direct naar inhoud van 4.8 Externe veiligheid
Plan: Rogat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0119.Rogat-BPC1

4.8 Externe veiligheid

Het aspect externe veiligheid betreft het risico op een ongeval waarbij een gevaarlijke stof aanwezig is. Hierbij kan onderscheid gemaakt worden in twee categorieën van risicobronnen: mobiele (route gevaarlijke stoffen over weg, water, spoor en door buis) en stationaire (inrichtingen, zoals LPG- stations).

Binnen het externe veiligheidsbeleid wordt onderscheid gemaakt tussen plaatsgebonden risico en groepsrisico. Het plaatsgebonden risico zegt iets over de theoretische kans op overlijden op een bepaalde plaats voor een persoon die een jaar lang op die plaats zou staan. Hiervoor geldt dat een kans groter dan 1 op de miljoen per jaar (10-6/jaar) onacceptabel wordt geacht. De norm voor het plaatsgebonden risico is bij kwetsbare objecten een grenswaarde die niet mag worden overschreden.

Het groepsrisico geeft aan hoe groot de kans is dat bij een risicolocatie een groep van 10, 100 of 1.000 slachtoffers in één keer kan vallen. Het groepsrisico legt een relatie tussen de kans op een ramp en het aantal mogelijke slachtoffers. Bij groepsrisico is het dan ook niet een contour die bepalend is, maar het aantal mensen dat zich gedurende een bepaalde periode binnen de effectafstand (het zogenaamde invloedsgebied) van een risicovolle activiteit ophoudt. Het invloedsgebied van het groepsrisico bedraagt het 1% letaliteitsgebied. De normen voor het groepsrisico weerspiegelen geen grenswaarde maar een oriënterende waarde. Dit houdt in dat bij de beoordeling van het groepsrisico het lokaal en regionaal bevoegd gezag de mogelijkheid geboden wordt om gemotiveerd van de oriënterende waarde af te wijken. Een afwijking moet in een openbare en goed inzichtelijke belangenafweging door het bevoegd gezag worden gemotiveerd.

4.8.1 Transport van gevaarlijke stoffen

Wegverkeer
Het onderhavig plangebied grenst aan de zuidzijde aan de Rijkweg A28. Hierover worden gevaarlijke stoffen getransporteerd. Het Basisnet Weg koppelt aan dit deel van de Rijksweg - knooppunt Lankhorst tot knooppunt Hoogeveen - een 10-6 plaatsgebonden risicocontour van 0 meter. Wel is sprake van een plasbrandaandachtsgebied van 30 meter vanaf de rand van de weg. De maatgevende stof voor het bepalen van het groepsrisico wordt gevormd door de stofcategorie GF3; hieronder vallen de zeer brandbare gassen, zoals LPG. Het aantal vervoerseenheden bedraagt 4.000.

In opdracht van de gemeente heeft het Steunpunt Externe Veiligheid Drenthe (SEVD) deze risicobron nader onderzocht5. Voor de berekeningen van de plaatsgebonden en groepsrisico's is gebruik gemaakt van het rekenprogramma RBM II. Uit de berekeningen blijkt, dat geen sprake is van een 10-6 plaatsgebonden risicocontour. Het invloedsgebied strekt zich uit tot op 160 meter vanaf de as van de weg. Het berekende groepsrisico is hier ruim onder de oriëntatiewaarde gelegen (0,003). Gesteld kan worden dat het transport van gevaarlijke stoffen over de weg geen belemmeringen met zich meebrengt.

Railverkeer
De dichtstbijzijnde spoorlijn waarover gevaarlijke stoffen worden getransporteerd betreft de lijn Meppel - Assen - Groningen en is gelegen op ruim 1.400 meter van onderhavig plangebied. Uit het Basisnet Spoor - dat in 2012 in werking treedt - blijkt dat de bijbehorende 10-6 plaatsgebonden risicocontour en het plasbrandaandachtsgebied maximaal 9 meter uit de rand van de spoorlijn zijn gelegen. Het groepsrisico kent een factor dat kleiner is dan 0,3x de oriëntatiewaarde. Deze risicobron leidt dan ook niet tot belemmeringen binnen het onderhavig bestemmingsplangebied. Een verdere beschouwing is daarom niet noodzakelijk.

Scheepvaart
Over de Hoogeveense Vaart vinden transportbewegingen met gevaarlijke stoffen plaats. Vandaar dat deze vaarweg in het Basisnet Water is opgenomen. Het aantal transportbewegingen is echter minimaal, waardoor de vaart binnen de categorie 'groen' is opgenomen. Dit betekent dat langs deze route geen sprake is van een

10-6 plaatsgebonden risicocontour of een plasbrandaandachtsgebied. Ook het verantwoorden van het groepsrisico is op basis van het Basisnet Water niet noodzakelijk. Gesteld wordt dat het transport van gevaarlijke stoffen over de Hoogeveense Vaart niet leidt tot belemmeringen binnen het onderhavig plangebied. Een verdere beschouwing is daarom niet noodzakelijk.

