Plan: | West 2011 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0118.BP20118025001-OH01 |
Het aspect Externe Veiligheid heeft te maken met de gevolgen van ongevallen met gevaarlijke stoffen en de bescherming hiertegen. De veiligheidsrisico's worden uitgedrukt in het plaatsgebonden risico en het groepsrisico. Verder kunnen de veiligheidsrisico's worden verdeeld in risico's veroorzaakt door bedrijvigheid (inrichtingen) en in risico's veroorzaakt vanwege het transport (weg, spoor, water, buisleidingen) van gevaarlijke stoffen. Conform het nationale veiligheidsbeleid en de Visie Externe Veiligheid van de gemeente Hoogeveen is onderzoek verricht naar de veiligheidssituatie rondom het plangebied. Dit onderzoek bestaat uit het in beeld brengen van alle relevante risicofactoren met de bijbehorende risico's alsmede het vaststellen van de invloed hiervan op het plangebied. Voor het volledig advies wordt verwezen naar het rapport 'Bestemmingsplan West, Externe Veiligheid' van 27 april 2012 (Bijlage 10 Externe Veiligheid - deel 1, 11 en Bijlage 12).
Binnen het plangebied zijn de verschillende risicobronnen met bijbehorende veiligheidscontouren aanwezig.
Afbeelding 7: Signaleringskaart risicobronnen
Het aandachtsgebied van de rijksweg A28 en het spoor en de invloedsgebieden rondom LPG-tankstations zijn weergegeven op de signaleringskaart.
Stationaire bronnen
Binnen of in de nabijheid van het plangebied zijn twee risicovolle bedrijven aanwezig. Het betreft het LPG-tankstation Komas in het plangebied en het LPG-tankstation Klok net ten zuiden van het plangebied. Het LPG-tankstation Klok heeft geen invloed op het plangebied en wordt verder buiten beschouwing gelaten. Voor het LPG-tankstation Komas vindt toetsing plaats aan de veiligheidsafstanden op basis van het plaatsgebonden risico en het groepsrisico, zoals verwoord in het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi).
Plaatsgebonden risico (PR10-6)
De afstanden voor het PR 10-6 zijn afhankelijk van de doorzet van LPG per jaar. De doorzet van het LPG-tankstation Komas is niet gelimiteerd. Dit betekent een doorzet van meer dan 1000 m3 LPG per jaar. Voor een ongelimiteerde doorzet gelden de volgende afstanden voor dit LPG-tankstation:
Type inrichting | afstand vanaf LPG-vulpunt | afstand vanaf LPG-reservoir | afstand vanaf LPG-afleverzuil |
LPG-tankstation met een doorzet meer dan 1000 m3/jaar (nieuwe situatie) | 110 m | 25 m | 15 m |
LPG-tankstation met een doorzet meer dan 1000 m3/jaar (bestaande situatie) | 40 m | 25 m | 15 m |
De plaatsgebonden risico (10-6)-contour van één van de afleverinstallaties ligt gedeeltelijk over een beperkt kwetsbaar object. De richtwaarde voor het plaatsgebonden risico wordt hier overschreden. Het betreft een situatie die reeds voor het in werking treden van het Bevi bestond en is hierdoor geen saneringsituatie.
Binnen de PR-contouren zijn geen kwetsbare objecten aanwezig. De grenswaarde voor het plaatsgebonden risico wordt dus niet overschreden. Het plaatsgebonden risico (PR10-6) vormt geen belemmering voor de actualisatie van het bestemmingsplan.
In principe moet een actualisatie van een bestemmingsplan als een nieuwe situatie worden aangemerkt en gelden de daarbij behorende PR-contouren. Voor dit tankstation bedraagt dan de afstand voor het plaatsgebonden risico 110 meter vanaf het LPG-vulpunt. Binnen de afstand van 110 meter ligt een aantal grote winkelbedrijven, dat als beperkt kwetsbare objecten dient te worden aangemerkt, waardoor de richtwaarde voor het plaatsgebonden risisco wordt overschreden. Ook hier is er sprake van een reeds bestaande situatie die al bestond voor het in werking treden van het Bevi en is dus ook geen saneringsituatie.
De kleine afstanden voor het plaatsgebonden risico voor LPG-tankstations zijn een gevolg van de
uitvoering van het Convenant LPG-autogas. In dit convenant is overeengekomen dat een verbeterde vulslang door de branche zal worden ingezet en de LPG-tankwagens hittebestendig worden uitgevoerd. De Nederlandse LPG-tankwagens die dit tankstation bevoorraden zijn voorzien van een verbeterde vulslang en de tankwagens zijn hittewerend uitgevoerd. Deze maatregelen zullen in de milieuvergunning van het LPG-tankstation worden vastgelegd, zodat voor de bestaande situatie rekening mag worden gehouden met de kleine afstand van 40 meter, gerekend vanaf het LPG-vulpunt, zoals genoemd in tabel 2A van de Regeling externe veiligheid inrichtingen.
Groepsrisico
Binnen het invloedsgebied van 150 meter van het LPG-tankstation dient het groepsrisico verantwoord te worden. Hierbij wordt in ieder geval betrokken de hoogte van het groepsrisico, de zelfredzaamheid van personen, de bereikbaarheid en bestrijdbaarheid van een calamiteit.
Het LPG-tankstation ligt op een terrein waar grootschalige detailhandel is toegestaan. Voor het tankstation is een omgevingsvergunning verleend waarin de doorzet van LPG niet is gemaximaliseerd. In de omgevingsvergunning is wel het voorschrift opgenomen dat het bevoorraden van LPG alleen in de periode van 21.00 - 08.00 uur mag plaatsvinden in verband met de aanwezigheid van de detailhandelbedrijven. In deze periode zijn deze bedrijven namelijk gesloten en heeft dit een gunstig effect op de populatiedichtheid in het gebied.
