Plan: | Stationsgebied 2012 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0118.BP20128026001-VG01 |
Voor dit bestemmingsplan is een inventarisatie gemaakt van de geluidsbelasting in het plangebied op grond van de Wet geluidhinder (hierna Wgh). Daarbij kan het gaan om geluid afkomstig van lucht-, rail- of wegverkeer en/of van bedrijven. Ingenieursbureau Spreen heeft een akoestisch onderzoek uitgevoerd voor het bestemmingsplan. De resultaten zijn opgenomen in het rapport 'Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai en spoorweglawaai bestemmingsplan Stationsgebied
(zuidelijk deel)' (kenmerk: 080185.09W) van 22 juni 2012 Bijlage 3 Akoestisch onderzoek.
Ontwikkelingen
In het plangebied was in het vigerend plan sprake van een locatie met woon-werkkavels, die haaks op de Crerarstraat waren geprojecteerd. In dit plan worden op deze locatie 9 woningen mogelijk gemaakt bij recht. Een blok van 4 woningen wordt haaks op de weg geprojecteerd en een blok van 5 woningen wordt evenwijdig aan de weg geprojecteerd.
In het plan is verder een wijzigingsgebied opgenomen ter hoogte van het voormalige P+R terrein. Met een wijzigingsbevoegdheid kan de bestemming worden gewijzigd ten behoeve van woningen, woon-werk-kavels en gezondheidscentrum.
De geluidsbelasting op de geluidgevoelige nieuwbouw, zoals woningen of woon-werkkavels, dient getoetst te worden aan de geluidnormen uit de Wgh. Op grond van de Wgh hoeven bestaande situaties niet getoetst te worden aan de voorkeursgrenswaarden uit de Wgh.
Wegverkeerslawaai
De volgende wegen zijn van belang voor de bepaling van de geluidsbelasting als gevolg van het wegverkeerslawaai:
- A28;
- Griendtsveenweg;
- Crerarstraat;
- Stationsstraat;
- Pesserstraat;
- Industrieweg;
- Van Limburg Stirumstraat.
De geluidsbelasting als gevolg van het wegverkeer op bovengenoemde wegen is berekend met het rekenprogramma Geomilieu V 1.91. De verkeersgegevens van de wegen zijn afkomstig uit het Verkeersmilieumodel voor het jaar 2020 en zijn geëxtrapoleerd naar het jaar 2022. Op de rekenresultaten mag een aftrek van 5 dB worden toegepast voor wegen tot 70 km/h en 2 dB voor wegen vanaf 70 km/h (art. 110g Wgh) voor het in de toekomst stiller worden van het verkeer.
De geluidsbelasting op de wijzigingsgebieden is inzichtelijk gemaakt voor het jaar 2022.
Op 1 juli 2012 is SWUNG-I in werking getreden voor rijkswegen en hoofdspoorwegen. Dit betekent dat voor de rijkswegen en hoofdspoorwegen geluidproductieplafonds (GPP) gelden. Voor de bepaling van de geluidsbelasting veroorzaakt door rijkswegen en hoofdspoorwegen dienen dan de verkeersgegevens (intensiteiten, snelheden, wegdektypen etc.) uit het geluidregister van Rijkswaterstaat te worden betrokken bij het akoestisch onderzoek. Verder zijn alle procedures, waarbij de gemeente het bevoegd gezag is, niet gewijzigd.
Indien een ontwerpbestemmingsplan binnen 12 maanden na inwerking treden van SWUNG-I ter inzage wordt gelegd dan mag nog van verkeersprognoses voor de rijkswegen en hoofdspoorwegen gebruik worden gemaakt in plaats van de gegevens uit het geluidregister. Aangezien het een grotendeels conserverend plan is en het ontwerpbestemmingsplan in de overgangstermijn in procedure gaat, is ervoor gekozen om de geluidsbelasting als gevolg van de A28 inzichtelijk te maken volgens de huidige systematiek van de Wgh.
Woningen
Uit de resultaten van het akoestisch onderzoek is gebleken dat de geluidsbelasting afkomstig van de A28 maximaal 49 dB bedraagt op de westelijke gevel van het zuidelijk blok van de nieuwbouw aan de Crerarstraat en daarmee de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschrijdt. De geluidsbelasting van de overige wegen is lager dan de voorkeursgrenswaarde.
Voormalig P+R terrein
De geluidsbelasting afkomstig van de A28 bedraagt 49 dB en van de Crerarstraat 57 dB op de rooilijn van het wijzigingsgebied. De geluidsbelasting van deze wegen overschrijdt dan ook de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. De geluidsbelasting van de overige wegen in het plangebied voldoet wel aan de voorkeursgrenswaarde.
Hogere waarden
Op grond van de Wgh kan het college van burgemeester en wethouders hogere grenswaarden vaststellen voor de nieuwbouw in het plangebied (art. 110a, lid1 Wgh). Om een hogere waarde te kunnen verlenen, moeten geluidreducerende maatregelen beschouwd worden in de voorkeursvolgorde bron-, overdracht- en gevelmaatregelen.
