Plan: | Bestemmingsplan Bornsche Maten, Uitwerkingsplan Singelwonen 1ste fase |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | uitwerkingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0147.BpBMuw004-oh01 |
De woonbuurten in de Bornsche Maten worden ingericht als 30 km/h gebied en zijn allen aangesloten op de Bornsche Beeklaan. Autoverkeer van buurt naar buurt is alleen mogelijk via deze laan. Alleen voor hulpdiensten worden directe verbindingen tussen de buurten aangelegd. De vijf licht gebogen straten van Singelwonen komen uit op een ventweg, die op één plaats aansluiting krijgt op de Bornsche Beeklaan .
In de woonbuurten in de Bornsche Maten wordt gestreefd naar het beperken van een door auto's gedomineerd straatbeeld. Bij twee-onder-één-kap woningen en vrijstaande woningen geldt als eis dat, naast de garage, ruimte moet zijn voor 2 opstelplaatsen voor auto's op eigen erf. Daarnaast is er rekening gehouden met 0,7 pp./won voor bezoekers. Parkeren voor rijwoningen en bezoekers wordt in de openbare ruimte ingepast: 1,8 pp./won.
In openbare ruimte | Op de kavel | |
Rijwoningen | 1,8 | 0 |
2-onder-1 kap woningen | 0,7 | 2 |
Vrijstaande woningen | 0,7 | 2 |
Tabel 5.2: parkeernormen
Het is nog onduidelijk of er sprake zal zijn van een Hoogwaardig Openbaar Vervoer ontsluiting van de Bornsche Maten. Er is wel rekening gehouden met een tracé. Het beoogde HOV-tracé wordt mogelijk vanuit Hengelo-Westermaat, via de Europalaan, Brittaniëlaan en Mekkelhorsterweg naar de Veste geleid, waar gehalteerd wordt. Vervolgens kan het tracé over de Bornsche Beeklaan naar het zuiden worden getrokken met een halte voor Singelwonen. De HOV zal dan via het tracé langs de Hesselerbeek de Bornsche Maten verlaten.