Plan: | Hollandscheveld 2011 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0118.BP20118024001-OH01 |
Op 15 november 2007 (Stb. 2007, 434) is de Wet Luchtkwaliteit in werking getreden. Hierin zijn grenswaarden opgenomen voor een aantal luchtverontreinigende stoffen. Bij ieder besluit dat de kwaliteit van de lucht kan beïnvloeden moet worden gekeken naar de verwachte luchtkwaliteit en moet worden bepaald of kan worden voldaan aan de grenswaarden die in de Wet luchtkwaliteit zijn opgenomen. Bij bestemmingsplannen is het van belang te bezien hoe de luchtkwaliteit zich gedraagt gedurende de planperiode. Hierbij worden de volgende stoffen beoordeeld: benzeen, kool(stof)monoxide (CO), lood, stikstofdioxide (NO2), zwaveldioxide (SO2) en zwevende deeltjes (PM10; ook wel fijn stof genoemd).
Voor de herziening van het bestemmingsplan is een luchtkwaliteitsonderzoek uitgevoerd. De resultaten zijn opgenomen in het rapport 'Luchtkwaliteitsonderzoek, Bestemmingsplan Hollandscheveld' (Bijlage 5 Luchtkwaliteit) van 22 april 2011.
Voor het berekenen van de luchtkwaliteit is gebruik gemaakt van het rekenprogramma CARII versie 9.0. Omdat in het programma CARII het peiljaar 2021 nog niet kon worden geselecteerd, zijn de berekeningen uitgevoerd voor het jaar 2020. In het onderzoek zijn wel de verkeersgegevens van het jaar 2021 gehanteerd. Aangezien de concentraties jaarlijks afnemen, zal op het moment dat met betrekking tot het jaar 2020 aan de grenswaarden kan worden voldaan, deze ook voor het jaar 2021 niet worden overschreden.
In het onderzoek is de verkeersaantrekkende werking van de ontwikkellocaties meegenomen. Met betrekking tot de gebieden waarvoor een wijzigingsbevoegdheid is opgenomen is geen sprake van andere relevante bronnen zoals industrie, railverkeer of scheepvaart. Uit de resultaten blijkt dat het bestemmingsplan, inclusief de verkeersaantrekkende werking, kan voldoen aan de grenswaarden conform de Wet luchtkwaliteit.