aan welke voorwaarden het bouwen in een PAG moet voldoen.

Spoor
Volgens de “Marktverwachting vervoer gevaarlijks stoffen per spoor” (ProRail Spoorontwikkeling, 26 september 2007) vindt in de gemeente Dalfsen vervoer van gevaarlijke stoffen plaats over het spoor. Het betreft:

  • Baanvak Zwolle-Meppel (brandbare gassen en zeer brandbare vloeistoffen);
  • Baanvak Zwolle-Ommen (zeer brandbare vloeistoffen).

Met het inwerking treden van het Besluit transportroutes externe veiligheid (Btev) zal voor beide baanvakken een plasbrandaandachtsgebied van 30 meter gaan gelden.

Op zowel de spoorverbinding Zwolle – Ommen als op de spoorverbinding Zwolle-Meppel worden gevaarlijke stoffen vervoerd. In verband met het vervoer van gevaarlijke stoffen via het spoor, moet rekening gehouden worden met een buffer van 200 m aan weerszijden van de tracés. Mocht de gemeente willen bouwen in deze bufferzone dan moet hiermee rekening worden gehouden. Rekening houden met de effecten, bestaat uit een verantwoording van de keuze om in dat gebied te gaan bouwen.

Aan weerszijden van het spoor ligt tevens een plasbrandaandachtsgebied (PAG) van 30 m. Binnen deze zone, mogen geen nieuwe objecten komen ten behoeve van minder zelfredzame personen. Als de gemeente mee wil werken aan ontwikkelingen in een PAG, dan moet er rekening worden gehouden met de effecten van een plasbrand. In het Btev is beschreven aan welke voorwaarden het bouwen in een PAG moet voldoen.

Buisleidingen
Verder vindt in de gemeente vervoer van aardgas plaats door buisleidingen. Vanaf 2011 geldt het Besluit Externe Veiligheid Buisleidingen (Bevb). Dalfsen ligt vlakbij het gasdistributieknooppunt in Vilsteren in de gemeente Ommen. Door de gemeente Dalfsen lopen daardoor meerdere grote ondergrondse hogedruk aardgastransportleidingen van de Gasunie. Vanuit Vilsteren liggen naar het zuiden van Nederland zes grote leidingen naast elkaar. Deze doorkruizen de gemeentegrens ten oosten van Lemelerveld ter hoogte van de Ommerweg. Daarnaast liggen nog twee leidingen dichter bij de kern Lemelerveld ten westen van de Ommerweg. Ook liggen er twee leidingen oost-west door de gemeente ten zuiden van Hoonhorst. Ten slotte liggen er twee leidingen langs het spoor vanuit het noorden om af te buigen naar Nieuwleusen. Verder ligt binnen de gemeentegrenzen een gasontvangststation. (G.O.S) Hier wordt de druk verlaagd en wordt het gas via lage druk leidingen naar de eindgebruikers gedistribueerd. Om dit G.O.S is een veiligheidszoneopgenomen op de verbeelding. Binnen deze 'veiligheidszone – bedrijven' zijn geen kwetsbare objecten toegestaan.

Plaatsgebonden risico (PR):

De PR 10-6 contour van deze Ieidingen Iiggen nagenoeg op de leidingen. Voor drie leidingen ligt deze zone buiten de leidingen. Hierbinnen mogen geen kwetsbare objecten worden gebouwd.

Tot van 4 of 5 meter afhankelijk van de grootte en druk van de leidingen mogen geen gebouwen worden opgericht. Dit wordt de belemmeringenzone genoemd. Hierdoor zullen ook geen nieuwe kwetsbare objecten worden toegelaten met onderhavig bestemmingsplan binnen deze contour.

Omdat dit bestemmingsplan geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt en de belemmeringenzone op de verbeelding is opgenomen, vormt het plaatsgebonden risico geen belemmering voor dit bestemmingsplan.

Groepsrisico

  • De 1% Ietaliteitgrens (9,8 kW/M2 contour) van de Ieidingen in het plangebied ligt tussen de 45 en 580 meter, afhankelijk van de Ieiding. De planontwikkeling vindt derhalve plaats binnen de invloedssfeer van deze Ieidingen.
  • De 100% letaliteitgrens (35 kW/m2 contour) van de Ieidingen Iigt tussén de 30 en 220 meter, afhankelijk van de leiding. Binnen dit gebied is sprake van geen of een geringe toename van het groepsrisico.

Voor dit bestemmingsplan kan worden volstaan met een beperkte verantwoording. Uit berekening blijkt namelijk dat de waarde van het Groepsrisico (GR) niet hoger is dan in de Revi voor aardgastransportleidingen 0,1 maal (10% van) de oriënterende waarde aangegeven waarde.

Verantwoording Groepsrisico

Verantwoordingsplicht

De toelichting bij het bestemmingsplan geeft ruimte voor de verantwoording van het groepsrisico waarbij ook andere dan ruimtelijke aspecten aan orde mogen komen. Bij de verantwoording van het groepsrisico gaat het om het geheel van maatregelen, die niet los van elkaar kunnen worden gezien.

