Plan: | Erflanden 2010 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0118.BP20108020001-VG03 |
Het aspect Externe Veiligheid heeft te maken met de gevolgen van ongevallen met gevaarlijke stoffen en de bescherming hiertegen. De veiligheidsrisico's worden uitgedrukt in het plaatsgebonden risico en het groepsrisico. Verder kunnen de veiligheidsrisico's worden verdeeld in risico's veroorzaakt door bedrijvigheid (inrichtingen) en in risico's veroorzaakt vanwege het transport (weg, spoor, water, buisleidingen) van gevaarlijke stoffen. Conform het nationale veiligheidsbeleid en de Visie Externe Veiligheid van de gemeente Hoogeveen is onderzoek verricht naar de veiligheidssituatie rondom het plangebied. Dit onderzoek bestaat uit het in beeld brengen van alle relevante risicofactoren met de bijbehorende risico's alsmede het vaststellen van de invloed hiervan op het plangebied.
Binnen het plangebied zijn geen risicobronnen aanwezig. In hoofdzaak heeft dit bestemmingsplan de bestemming 'Wonen'. In het noordwesten van het plan worden ca. 20 woningen geprojecteerd. Voor deze kavels zijn geen belemmeringen in het kader van externe veiligheid aanwezig. De kavels liggen niet binnen een invloedsgebied van een risicobron.
Afbeelding 10: Erflanden (Signaleringskaart uit Visie Externe Veiligheid Hoogeveen)
Buiten het plangebied liggen een aantal hoge druk aardgastransportleidingen en de autosnelweg A28 waarover transport van gevaarlijke stoffen plaatsvindt. Ten westen ligt de aardgaswin- en behandelinstallatie van de NAM (zie afbeelding 10). In de omgeving zijn verder geen risicobronnen aanwezig waar rekening mee dient te worden gehouden.
Aardgasleiding
Ten westen van Erflanden bevindt zich een aantal aardgastransportleidingen. De meest bepalende leiding heeft een diameter van 1219 mm (48 inch) en een bedrijfsdruk van 66,2 bar. Het invloedsgebied van 540 meter aan weerzijden van deze leiding ligt voor een zeer klein gedeelte over het zuidwesten van het plangebied. In het gedeelte van het invloedsgebied dat in het plangebied ligt, komen in totaal 5 woningen voor. Dit gering aantal woningen levert geen belemmering op voor het groepsrisico. Daar komt bij dat het hier niet gaat om een ruimtelijke ontwikkeling, maar om een reeds bestaande situatie.
Aardgaswinning (NAM)
Daarnaast bevindt zicht ten westen van Erflanden de aardgaswin- en behandelingsinstallatie van de NAM. Voor deze locatie is een kwantitatieve risico analyse (QRA) opgesteld. Uit deze QRA blijkt dat voor het bestemmingsplan Erflanden geen rekening hoeft te worden gehouden met het plaatsgebonden risico (10-6). De afstand tussen het plangebied en de plaatsgebonden risico (10-6)-contour rondom de NAM-locatie bedraagt meer dan 150 meter.
Naast het plaatsgebonden risico van de NAM is ook een invloedsgebied aanwezig waarbinnen het groepsrisico beoordeeld moet worden. Dit invloedsgebied ligt echter niet over het plangebied en een verdere beoordeling van het groepsrisico is dan ook niet aan de orde.
Autosnelweg A28
De zuidkant van Erflanden wordt begrensd door de autosnelweg A28. Via deze snelweg worden gevaarlijke stoffen getransporteerd. Het aandachtsgebied voor externe veiligheid van deze route bedraagt 200 meter aan weerszijden van de weg en ligt gedeeltelijk binnen het plangebied. Binnen het aandachtsgebied van 200 meter zijn circa 400 tot 500 woningen geprojecteerd, waarvan circa 250 woningen al fysiek aanwezig zijn. In totaal bedraagt de personendichtheid binnen 200 meter ongeveer 1000 tot 1200 personen. Het aanwezige groepsrisico is reeds in het vigerend bestemmingsplan aanwezig en wijzigt niet.
Voor de autosnelweg A28 (inclusief afrit) is volgens het Basisnet Weg geen plaatsgebonden risico (10-6)-contour aanwezig. Hierbij is rekening gehouden met een groei van het aantal transportbewegingen van brandbaar gas (LPG/Propaan). Gebleken is dat het transport van brandbaar gas via de weg voor het externe veiligheidsrisico de zwaarstwegende factor is.
Verder is bij de opstelling van het Basisnet Weg geconcludeerd dat voor het groepsrisico, rekening houdend een autonome groei van het LPG-transport tot 4000 transporten per jaar, geen knelpunten in Hoogeveen ontstaan. Hierbij is tevens rekening gehouden met het vigerende bestemmingsplan. Voor de snelweg moet ter hoogte van Erflanden eveneens rekening worden gehouden met het plasbrandaandachtsgebied (PAG). Het PAG strekt zich uit over 30 meter vanaf de rand van de weg en reikt tot aan de buitenzijde van de geluidswal aan de zuidzijde van het plangebied.
Gezien het bovenstaande kan geconcludeerd worden dat de risicobronnen rondom het plangebied geen invloed hebben op de veiligheidssituatie van het plangebied en geen belemmering vormen voor de ruimtelijke ontwikkeling.
Regionale brandweer
De Hulpverleningsdienst Drenthe heeft op 12 juli 2010 advies (kenmerk:HVD/2010/225/EvdD, (bijlage 8) uitgebracht in het kader van de externe veiligheid. Dit advies is aangevuld op 1 september 2010 (kenmerk: HVD10/280/EvdD, (bijlage 9). Zij geven aan dat ten aanzien van het verkleinen van de kans op een incident er geen maatregelen te treffen zijn die significant bijdragen aan het verkleinen van het groepsrisico. Op basis van hun advies is wel het aspect van risicocommunicatie met de bewoners in het zuidwestelijk deel van het plangebied onder de aandacht gebracht van de afdeling Veiligheid en de Brandweer Zuidwest Drenthe.