direct naar inhoud van 3.1 Ruimtelijke structuur
Plan: BP Nieuwlande, wijzigingsplan woningbouw Akkerweg 2012
Status: vastgesteld
Plantype:
IMRO-idn: NL.IMRO.0118.BPW20128021001-OH01

3.1 Ruimtelijke structuur

In het bestemmingsplan is in artikel 21 lid 2 een wijzigingsbevoegdheid voor het college opgenomen. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd de gronden met de aanduiding 'Wro-zone wijzigingsgebied 3' te wijzigen in de bestemmingen Wonen, Maatschappelijk, Verkeer, Groen, Tuin, met dien verstande dat:

  • a. bij de wijze waarop het plangebied wordt gewijzigd rekening wordt gehouden met de uitgangspunten die zijn weergegeven in paragraaf 4.3 van de toelichting;
  • b. de bouwmogelijkheden gewijzigd mogen worden met dien verstande dat; de bouwhoogte maximaal 10 meter mag bedragen
  • c. uit daartoe uitgevoerd onderzoek blijkt dat bedoeld gebruik geen onevenredige hinder voor het (woon) milieu oplevert;
  • d. bedoeld gebruik geen onevenredige afbreuk mag doen aan het woonkarakter van de buurt;
  • e. bedoeld gebruik geen onevenredige nadelige beïnvloeding van de normale afwikkeling van het verkeer tot gevolg mag hebben, dan wel tot een onevenredige parkeerdruk op de openbare ruimten mag leiden;
  • f. voldaan wordt aan de gemeentelijke parkeernormen;
  • g. de waterhuishouding niet gewijzigd mag worden.

De bebouwingsstructuur bestaat uit 4 clusters van 4 woningen.

De huidige oost-west structuur komt terug in de bomenstructuur, die bestaat uit rijen bomen in oost-westelijke richting zoals dat ook rondom en bij het aangrenzende MFC. Op deze wijze wordt een soepele overgang gemaakt van het MFC terrein naar de kleinschalige woningbouw. De meest zuidelijke bomenrij vormt ook de overgang naar het aangrenzende landelijke gebied. Ook de waterberging loopt in oost-westelijke richting en loopt in westelijke richting tot voorbij het woningbouwplan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0118.BPW20128021001-OH01_0001.jpg"

Afbeelding 1 Definitieve verkavelingschets woningbouwplan Akkerweg.

De verkeersstructuur sluit aan op de ontsluiting van het MFC. De in het oosten van de verkavelingschets gelegen weg is al bestemd in het moederplan en maakt geen onderdeel uit van de verbeelding van het voorliggende wijzigingsplan. Daarbij geldt dat elke woning in ieder geval ruimte moet hebben voor 1 parkeerplaats op eigen terrein. Ten behoeve van de sfeer en het aantal woningen worden smalle woonstraatjes aangelegd.