Mogelijk scenario

Incidenten met hogedruk aardgasbuisleidingen (48 inch) komen niet vaak voor. Maar als een incident gebeurt, zijn de gevolgen niet te overzien. Wanneer een leiding breekt, komt onder zeer hoge druk aardgas naar buiten. Door de wrijving van het gas dat ontsnapt, zal dit gas tot ontbranding komen. De leidingen zoals die in het buitengebied liggen, geven na 10 minuten een warmtestraling af die zelfs op 1300 meter van de leidingbreuk te voelen is. Binnen 800 meter zijn persoonlijke beschermingsmiddelen nodig om die zone veilig te kunnen betreden. Direct na de leidingbreuk is de afstand tot waar de hitte te voelen (letaliteit of ernstig gewonden als gevolg) zelfs nog groter. Dit komt doordat de uitstroom van het gas de eerste 10 minuten nog groter. Na 10 minuten stabiliseert de uitstroom van het gas.


Direct na het ontdekken van een leidingbreuk wordt de gastoevoer in die leiding door de Gasunie stopgezet. Afhankelijk van de grootte van de ingeblokte leiding kan het echter nog een uur duren voordat het overtollige gas uit de leiding is verbrand. Door de warmtestraling ontstaan tot op 400 meter van de breuk secundaire branden

Thema's

Voor de verantwoording van het (groeps)risico wordt gekeken naar de thema's bereikbaarheid, bestrijdbaarheid en zelfredzaamheid.
Bereikbaarheid

Voor de hulpdiensten is het belangrijk dat zij een incident (in dit geval een breuk van de hogedruk aardgasbuisleiding) goed kunnen bereiken met hun voertuigen. In het plangebied lopen diverse wegen. De bereikbaarheid van het plangebied zelf is dan ook geen probleem. Vanwege de grote hittestraling is het voor de brandweer niet nodig en mogelijk om bij de leidingbreuk te komen. Zoals hierboven aangegeven richt de inzet van de hulpdiensten op de omgeving van de leidingbreuk. Het is belangrijker om woningen te bereiken om hier hulp te verlenen en secundaire branden te blussen dan de leidingbreuk te bereiken. De bereikbaarheid van de woningen is normaal toegankelijk over de wegen.
Bestrijdbaarheid

Rondom de breuk is de hittestraling zo groot dat optreden voor de brandweer in de beginfase niet mogelijk is. De brandweer zal zich daarom beperken tot omliggend gebied. Het optreden van politie en ambulance is niet mogelijk binnen 800 meter van de leidingbreuk. Het afsluiten van de gastoevoer is de manier om het incident te stabiliseren. Het afsluiten van de toevoer duurt, afhankelijk van de plek, ongeveer een aantal minuten. Echter zoals hierboven aangegeven kan het vervolgens, afhankelijk van de leidingdiameter, nog een uur duren voordat het gas uit de leiding is verbrand. Ook het bestrijden van de bron is niet mogelijk . Burgers in het effectgebied zijn door de beperkte mogelijkheden van het optreden van de hulpdiensten op zichzelf aangewezen.

Zelfredzaamheid

Zelfredzaamheid is het zichzelf kunnen onttrekken aan een dreigend gevaar, zonder daadwerkelijke hulp van hulpverleningsdiensten te krijgen. Het aantal personen in het invloedsgebied van de hogedruk aardgasbuisleidingen in de gemeente Dalfsen is ongeveer 12 000. Dit is inclusief de kernen Hoonhorst en een deel van het dorp Lemelerveld. Beide dorpen liggen binnen het invloedsgebied van de grote leidingen, maar vallen buiten het bereik van het bestemmingsplan. Het is uiteraard afhankelijk van de plek van het leidingbreuk hoeveel personen zich daadwerkelijk in het effectgebied bevinden.

Om de bewoners bewust te maken van de risico´s van het wonen nabij een buisleiding zal de gemeente Dalfsen de bewoners hierover moeten informeren middels risicocommunicatie. Tevens wordt aangegeven hoe de bewoners moeten handelen in een geval van een calamiteit.
Verantwoording risico

Het college van burgemeester en wethouders is zich terdege bewust van de risico´s van de hogedruk aardgasbuisleiding en heeft in haar ogen alle mogelijkheden aangewend om het risico (kans en gevolg) zo klein mogelijk te houden. Het geringe risico in combinatie met de verspreidde ligging van de boerderijen (met uitzondering van de kernen), het feit dat er geen nieuwe (kwetsbare) objecten worden gerealiseerd, vindt het college van burgemeester en wethouders het risico en effect aanvaardbaar. De bewoners worden over het risico en de handelingen geïnformeerd.

4.6.3 Hoogspanningsleidingen

Het advies van het voormalige Ministerie van VROM is om in nieuwe bestemmingsplannen geen of zo weinig mogelijk gevoelige bestemmingen (waaronder woningen en objecten waar kinderen verblijven) in de indicatieve zone van hoogspanningslijnen te situeren. Het RIVM heeft de indicatieve zones voor de leidingen aangegeven. Dit geeft een indicatie van de breedte van het gebied nabij hoogspanningsleidingen waarop het advies van het voormalige Ministerie van VROM van toepassing is.

Het plangebied wordt doorkruist door 3 hoogspanningsleidingen, te weten de 220 kV-lijn Hessenweg - Hoogeveen (Zeyerveen), met een indicatieve zone aan te houden afstand van 60 meter aan weerszijden van de leiding. De 380 kV, 110 kV-lijn Hessenweg - Dante- Meeden met een zone aan te houden afstand van 165 meter aan weerszijden van de leiding. De 380kV-lijn Zwolle - Hengelo in combinatie met de 380kV-lijn Hessenweg- Harculo heeft een indicatieve zone van 135 meter aan weerszijden van de leiding.

In deze indicatieve zones vinden geen nieuwe ontwikkelingen plaats. Hierdoor treden er geen belemmeringen op.