Leidingen

Binnen het plangebied is één relevante leiding gelegen. Het betreft hier een hogedruk aardgasleiding van de GasUnie (N-520-15) met een diameter van circa 6 inch en een maximale werkdruk van 40 bar. De leiding is gelegen ter hoogte van de weg Rogat en eindigt ter hoogte van de nutsvoorziening achter de woningen Rogat 44/46.

Met behulp van het rekenpakket CAROLA heeft de SEVD6 risicoberekeningen voor deze leiding uitgevoerd. Uit deze berekeningen volgt dat de 10-6 plaatsgebonden risicocontour grotendeels op de leiding is gelegen. Uitzondering hierop vormen de percelen Rogat 16, 18, 20, 22 en 24; deze vijf woningen vallen binnen de berekende 10-6 plaatsgebonden risicocontour. Op grond van artikel 17 lid 1 en 2 van het Besluit externe veiligheid buisleidingen dient de leidingexploitant binnen 3 jaar na het van kracht worden van dit besluit (juni 2010) ervoor te zorgen dat dit knelpunt wordt opgelost. De mogelijke oplossingsrichting wordt met de leidingbeheerder besproken.

Het groepsrisico is berekend voor het invloedsgebied, waarbij conform de Handreiking verantwoordingsplicht groepsrisico onderscheid is gemaakt in de gedetailleerdheid van de bevolkingsinventarisatie. Binnen de 100% letaliteitsgrens (maximaal 200 meter) is de situatie gedetailleerd in beeld gebracht; tussen de 100% en de 1% letaliteitsgrens (maximaal 850 meter) is globaal geïnventariseerd. Het aantal personen dat zich binnen het invloedsgebied van de leiding bevindt, is zodanig laag dat geen sprake is van een groepsrisico. Gesteld wordt, dat sprake is van een aanvaardbare situatie.

4.8.2 Bedrijvigheid

Uit de Inventarisatie Externe veiligheid inrichtingen Gemeente Meppel van november 2007 en de Beleidsvisie Externe Veiligheid Gemeente Meppel van april 2008, is gebleken dat in het plangebied één risicovol bedrijf (Bevi-Revi) aanwezig is. Het betreft hier Tankstation Brandoil aan de Industrieweg 2-4 waar sprake is van een LPG-verkooppunt met een maximale doorzet van 1.500 m3.

Afbeelding 12: Plaatsgebonden risicocontouren LPG-verkooppunt aan Industrieweg 2-4.
afbeelding "i_NL.IMRO.0119.Rogat-BPC1_0014.jpg"

Op grond van het Besluit externe veiligheid inrichtingen en de bijbehorende regeling gelden voor de inrichting de volgende 10-6 plaatsgebonden risicocontouren:

- 40 meter rondom het vulpunt;
- 25 meter rondom het reservoir;
- 15 meter rondom de afleverzuil.

De afbeelding geeft deze contouren schematisch weer, waarbij de contour rondom de afleverzuil hierin niet is opgenomen vanwege de beperkte relevantie. Binnen de 10-6 plaatsgebonden risicocontouren zijn geen (beperkt) kwetsbare objecten aanwezig. Wel zijn de hierboven gelegen contouren deels over de aanwezige vrachtwagenparkeerplaats gelegen. Deze is echter zodanig ingericht dat het niet mogelijk is om binnen de 10-5 plaatsgebonden risicocontour van het reservoir te overnachten. Omdat de vultijden van het LPG-vulpunt milieuvergunningstechnisch zijn vastgelegd tussen 8.00 en 18.00 uur is het wel toegestaan om binnen de 10-6 plaatsgebonden risicocontour van het vulpunt en het reservoir te overnachten. Om te voorkomen dat in de toekomst nieuwe (beperkt) kwetsbare objecten binnen deze contouren kunnen worden opgericht, zijn de contouren op de bij dit bestemmingsplan behorende verbeelding vastgelegd middels de aanduiding 'veiligheidszone - lpg'.

In het kader van de aanleg van de vrachtwagenparkeerplaats is ook onderzoek gedaan naar het groepsrisico7. Gesteld is dat de toename van dit risico beneden de oriëntatiewaarde blijft. Geconcludeerd kan worden dat het LPG-verkooppunt aan de Industrieweg 2-4 geen belemmeringen oplevert voor dit bestemmingsplan.