Plan: | Meppel - Centrumschil |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0119.Centrumschil-BPC2 |
Op 1 juli 2008 is de Wet ruimtelijke ordening (Wro) in werking getreden. Conform die wetgeving vervalt bij bestemmingsplannen die ouder zijn dan tien jaar het recht om leges te vorderen voor diensten verband houdende met het betreffende bestemmingsplan.
In het overgangsrecht van de Invoeringswet Wro komt de actualisatie van bestemmingsplannen aan de orde. Artikel 9.1.4 van de Invoeringswet Wro bepaalt dat bestemmingsplannen, die voor 1 juli 2003 onherroepelijk zijn geworden, binnen vijf jaar na de inwerkingtreding van de Wro, dus op 1 juli 2013, moeten zijn vervangen door bestemmingsplannen, die zijn vastgesteld conform de Wro. Bestemmingsplannen, die zijn vastgesteld tussen 1 juli 2003 en 1 juli 2008, dienen te worden vervangen binnen 10 jaar na vaststelling, derhalve uiterlijk op 1 juli 2018.
De Wro en de bijbehorende wetgeving verplicht overheden ruimtelijke plannen te standaardiseren, digitaal op te stellen, uitwisselbaar en raadpleegbaar te maken. Sinds 1 januari 2010 moeten bestemmingsplannen digitaal gemaakt, vastgesteld en beschikbaar gesteld worden. De gemeente Meppel heeft een handboek bestemmingsplannen opgesteld om uniformiteit in de bestemmingsplannen te garanderen.
Uit het bovenstaande blijkt dat op 1 juli 2013 alle (oude) bestemmingsplannen van de gemeente Meppel moeten zijn vervangen door bestemmingsplannen, die zijn vastgesteld conform de Wro. Deze verplichting geeft de gemeente de mogelijkheid om verouderde plannen te actualiseren, samen te voegen, te standaardiseren en digitaal te maken. Om tijdig alle plannen te kunnen actualiseren is een actualisatietraject gestart.
De vigerende bestemmingsplannen voor het gebied rond het centrum van Meppel dateren uit 1991. In de periode daarna is een aantal partiële herzieningen en wijzigingsplannen vastgesteld en zijn diverse vrijstellingen verleend. Het is dan ook noodzakelijk dat er een nieuw bestemmingsplan opgesteld wordt. De geldende bestemmingsplannen zijn inmiddels ouder dan 10 jaar. Het voorliggende bestemmingsplan voorziet in de gewenste actualisatie. Om de ruimtelijke kaders af te bakenen voor het nieuwe bestemmingsplan is op 28 april 2011 door de gemeenteraad een nota van uitgangspunten vastgesteld.
Voor het gebied ten noorden van de Prinses Marijkestraat is op 24 november 2011 door de gemeenteraad een nieuw bestemmingsplan "Parkeerplaats Ogterop" vastgesteld ten behoeve van een nieuwe parkeervoorziening. Dit bestemmingsplan is in het voorliggende bestemmingsplan geïntegreerd.
In de ten behoeve van dit bestemmingsplan opgestelde Nota van uitgangspunten is voorts bepaald dat ten aanzien van het voormalige arbeidsbureau aan het Galmanspad een toekomstige wijziging van de bestemming mogelijk dient te worden gemaakt. Echter, er heeft momenteel geen besluitvorming plaatsgevonden over de toekomstige bestemming van het terrein. Dat betekent dat de randvoorwaarden voor een eventuele wijzigingsbevoegdheid nog niet bekend zijn. Er is dan ook van afgezien een wijzigingsbevoegdheid in dit bestemmingsplan op te nemen. Zodra de randvoorwaarden bekend zijn kan een aparte ruimtelijke procedure in gang worden gezet. Dat betekent dat het terrein vooralsnog volgens de huidige planologische regeling wordt bestemd.
Tot slot is er geheel passen binnen de functionele mogelijkheden van het centrumgebied Aan de Koekoekstraat een nieuwe ondergeschikte functionele invulling van het pand Koekoekstraat 6-8 mogelijk gemaakt. De aanwezige kantoorunits worden omgebouwd tot woningen. De aanwezige balletschool op de eerste verdieping blijft gehandhaafd.