Bronmaatregelen
Op de A28 ligt reeds ZOAB. Het vervangen van het wegdek over een lengte van 1500 meter om de geluidsbelasting met 2 dB te verlagen is niet doelmatig.
Er ligt reeds geluidreducerend asfalt op de Crerarstraat. Dit wegdek is van recente datum. Aanpassing en onderhoud aan het wegdektype is dan ook nog niet aan de orde.
Overdrachtsmaatregelen
Ook het plaatsen van een scherm langs de A28 over een lengte van 1500 meter om de geluidsbelasting met 2 dB te reduceren is niet aan te merken als doelmatig. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is het plaatsen van een scherm langs de Crerarstraat niet acceptabel in verband met de bereikbaarheid van de woningen.
Gevelmaatregelen
Indien gebouwd wordt conform het Bouwbesluit 2012 dan mag ervanuit gegaan worden dat de gevelisolatie van de woning ca. 20 dB bedraagt. Voor de bepaling van de mate van gevelisolatie moet voor de geluidsbelasting afkomstig van de Crerarstraat uitgegaan worden van 62 dB. Dit betekent dat met betrekking tot de woningen in het wijzigingsgebied voormalige P+R terrein verregaande gevelisolatiemaatregelen moeten worden getroffen om aan het binnenniveau van
33 dB te kunnen voldoen.
Conclusie
Bron- en overdrachtsmaatregelen zijn in de onderhavige situatie niet doelmatig en voor nieuwbouw op het voormalig P+R terrein zullen verregaande gevelisolatiemaatregelen getroffen moeten worden.
Voor het zuidelijk blok van 4 woningen, gelegen aan de Crerarstraat, is op de westelijke gevel van het blok een hogere waarde van 49 dB vastgesteld.
Aangezien de wijzigingsbevoegdheid voor het voormalige P+R terrein zowel niet geluidgevoelige als ook geluidgevoelige bebouwing mogelijk maakt en de projectie van de geluidgevoelige bebouwing nog niet concreet kan worden ingevuld, zal bij het opstellen van het wijzigingsplan een hogere waardeprocedure gevolgd gaan worden.
Railverkeer
Ten noordwesten van het plangebied ligt de spoorlijn Groningen-Zwolle. Voor de berekening van de geluidsbelasting veroorzaakt door het railverkeer is gebruik gemaakt van gegevens die zijn opgenomen in het programma ASWIN versie 2011. Ook is de systematiek bij het vaststellen van geluidproductieplafonds langs het spoor gebruikt. Hierbij wordt uitgegaan van het gemiddelde geluidsniveau van de peiljaren 2006, 2007 en 2008 plus 1,5 dB. De geluidberekeningen zijn uitgevoerd met het rekenprogramma Geomilieu V1.91.
Woningen
De geluidsbelasting als gevolg van het railverkeer voldoet aan de voorkeursgrenswaarde van
55 dB op de gevels van de woon-werkkavels.
Voormalig P+R terrein
De geluidsbelasting bedraagt maximaal 58 dB op de rooilijnen van het wijzigingsgebied en overschrijdt dus de voorkeursgrenswaarde van 55 dB.
Hogere waarden
Ook hier geldt dat bij het vaststellen van een hogere waarde van 58 dB de mogelijkheden van geluidreducerende maatregelen onderzocht moeten zijn. Het aanpassen van het spoor door de spoorstaven te voorzien van raildempers over een afstand van 200 meter om de geluidsbelasting met 3 dB te reduceren is niet doelmatig.
Evenals het plaatsen van een scherm in dit geval niet doelmatig is, omdat er reeds een scherm van 1,5 meter aanwezig is die ter hoogte van het plangebied overgaat in het perron.
Ook hier geldt dat een hogere waarden procedure met betrekking tot railverkeerslawaai voor het wijzigingsgebied van het voormalig P+R terrein gevolgd zal worden bij het opstellen van het wijzigingsplan.
Industrielawaai
Het plangebied ligt grotendeels binnen de geluidscontour van 50 dB(A) rondom het industrieterrein De Wieken. De 9 woningen aan de Crerarstraat en het wijzigingsgebied 'voormalig P+R terrein' vallen binnen deze geluidszone. Dit zou betekenen dat de geluidsbelasting voor industrielawaai ook inzichtelijk gemaakt had moeten worden en dat voor de woningen aan de Crerarstraat hogere waarden verleend zouden moeten worden.
Echter, de gemeente Hoogeveen heeft inmiddels een ontwerp bestemmingsplan 'Industrieterrein De Wieken 2010, parapluherziening geluidzone industrielawaai' ter inzage gelegd. Hiermee is de aanzet gegeven om een nieuwe geluidcontour van 50 dB(A) vast te stellen. De nieuwbouw ligt niet binnen deze nieuwe geluidcontour. Aangezien dit plan een grotendeels conserverend plan is en er binnen afzienbare tijd een nieuwe geluidcontour wordt vastgesteld, worden er geen hogere waarden voor industrielawaai vastgesteld ten behoeve van dit plan.
Overige geluidsbronnen
Geluidcontouren rondom het vliegveld in Hoogeveen spelen geen rol in het plangebied.