Plan: | Erflanden 2010 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0118.BP20108020001-VG03 |
Bij het opstellen van een nieuw bestemmingsplan wordt een inventarisatie gemaakt van de geluidsbelasting in het plangebied op grond van de Wet geluidhinder. Daarbij kan het gaan om geluid afkomstig van lucht-, rail- of wegverkeer en/of van bedrijven. Binnen het bestemmingsplan zijn met uitzondering van wegverkeerslawaai geen andere relevante geluidbronnen aanwezig.
Wegverkeer
Bij de beoordeling van de gevolgen van wegverkeerslawaai wordt rekening gehouden met nieuwbouw- en uitbreidingsmogelijkheden die het plan biedt. In dit bestemmingsplan wordt de ontwikkeling van ca. 20 woningen mogelijk gemaakt in het noordwesten van het plangebied. Deze ontwikkeling ligt binnen de zones van wegen en de geluidsbelasting op deze kavels is onderzocht. Het overige deel van het plangebied betreft een bestaande situatie. Vanuit het oogpunt van goede ruimtelijke ordening wordt wel inzage gegeven in de geluidsbelasting als gevolg van het wegverkeer voor het gehele plan.
Ingenieursbureau Spreen heeft in haar rapport van 19 februari 2010 met nummer 080185.05W, berekend met welke geluidsbelasting als gevolg van het wegverkeerslawaai rekening moet worden gehouden (bijlage 6). Hierbij is gekeken naar de huidige situatie (2010) en de verwachte situatie aan het eind van de planperiode in 2020.
De geluidsbelasting op de eerstelijnsbebouwing door wegverkeer binnen 'zones langs wegen' is vastgesteld langs:
Bij de geluidsberekeningen is uitgegaan van de wettelijke rijsnelheden. Binnen het plangebied bedraagt de wettelijke snelheid 30 km/h. Op de gebiedsontsluitingswegen gelden maximale snelheden variƫrend van 50 tot 120 km/uur.
De geluidsbelasting als gevolg van de A28 neemt gedurende de planperiode toe op een groot aantal bestaande woningen. Dit is het gevolg van de autonome groei van het wegverkeer op de A28. De toename van geluidsbelasting als gevolg van de Zuidwoldigerweg en Schutlandenweg op de gevels van de bestaande woningen aan het einde van de planperiode is vrijwel nihil.
Voor de herziening van het bestemmingsplan hoeven alleen die woningen te worden getoetst waar ten opzichte van de vigerende plannen een uitbreiding mogelijk is. Mocht blijken dat bij die woningen de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden, dan kan een hogere geluidsgrenswaarde worden vastgesteld om de uitbreiding alsnog mogelijk te maken. Het bestemmingsplan is grotendeels conserverend van aard. Binnen dit plangebied zijn in het noordwesten ca. 20 kavels geprojecteerd.
Uit het akoestisch onderzoek is gebleken dat de geluidsbelasting als gevolg van het wegverkeerslawaai ter plaatse van de nieuwbouw in het noordwesten kan voldoen aan de voorkeursgrenswaarde. Op de meest westelijke kavel, die is opgenomen in het akoestisch onderzoek wordt de voorkeursgrenswaarde met 3 dB overschreden. Deze kavel heeft dan ook geen woonbestemming, maar in het bestemmingsplan is hier de bestemming 'groen' op gelegd.