direct naar inhoud van 5.8 Externe veiligheid
Plan: Noord A1, waboprojectbesluit Crerarstraat 57
Status: vastgesteld
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.PB20117029001-VG01

5.8 Externe veiligheid

Het aspect Externe Veiligheid heeft te maken met de gevolgen van ongevallen met
gevaarlijke stoffen en de bescherming hiertegen. De veiligheidsrisico's worden uitgedrukt in het plaatsgebonden risico en het groepsrisico. Verder kunnen de veiligheidsrisico's worden verdeeld in risico's veroorzaakt door bedrijvigheid (inrichtingen) en in risico's veroorzaakt vanwege het transport (weg, spoor, water, buisleidingen) van gevaarlijke stoffen. Conform het nationale veiligheidsbeleid en de Visie Externe Veiligheid van de gemeente Hoogeveen is onderzoek verricht naar de veiligheidssituatie rondom het plangebied. Dit onderzoek bestaat uit het in beeld brengen van alle relevante risicofactoren met de bijbehorende risico's alsmede het vaststellen van de invloed hiervan op het plangebied.

Stationaire bronnen
Het plangebied ligt niet in de nabijheid van risicovolle bedrijven. Er hoeft niet getoetst te worden aan veiligheidsafstanden op basis van het plaatsgebonden risico en het groepsrisico, zoals verwoord in het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi).

Transportroutes voor gevaarlijke stoffen
Het plangebied ligt niet in de nabijheid van transportroutes voor gevaarlijke stoffen. Er hoeft geen rekening te worden gehouden met het gestelde in de Circulaire Risiconormering Vervoer Gevaarlijke Stoffen. Verder hoeft bij dit plan ook geen rekening gehouden te worden met de Nota Vervoer Gevaarlijke Stoffen (NVGS).

Via de spoorlijn Groningen – Zwolle worden gevaarlijke stoffen getransporteerd. Het plangebied ligt binnen het aandachtsgebied van 200 meter van het spoor. Er wordt in het plan een woning gerealiseerd. Dit betekent een toename van 2,4 personen. Dit is geen significante toename van de personendichtheid in het aandachtsgebied en zal dan ook niet leiden tot een overschrijding van de oriëntatiewaarde van het groepsrisico.
De gemeente Hoogeveen heeft voor een stedenbouwkundig plan in de nabijheid van Crerarstraat in het verleden een risicoanalyse uitgevoerd. Voor het uitvoeren van deze kwantitatieve risicoanalyse (QRA) is gerekend met transporten van gevaarlijke stoffen die zijn aangeleverd door Prorail. De hoogte  van het groepsrisco wordt bepaald door het het aantal personen dat zich in het aandachtsgebied bevindt. Uit de berekening van het groepsrisico blijkt dat de oriëntatiewaarde niet wordt overschreden. Op de totale route met het hoogste groepsrisico nam het aantal slachtoffers niet toe maar de kans neemt iets toe. Uit de QRA is verder gebleken dat er geen plaatsgebonden risico (PR 10-6) aanwezig is. Dit vormt dus ook geen belemmering voor dit plan.

De spoorlijn Goningen – Zwolle wordt opgenomen in het Basisnet Spoor. Uit de landelijke berekeningen hiervoor blijkt dat ter hoogte van Hoogeveen geen knelpunten zijn geconstateerd voor het groepsrisico.   

Buisleidingen
Er liggen geen buisleidingen in of in de nabijheid van het plangebied. Toetsing aan het plaatsgebonden risico en het groepsrisico is dan ook niet aan de orde.

Hoogspanningslijnen
In of in de nabijheid van het plangebied lopen geen hoogspanningslijnen. Er hoeft dan ook geen invulling te worden gegeven aan het advies van VROM 'Advies met betrekking tot hoogspanningslijnen' (oktober 2005, aanvulling 2008).