direct naar inhoud van 4.6 Geluid weg
Plan: Meppel - Nieuwveense Landen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0119.NieuwveenseLanden-BPC1

4.6 Geluid weg

Normstelling en beleid

De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluids- overlast. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van een bestemmingsplan aandacht te worden besteed aan het aspect "geluid".

In de Wet geluidhinder is een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Enerzijds betekent dit dat (geluids)eisen worden gesteld aan de milieu- belastende functies, anderzijds betekent dit dat beperkingen worden opgelegd aan milieugevoelige functies.

In deze paragraaf wordt enkel ingegaan op de geluidsaspecten met betrekking tot wegverkeer. De zonering industrieterrein is in 4.5 Geluid industrie aan de orde geweest.

Ingevolge het bepaalde in de Wet geluidhinder heeft in beginsel iedere weg een geluidzone. Een dergelijke zone geldt niet voor wegen die gelegen zijn binnen een als woonerf aangewezen gebied of wegen waarvoor een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt.

Bij de voorbereiding van de vaststelling van een bestemmingsplan dat geheel of gedeeltelijk betrekking heeft op gronden binnen een dergelijke geluidzone, wordt akoestisch onderzoek ingesteld. Onderzoek naar geluidsaspecten van verkeer kan echter achterwege blijven indien op het tijdstip van de vaststelling van een bestemmingsplan een weg reeds aanwezig of in aanleg is en de woningen of andere geluidgevoelige objecten ook reeds aanwezig of in aanbouw zijn. De verplichting tot het uitvoeren van een akoestisch onderzoek geldt evenmin, indien in dat bestemmingsplan geen mogelijkheden worden geboden voor het realiseren van nieuwe woningen en andere geluidgevoelige objecten.

Langs alle wegen - met uitzondering van 30km/h-wegen en woonerven- bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidzones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidzone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidzone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan.

Onderzoek en conclusie

Binnen het plangebied worden nieuwe geluidgevoelige functies gerealiseerd en nieuwe ontsluitingswegen aangelegd. In het MER en de studie van Goudappel Coffeng is een overzicht gegeven van de geluidsbelastingen langs de toekomstige ontsluitingsstructuur (in 2030). Zowel de 48dB-contour (voorkeursgrenswaarde) als de 53dB-contour (uiterste grenswaarde) is berekend.

Binnen een deel van het plangebied worden nieuwe geluidgevoelige functies mogelijk gemaakt. het betreft een gebied ten oosten van de Nijeveenseweg. Voor dit gebied is een verkavelingsplan opgesteld en deze geldt als basis voor de bestemmingen voor dit gedeelte van het totale plangebied.

De gemeente Meppel heeft Goudappel Coffeng BV opdracht verleend om inzichtelijk te maken of de geluidsbelasting op de nieuwbouwwoningen voldoet aan de Wet geluidhinder (Wgh). Zie Bijlage 17 Akoestisch onderzoek Nieuwveense Landen van 30 mei 2011.

Gebleken is dat de geluidsbelasting op de geluidsgevoelige bestemmingen langs zowel de provinciale weg N375 als de wijkontsluitingsweg niet overal voldoet aan de voorkeursgrenswaarde. Dit betekent dat deze woningen niet zonder meer gebouwd mogen worden. Conform de Wgh dient onderzocht te worden of wel aan de voorkeursgrenswaarde voldaan kan worden als geluidsreducerende maatregelen worden getroffen. Uit het onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting op de geluidsgevoelige bestemmingen langs zowel de provinciale weg N375 als de wijkontsluitingsweg voldoet aan de voorkeursgrenswaarde indien passende geluidwerende voorzieningen worden aangebracht dan wel beide wegen worden voorzien van stil asfalt. Dit betekent dan dat het bouwplan in die situatie niet strijdig is met de Wgh.

Rapportage akoestisch onderzoek januari 2012

In januari 2012 heeft Goudappel Coffeng BV aanvullend gerapporteerd, zie Bijlage 18 Rapportage akoestisch onderzoek januari 2012. In het rapport worden de volgende conclusies getrokken:

Bestaande woningen binnen de geluidszone van nieuwe wegen

Binnen de geluidszone van de nieuw te realiseren ontsluitingswegen is een aantal woningen aanwezig. Ten gevolge van het verkeer op de nieuwe ontsluitingsweg west wordt voor geen enkele woning de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden. Ten gevolge van het verkeer op de nieuwe ontsluitingsweg oost wordt voor één woning de voorkeursgrenswaarde overschreden. Na toepassing van geluidsreducerend asfalt, met een geluidsreducerend vermogen van 3 dB, wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde.