Het groepsrisico is berekend met het programma Safeti-NL. Uit de berekening is gebleken dat de oriëntatiewaarde niet wordt overschreden. Het groepsrisico wordt met name bepaald door de LPG-tankwagen ter plaatse van het vulpunt tijdens de bevoorrading in de nachtperiode. In de dagperiode wordt het groepsrisico uitsluitend bepaald door de ligging van het LPG-reservoir.
Kwantitatief gezien vormt het groepsrisico geen belemmering voor het plan. Voor de kwalitatieve beoordeling van het groepsrisico is de Hulpverleningsdienst Drenthe (HVD) in de gelegenheid gesteld om advies uit te brengen.
Transportroutes voor gevaarlijke stoffen
Het plangebied grenst aan de westzijde aan de rijksweg A28, een transportroute voor gevaarlijke stoffen. Het meest noordelijk deel van het plangebied ligt nog binnen het aandachtsgebied van het spoor. Voor het transport van gevaarlijke stoffen wordt het toetsingskader gevormd door de Circulaire risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen. De categorieën gevaarlijke stoffen die over de weg worden getransporteerd en de hoeveelheid transporten zijn gebaseerd op de bijlage van het Basisnet Weg.
In het overzicht hieronder wordt aangegeven welke transporten gevaarlijke stoffen er jaarlijks over de weg plaatsvinden (maximale gebruiksruimte):
Soort stof | Transporten |
Brandbaar gas (propaan) | 3000 |
Brandbare vloeistoffen (diesel) | 2601 |
Brandbare vloeistoffen (benzine) | 10461 |
Toxische vloeistof | 719 |
Plaatsgebonden risico
De plaatsgebonden risico (PR10-6)-contour ligt binnen het wegvak van de A28 en heeft dus geen invloed op het plangebied. Er wordt dus voldaan aan de grens- en richtwaarde voor het plaatsgebonden risico. Dit vormt dan ook geen belemmering voor de herziening van het bestemmingsplan.
Groepsrisico
Binnen het aandachtsgebied (200 m ) van de A28 liggen hoofdzakelijk woningen en grootschalige detailhandelbedrijven. Het groepsrisico is berekend met het programma RBMII. Hieruit is gebleken dat de oriëntatiewaarde weliswaar niet wordt overschreden, maar wel erg hoog is. De actualisatie van het bestemmingsplan levert echter geen toename van het groepsrisico op. Er zijn namelijk geen nieuwe ontwikkelingen die in dit bestemmingsplan worden meegenomen.
Kwantitatief gezien vormt het groepsrisico geen belemmering voor het plan. Voor de kwalitatieve beoordeling van het groepsrisico is de Hulpverleningsdienst Drenthe (HVD) in de gelegenheid gesteld om advies uit te brengen.
Het invloedsgebied van de spoorlijn Groningen - Zwolle ligt slechts voor een klein gedeelte over het plangebied (noordwestelijke deel). In dit geringe gebied zijn slechts enkele woningen aanwezig en speelt het groepsrisico geen rol. In een uitgevoerde QRA van het Stationsgebied waar dit gebied ook deel van uitmaakte, werd de oriëntatiewaarde voor het groepsrisico niet overschreden. Evenmin werd hier de grenswaarde voor het plaatsgebonden risico overschreden.
HVD-advies
De HVD heeft met betrekking tot de verantwoording van het groepsrisico advies (kenmerk U120079 d.d. 24 september 2012) uitgebracht. Zij geeft aan dat er geen maatregelen getroffen hoeven worden in het plangebied. Het bestemmingsplan West is een conserverend plan.
Binnen het bestemmingsplan worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Het bestaande risico neemt daarom niet toe. De gemeente Hoogeveen heeft bovendien al maatregelen getroffen om aanwezige risico's zoveel mogelijk te minimaliseren.
Buisleidingen
Er liggen geen buisleiding in of in de nabijheid van het plangebied. Een toetsing aan de regels uit het Besluit externe veiligheid buisleidingen is dan ook niet aan de orde.
Hoogspanningslijnen
In het plangebied is een hoogspanningslijn van 110 kV (Hoogeveen-Dedemsvaart Sluis) aanwezig. De ligging van de hoogspanningslijn is weergegeven in afbeelding 8.
Afbeelding 8 : Hoogspanningslijn 110 kV in plangebied
De 110 kV hoogspanningslijn heeft een indicatieve zone van 50 meter aan beide zijden van de hoogspanningslijn, waarbij aangenomen wordt dat de magneetveldsterkte in deze zone groter is dan 0,4 µT. Bij ruimtelijke ontwikkelingen die nieuwe gevoelige bestemmingen mogelijk maken, dient hiermee rekening gehouden te worden. In dit verband wordt met gevoelige bestemmingen bedoeld woningen waarbij kinderen langer dan 14-18 uur verblijven en scholen, crèches en kinderdagverblijven waarbij de verblijfstijd minder is dan 14-18 uur, maar waar veel kinderen aanwezig zijn, die dagelijks relatief veel uren op deze plaats verblijven. Nieuwe gevoelige bestemmingen moeten buiten deze indicatieve zone geprojecteerd worden.
Het plan is conserverend van aard en er worden geen nieuwe gevoelige bestemmingen mogelijk gemaakt binnen de indicatieve zone van de 110 kV hoogspanningslijn. In deze zone ligt gedeeltelijk de Zippa Zebra's funjungle, een speelparadijs voor kinderen. Dit is echter een bestaande situatie, waarbij de kinderen niet langdurig aanwezig zijn en levert dus geen knelpunt op.