Aanvullende maatregelen zijn niet benodigd.

Nieuwe woningen

Geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de N375 Bremenbergweg. De maximaal berekende geluidsbelastingen bedragen 51 dB ten gevolge van de Bremenbergweg N375. Vanwege het standpunt van de provincie dat ontheffingen voor hogere grenswaarden ten gevolge van de N375 niet zullen worden verleend en dat de weg niet zal worden voorzien van een geluidsreducerende asfaltsoort, is middels een nadere uitwerking gezocht naar andere geluidsbeperkende oplossingen. Een oplossing dient te worden gevond en om een tiental woningen met een normoverschrijding toch te kunnen realiseren.

Als basisuitgangspunt is gesteld dat voor alle (ten minste) tien woningen geldt dat de gevels boven de tweede bouwlaag worden uitgevoerd als dove gevel (zonder te openen delen).

In overleg met de gemeente Meppel zijn de volgende geluidsbeperkende maatregelen onderzocht:

  • 1. Een loggia op de tweede bouwlaag.
  • 2. Een geluidswal ten noorden van de parallelweg.
  • 3. Een (doorzichtig) geluidsscherm tussen de N375 en de parallelweg.

Uit het onderzoek blijkt dat met de toepassing van optie 1 het plan kan worden gerealiseerd. Voorwaarde hierbij is dat bij de aanvraag van de bouwvergunning van de woningen de geluidsbeperkende werking van de loggia moet worden aangetoond.

Voor optie 2 geldt dat een wal moet worden gerealiseerd van ten minste 135 meter lang en 3,0 meter hoog. De aarden wal komt dan te liggen ten noorden van de aanwezige parallelweg. Met de realisatie van een dergelijke geluidswal is de realisatie van het plan vanuit het aspect geluid mogelijk. Indien de geluidswal iets hoger wordt uitgevoerd (3,5 meter) hoeft de wal minder lang te worden om voor de betreffende woningen aan de voorkeursgrenswaarde te voldoen.

Voor optie 3 geldt dat het te projecteren geluidsscherm een minimale lengte van 140 meter en minimale hoogte van 2,0 meter moet hebben om te kunnen voldoen aan de norm. Na realisatie van een scherm met deze minimale omvang, kan het plan, vanuit het aspect geluid, doorgang vinden.

De keuze voor een bepaalde optie dient gemaakt te worden door de gemeente Meppel. De gemeente heeft aangegeven dat optie 1 niet haalbaar is. Het realiseren van een loggia geeft te veel beperkingen voor de toekomstige bewoners. De voorkeur van de gemeente gaat uit naar de realisatie van een geluidswal (optie 2) of een geluidsscherm (optie 3).

Geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Nieuwe ontsluitingsweg west

De maximaal berekende geluidsbelastingen bedragen 51 dB ten gevolge van de Nieuwe ontsluitingsweg west. Ten gevolge van het verkeer op de nieuwe ontsluitingsweg west is een asfalttype benodigd met een geluidsreducerend vermogen van 4 dB.

Geluidsbelasting op nieuwe woon-werkgebouwen

De hoogst berekende geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de N375 is 52 dB. Na toepassing van een geluidswal van 3,5 meter hoog of een geluidsscherm van 2,5 meter hoog wordt voor de onderste twee bouwlagen voldaan aan de voorkeursgrenswaarde.

Resumé

Na toepassing van de voorgestelde geluidsreducerende maatregelen wordt in geen geval de voorkeursgrenswaarde overschreden. Hiermee wordt voldaan aan de eisen uit de Wet geluidhinder.

Gevolgen elders

Als gevolg van de gewijzigde verkeersstromen is langs één wegvak sprake van een waarneembare toename van de geluidsbelasting. Het betreft de N375 tussen de bebouwde kom en de rotonde waar de nieuwe ontsluitingsweg west aansluit. De geluidsbelasting langs deze weg neemt toe met circa 2 dB. De Wet geluidhinder stelt geen eisen aan eventuele geluidsbeperkende maatregelen.

Binnenwaarde

Het Bouwbesluit stelt eisen met betrekking tot het geluidsniveau in de geluidsgevoelige vertrekken van woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen. Daarom is in dit onderzoek tevens de gecumuleerde geluidsbelasting bepaald. Middels aanvullend onderzoek zal moeten worden bepaald of de gevelisolatie voldoende is om te voldoen aan de binnenwaarde van 33 dB.